سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

علیه ترامپ اعلام جرم می‌کنیم / داغدار فاجعه هواپیما هستیم / ایران می‌تواند سفیر انگلیس را اخراج کند / تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند/ شورای عالی امنیت ملی آمار کشته شدگان آبان را اعلام خواهد کرد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سفیر بریتانیا ابتدا با زبان انگلیسی صحبت کرد و خودش هم معرفی نکرد و وقتی با مامورین نیروی انتظامی مواجه شد به فارسی صحبت کرد، این شیطنت است.

علیه ترامپ اعلام جرم می‌کنیم / داغدار فاجعه هواپیما هستیم / ایران می‌تواند سفیر انگلیس را اخراج کند / تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند/ شورای عالی امنیت ملی آمار کشته شدگان آبان را اعلام خواهد کرد

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در خصوص عروج شهادت گونه مسافران پرواز اوکراین به خانواده های داغدار ایران وخانواده سایر اتباع کشورها تسلیت می‌گویم و اعلام می‌کنم این عزیزان از ما و از خانواده ما و از کشور ما از این سرزمین بودند و تعدادی نیز میهمانهای جمهوری اسلامی بودند. داغدار این فاجعه ما هستیم نه دیگران امریکا و انگلیس نقش خونخواهی را بازی می‌کنند انها دلسوز مردم ایران نیستند انها در سیل فروردین کمکی به مردم ایران نکردند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص تجمعات غیرقانونی و حضور سفیر انگلیس در این تجمعات گفت: ما بین معترضین و آشوبگران تفاوت قائل هستیم از امنیت کشور کوتاه نمی‌آییم در این موضوع تعارفی با کسی مداریم هرچند فرد مدعی مصونیت سیاسی باشد. البته به کنوانسیون بین المللی احترام‌ می‌گذاریم ولی کنوانسیون های بین المللی یک طرفه نیست.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۴۱ کنوانسیون وین اینکه دولت انگلیس در خارج از گشور سفیر انگلیس در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند و نقش تحریک کننده برای ایجاد و استمرار تجمع غیر قانونی اصرار کند قابل قبول نیست او ابتدا با زبان انگلیسی صحبت کرد و خودش هم معرفی نکرده‌بود و وقتی با مامورین نیروی انتظامی مواجه شد به فارسی صحبت کرد این شیطنت است.

وی ادامه داد: چنین فردی عنصر نامطلوب شناخته می‌شود بر اساس قانون بین الملل کشور فرستنده باید عنصر نامطلوب را احضار کند یا کشور میزبان می‌تواند او را اخراج کند.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه رییس هوا و فضا و فرمانده کل سپاه جزییات حادثه را به مردم اعلام کردند، بیان کرد: در ستاد کل نیروهای مسلح کمیسیون های تخصصی تشکیل و ابعاد حادثه بررسی شد. هر شب تیم قضایی ما در سازمان قضایی نیروهای مسلح تا ساعت ۲۳ مشغول سوال کردن و تحقیقات هستند و از افراد زیادی تحقیق شده است. البته هنوز تحقیقات ادامه دارد و این کمیسیون گزارش اولیه خود را اعلام کرده است.

اسماعیلی در خصوص اقدامات مهمی که در زمینه مقابله با زمین خواری انجام شده، گفت: اقدامات ما در مقابله با زمین خواری و اراضی تصرف شده نقش مهمی را داشته است. برخی از مصادیق جدید این موضوع را عرض کنم پس از سفر رییس قوه به آذربایجان شرقی بیش از ۳۰۲ میلیون متر مربع از مرتع سهند مراغه احیا شد.

وی ادامه داد: در تهران در منطقه رودبار قصران سند ۲۳۰ هکتاری به نام دولت صادر شد.

اسماعیلی در پرونده سکه ثامن گفت: جلسه دادگاه برگزار شد حکم صادر شده است متهم به ۱۵ سال حبس تعزیری و رد مال در حق شکات و همچنین جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است. این پرونده ۳۰۰ جلد بوده است. این رای قطعی نیست به همین جهت هویت متهم را اعلام نکردم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در یکی از حملات تروریستی در خوزستان به کلانتری، منجر به شهادت دو مامور و مصدومیت یک مامور شده بود. این متهمین دستگیر و محاکمه شدند سه نفر از متهمین به اعدام محکوم شدند بقیه هم ۱۵ و ۱۰ و ۵ سال محکوم شدند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری گفت: مرجع بررسی صلاحیت کاندیداها در قانون مشخص شده است و شورای نگهبان عهده دار آن است. اما اینکه نمایندگان در مراجع قضایی پرونده دارند یا خیر؟ تعدادی پرونده قضایی دارند که البته تعداد زیادی نیست و تعدادی از ردصلاحیت شدگان پرونده قضایی ندارند وما امادگی داریم به گزارشات رسیدگی کنیم . در برخی از موارد بین شائبه های مالی و جرم مالی تفاوت است.

اسماعیلی ادامه داد : مثلا اگر یک قاضی با یک متهم مراودات مالی داشته باشد ما این قبیل اقدامات را نافی صلاحیت قاضی می دانیم ولی بحث اقدام‌مجرمانه‌نیست.

او در پاسخ به این سوال که برای معرفی امریکا به عنوان جنایتکار جنگی قوه قضائیه چه کاری کرده است؟ نیز گفت: هیچ تردیدی از تروریستی بودن اقدام ارتش امریکا در شهادت سلیمانی و یارانش وجود ندارد. ترامپ اقرار به این اقدام کرده است قانون اجزاه برخورد ما با انها را داده است مرجع دیگر عراق است و مرجع سوم‌نیز دیوان کیفری بین المللی است. علیه ارتش و دولت امریکا و شخص رییس جمهورآمریکا اعلام جرم خواهیم کرد .

اسماعیلی در مورد پرونده معاون نظارت بانک‌مرکزی گفت: این پرونده هنوز در کش و قوس دادگاه و دادسرا است و انشالله بعد از رفع نقص ازتحقیقات، نتیجه اعلام می‌شود.

او در خصوص پرونده معروف به ۱۸ میلیاردی نیز گفت: این بحث خوب تببین نشد در این حوزه بخشهایی را بررسی کردیم و یک بخشی هم نیاز به رسیدگی عمومی دارد که در حال تحقیقات هستیم. بخشی از ارز ۴۲۰۰ درست تخصیص داده شده و برخی جاها هم بر باد رفته است.

وی تاکید کرد: پرونده اش تشکیل شده و در دست رسیدگی است.

اسماعیلی ادامه داد: در خصوص بازداشت شدگان آبان ماه ما امار را اعلام کردیم اما چون سیاست تفکیک معترض و اشوبگر داشتیم، آمارها ریزش داشت. درکل نهاد متولی اعلام آمار کشته شدگان، شورای امنیت کشور است که در مقطع مناسب اعلام خواهد کرد .

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اخرین وضعیت پرونده مشایی و بقایی گفت: محکومیت مشایی و بقایی در حال اجرا است در خصوص مرخصی و درمان مانند سایر زندانیان با انها برخورد می‌شود و آزادی انها اتفاق نیافتاده است .

اسماعیلی در مورد کیک های آلوده به قرص گفت: بخش های مختلف انتظامی و امنیتی بررسی کردند و مسلم است واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این‌موضوع نداشتند و بررسی ها حکایت از یک توطئه دارد و با هدف اسیب به تولید انجام شده است حتی یک مورد کیک بسته بندی شده قرص یافت نشده بود مطالعات زیادی انجام شده است نفراتی به عنوان مظنون احضار شده اند و در تعقیب موضوع هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: چند ساعتی قبل از اطلاعیه در مورد سقوط اوکراینی، قوه قضاییه از این موضوع مطلع شد.

اسماعیلی گفت: وزارت های ارشاد و ارتباطات باید بسته شدن صفحات اینستاگرام را پیگیری کنند و ما هم برای پیگیری این موضوع آمادگی داریم.

وی در مورد تجمعات اخیر نیز گفت: غیر از سفیر انگلیس کسی از اتباع خارجی بازداشت نشده است. در حوادث اخیر ما اجازه مخدوش شدن امنیت کشور را نمی‌دهیم، اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز کردند برخورد قضایی نمیکنیم ولی وصف مجرمانه داشته باشد تعارف نداریم. عدد اولیه بازداشتی ها ۳۰ نفر بود ولی عدد نهایی را ندارم؛ همه جور بودند برای ما سلبریتی یا افراد دیگر فرقی نداشته است تعدادی آزاد شدند .

وی در خصوص تخریب سپاه از سوی عده ای گفت: سپاه برای دفاع از مردم فدایی شده است و در برابر گلوله ایستاده است و در این حادثه هم دیدید که هیچ کس جرات نمی‌کرد متعرض دولت امریکا شود، سپاه‌اقدام سریع کرد ما تضعیف سپاه که از ارکان حاکمیت است را برنمی تابیم. اگر اقدام فداکارانه سپاه نبود، معلوم‌نبود بدخواهان چه بالایی سرمردم‌ می‌آوردند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    یازهرازجرمدافعان چهل سال مقاومت وایثارگری وجان فداییشون رااستواروپاینده بدار دشمنانشان راسرکوب بفرما یاحق

  • عدالت
    0

    درود بر ریسی

  • بی‌نام
    0

    معلوم نیست چرا پرونده عراقچی هی به دادسرا بر می گردد میخوان ی جوری ماست مالیش کنند هرچند حکمی برابر با جرم صادر نمیشه وقابلیت اجرا نخواهد بود ولی با این حال هم همان را نمی خوان همان نمایش را هم اجرا کنند آنان که برای ی اعتراض احکام سنگین صادر واجرا می کنند ولی برای دزدان واختلاس گران حکومتی که بخاطر اعمال آنان بسیاری از نابسامانی ها وکمبود ها که ناشی از اعمال آنان است فقط نمایش اجرا می کنند

  • خداداد
    0

    مثل عضو یک حزب سیاسی سخنرانی کرده. اقای محترم شما مقام قضایی بی طرف هستی و بایستی در دادگاه مستقل با مدرک و مستدل حرف بزنی . حرف های شما را شب و روز دیگران تکرار می کنند دیگه بر شما واجب کفایی نیست . کلا مقامات قضایی بیشتر از انکه به حوزه خود بپردازند همش در مسایل سیاسی اظهار نظر می کنند مثل نظامیان

  • سایه
    0

    توضیحا اینکه دیوان کیفری بین الملل یک نهاد بین المللی است که 1-ضمانت اجرایی ندارد 2- زورش به آمریکا که ابرقدرت است نمی رسد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها