تکذیب‌کنندگان دروغ‌پرداز را فیلتر کنید

همه تکذیب هایی که تایید شد!

مصطفی انتظاری هروی / فعال رسانه

همه تکذیب هایی که تایید شد!

تایید شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراین پس از سه روز تکذیب درحالی افکارعمومی را در شوک فروبرد که این برای اولین بار نیست که آنچه تکذیب شده بود، پس از چند روز دوباره تایید می شود.

در نخستین ساعت های سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، خبرهایی درباره شلیک به آن منتشر شد که با توئیت رئیس جمهور اوکراین درباره بررسی بیشتر حادثه مواجه شد. پس از ان چهارشنبه شب به وقت تهران ، سوالاتی درباره شلیک موشک به هواپیما از سوی خبرنگاران در نشست خبری نخست وزیر کانادا مطرح شد. این پرسشها روز پنجشنبه با تایید رسمی مقامات امریکایی و توئیت دونالد ترامپ وارد فاز تازه ای شد. واکنش کشورمان به همه این خبرها یک چیز بود: امکان ندارد!

اما صبح شنبه و پس از سه روز تکذیب، در نهایت خبر شلیک به هواپیما تایید شد. ضربه ای به اعتماد مردم!

پیش از این در ماجرای گرانی بنزین هم درست همین مسیر برای اطلاع رسانی طی شده بود. درحالیکه از ساعت صفر 24 آبان بنزین با جهشی ناگهانی در قیمت مواجه شد، دو روز قبل آن وزیر نفت هرگونه افزایش قیمت سوخت را تکذیب کرده بود!

حتی برخی رسانه ها که گمانه زنی هایی درباره افزایش قیمت مطرح کرده بودند نیز مجبور شدند خبرهای مربوط به این اتفاق را حذف کنند. اما پس از چند روز تکذیب، در نهایت همان اتفاق دوباره تکرار شد: تایید خبری که تکذیب شده بود.

از این دست تکذیب هایی که تایید شد، باز هم هست. مثلا درباره پرونده مفاسد اقتصادی، خبرهایی درباره بازداشت رئیس هلال احمر منتشر شد. با وجود تکذیب، ساعاتی بعد این خبر رسما تایید شد. یا درباره بازداشت دو نماینده در رابطه با پرونده فساد خودرو، منابع آگاه ابتدا این بازداشت را تکذیب کردند اما بعد از مدتی، خبرها رسما تایید شد.

مروری بر این دست خبرها نشان می دهد که در نبود شبکه ای حرفه ای در زمینه اطلاع رسانی رسمی، تکذیبیه هایی صادر می شود که مصداق فیک نیوز است. یعنی آنچه دروغ است، نه شایعه، بلکه موضع رسمی نهادهای مسئول و منابع آگاه است.

نتیجه این تکذیبیه های غیرواقعی، شده بی اعتمادی افکارعمومی به کانال های رسمی کسب خبر و قدرت گرفتن بازار شایعات.
شاید آنها که نگران دروغ پراکنی های رسانه ای هستند و حکم به فیلترینگ و توقیف و محدودیت می دهند، کمی هم درصدد مدیریت دروغ های رسمی برآیند بیش از هر رسانه بیگانه ای، باعث جنگ روانی علیه مخاطبان رسانه شده است.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • مراوده
    0

    فکر می کنند با دروغ ‌تکذیب کردن ،افکار عمومی را قانع می کنند .مردم وقتی می بینند مسئولین دروغ می گویند انرا پای اسلام می نویسند ..حتی پای نظام هم نمی نویسند .میگویند از اساس نظام با دروغ بسته شده است ،تا نظام هست دروغ هم هست

  • مریم
    0

    حالا که چی؟ اونقدر شجاعت و شرافت داشتند که اومدن با مردم صادقانه حرف زدن. شما بادمجون دورقاب چینا اگه حرف نزنید میگن لالید؟ والا فتنه بلند می کنید.

    نظرات شما -
    • دریا
      0

      سلام . شجاعت به راست گویی است . و بی ادبی به دورغ گویی . خداوند در قران اورده است دروغگو دشمن من است . بله اگر اقایون میتوانستن و میشد بر دوغ خود تا سالهای سال پا فشاری میکردند . من در اخر تمام مطالب اقای انتظاری را تایید میکنم .و میگویم دروغگو دشمن خداست و دشمن مردم

  • دریا
    0

    سلام بر جناب اقای انتظاری . شما بسیار عالی مثال زده اید . اینها قبل از گران شدن هر چیزی شایعه ان را در میان جامع پخش میکنند تا ببینن که عکسل عمل مردم چیست . چند روز بعد اگر مردم اعتراضی نکردن ان جنسرا گران میکنند و اگر مردم عکس عمل نشان دهند انها به دنبال راهی دیگری میروند و اگر نیاز به برنامه نویسی داشته باشد انها در چند برنامه کشورهایی را نشان میدهند که گرانی وجود دارد و از نظر فکری مردم را اماده میکنند تا پزیرا شوند . یا از اطل قافلگیری استفاده میکنند . و متاسفانه هر کاری که بتوانند بر سر ملت در بیاورند انجام میدهند . و متاسفانه رسانه ها چون جیره خور اقایان هستند مجبور هستند اطاعت کنند . و........

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها