گزارشی خواندنی از مراسم هفتم «تختی» در ۵۲ سال پیش

برای تسهیل در عبور و مرور، جاده‌های شهرری و آرامگاه یک‌طرفه اعلام شده بود، با این حال بر اثر کثرت وسایط نقلیه، راه شهرری بسته شد و مردم از راه‌های خاکی و یا پیاده خود را به این محل رساندند و در مراسم شرکت کردند.

گزارشی خواندنی از مراسم هفتم «تختی» در ۵۲ سال پیش

روز شبنه ۲۳ دی ۱۳۴۶ به مناسبت هفتمین شب درگذشت جهان‌پهلوان غلامرضا تختی مراسم باشکوهی بر مزار او برگزار شد که تا آن زمان در نوع خود بی‌نظیر بود. روزنامه اطلاعات فردای همان روز گزارش مفصلی از جزئیات این مراسم منتشر کرد که در پی می‌خوانید:

ده‌ها هزار نفر طبقات مختلف مردم، ورزشکاران، دانشجویان، اصناف، پیشه‌وران و اهالی شهرستان‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا پاسی از شب گذشته [شنبه ۲۳ دی ۴۶]در ابن بابویه اجتماع نمودند و در غم مرگ جهان‌پهلوان گریستند و تسلای خاطری به بازماندگانش دادند. عظمت مراسم هفت شادروان تختی و اندوه مردم تاکنون هرگز سابقه و نظیر نداشته و تجلیلی که از قهرمان ملی گردید خارج از حد معمول و انتظار بود.

در مقبره

در مقبره شادروان تختی که طبق وصیت پهلوان نامی در آرامگاه خاندان شمیشیری به خاک سپرده شده، تابلوی بزرگی که عکس مرحوم غلامرضا تختی روی آن نقاشی شده بود بالای قبر قرار داشت و بر روی مزار سبد گل میخک قرمزی که به شکل قبر ساخته شده گذاشته شده و روی آن نوشته بود: «تقدیم به مزار همسر عزیزم» و عکس دیگر نیز در قاب زیبایی کنار قبر به دیوار آویخته شده بود و بالای قاب عکس نوشته شده بود: «تختی تو سمبل ورزش ایران هستی».

در این محل اقوام و بستگان نزدیک آن مرحوم حضور داشتند و بر مزار پهلوان جوان‌شان اشک می‌ریختند.

از جلوی درِ ابن بابویه تا جلوی درِ مقبره، که در حدود ۵۰۰ متر می‌باشد، قهرمانان رشته‌های مختلف که نوار مشکی به سینه داشتند و عده زیادی از جوانان خانی‌آباد و دانشجویان و دوستان تختی با نوار سفیدی که روی آن یک ستاره دنباله‌دار به رنگ قرمز بود و در زیر آن کلمه «تختی» نوشته شده بود معبری درست کرده بودند که جلوگیری از ازدحام نماید و مردم به آسانی از آن عبور کرده و پس از گذشتن از مقابل قبر از درِ دیگر ابن بابویه خارج می‌شدند.

تاج گل‌ها

متجاوز از یکصد تاج گل، سبد گل و عکس‌های تختی در قاب‌های گل بر مزار تختی آورده شد. ابتدا این گل‌ها را بر پشت‌بام مقبره بردند و سپس در پایان این مراسم آن‌ها را در داخل مقبره قرار دادند.

راه‌ها بسته شد

پلیس پیش‌بینی لازم کرده بود و برای تسهیل در امر عبور و مرور جاده‌های شهرری و آرامگاه یک‌طرفه اعلام شده بود، با این حال بر اثر کثرت وسایط نقلیه از ساعت دوازده راه شهرری بسته شد و مردمی که قصد ابن بابویه داشتند از راه‌های فرعی خاکی و یا با پای پیاده خود را به این محل رسانیدند و در مراسم شرکت کردند.
جمعیت هنگام دور زدن در محوطه ابن بابویه طی شعار‌های مختلف به روح تختی درود می‌فرستادند و برای سلامتی پسرش، بابک، صلوات می‌فرستادند.

دانشجویان

دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه ملی، صنعتی آریامهر، پلی‌تکنیک تهران، انستیتو‌های تکنولوژی، دانشکده هنر‌های زیبا و سایر دانشکده‌ها با نظم خاصی در حالی که تراکت‌هایی از عکس تختی و تاج گل‌هایی با نوار سیاه در جلو داشتند وارد ابن بابویه شدند و پس از شرکت در مراسم به تهران بازگشتند.

کثرت جمعیت به قدری بود که حال چند نفر به هم خورد که بلافاصله به وسیله مردم از محوطه خارج گردیدند.

عده زیادی از دختران و پسران دانش‌آموز مدارس تهران نیز با آرمی مشکی به ابن بابویه آمدند، ولی دختران و زنان فقط تا جلوی درِ ابن بابویه رفتند و به علت کثرت جمعیت نتوانستند در مراسم شرکت کنند، اما پسران دانش‌آموز در مراسم شرکت داده شدند.

جمعیتی که در مراسم ابن بابویه شرکت نمود تعداد بسیار زیادی قاب عکس از تختی به مقبره آوردند و بر روی قبر گذاردند.
هنگام مراجعت بیش‌تر مردم از ابن بابویه پیاده رهسپار تهران گشتند، زیرا در آن موقع شب به علت بسته بودن راه‌ها وسیله‌ای پیدا نکردند، و خیابانی که شهرری را به میدان شوش متصل می‌کند مثل روز‌های جمعه خیابان‌های شلوغ تهران به نظر می‌آمد با این تفاوت که این عده جمعیت همه غمگین بودند و در مزار قهرمان نامی خود اشک ریخته بودند. دیشب [شامگاه ۲۳ دی ۴۶]یاران تختی در مسجد «قندی» خانی‌آباد غذا آماده کرده بودند و متجاوز از دو هزار نفر اطعام شدند.

شرکت شهرستانی‌ها

از شهرستان‌های دور و نزدیک ایران نیز برای شرکت در این مراسم عده زیادی به تهران آمده بودند و در مراسم شب هفت شرکت نمودند.

شهرستانی‌ها با تراکت‌هایی که در دست داشتند از طرف مردم شهرستان خود مرگ تختی را تسلیت گفته بودند و عکسی نیز از تختی با دسته گل حمل می‌نمودند.
از شهرستان‌های مسجدسلیمان، اصفهان، اهواز، رشت، بابل، شاهی، اراک، کرج و چند شهرستان دیگر در این مراسم شرکت داشتند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها