بریتانیا تحریم ایران را بررسی می‌کند

وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در نشست فوق‌العاده مجلس عوام با مروری بر تحولات روزهای اخیر به ویژه دستگیری سفیر این کشور در تهران مدعی شد که اکنون زمان آن است که ایران دیپلماسی را بکار بگیرد.

بریتانیا تحریم ایران را بررسی می‌کند

دومینیک راب مدعی شد: حکومت ایران سر دو راهی قرار گرفته است و می تواند بیشتر به سمت انزوای سیاسی و اقتصادی پیش برود. اما راه جایگزینی هم وجود دارد و باب دیپلماتیک باز است.

وی افزود: اکنون زمان آن است که ایران دیپلماسی را بکار بسته و راه مسالمت آمیز را طی کند.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان تهران و اذعان مقامات کشورمان به غیر عمد بودن شلیک موشک به این هواپیما خواستار تحقیقات کامل و مستقل در این رابطه شد.

وی گفت: کارگروه ویژه ای توسط کشورهایی که اتباع خود را در این سانحه از دست داده‌اند با دستور کار انتقال اجساد قربانیان و کمک به خانواده‌های آنها تشکیل شده است.

راب در بخش دیگری از اظهاراتش به دستگیری سفیر انگلیس در تهران نیز اشاره کرد و آن را اقدامی غیر قانونی خواند. او مدعی شد که راب مک‌ایر برای شرکت و همدردی در مراسم یادبود جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراین حاضر شده و قصد مشارکت و فیلم‌برداری در تظاهرات نداشته است.

وزیر خارجه انگلیس بار دیگر دستگیری سفیر انگلیس را نقض صریح قوانین بین المللی خواند و گفت: در این رابطه سفیر ایران در انگلیس را فراخوانده تا ضمن دریافت عذرخواهی، درباره عدم تکرار این موضوع اطمینان کسب کند.

وی با اشاره به این موضوع افزود که تدابیر امنیتی سفارت انگلیس در تهران مورد تجدید نظر قرار گرفته و توصیه مسافرتی برای اتباع انگلیسی به ایران تغییر کرده است.

در جریان تجمع شامگاه گذشته جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی بامداد دوشنبه در این رابطه اعلام کرد: ساعت ۱۸:۳۵ روز شنبه سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع کنندگان مقابل دانشگاه امیر کبیر تهران از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد.

با هوشیاری مأموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در ساعت ۱۹:۱۰ دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد.

لازم به ذکر است، فرد همراه با سفیر انگلیس با مشاهده این صحنه اقدام به فرار کرد و به سفارت انگلستان پناه برد.

سفیر انگلیس در تهران همچنین بعد از ظهر یکشنبه به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

در این احضار، مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلیس باید در این خصوص توضیح دهد.

وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی امروزش در پارلمان بر لزوم کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در پی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی هم تاکید و تصریح کرد که ادامه این وضعیت تنها به گروه‌های تروریستی از جمله داعش کمک می‌کند.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا راد
    0

    دولت محترم ما باید شجاعت را از فرزندان سپاهی این کشور بیاموزد و مقابل انگلیس خائن مقتدرانه رفتار نماید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها