اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اطلاعیه‌ای صادر کرد که بدین شرح است:

«ضرورت شفافیت و پاسخگویی»

"معاونت حقوقی رئیس‌جمهور حادثه اندوه‌بار جان باختن شماری از هموطنان عزیر و شهروندان محترم برخی از کشور‌ها در اثر ساقط شدن هواپیمای اکراینی را دوباره به خانواده‌های ارجمند این عزیزان تسلیت می‌گوید.

آشکار است این حادثه، علل و پیامد‌های آن باید بر اساس موازین قانونی از جهات مختلف حقوقی از جمله مسئولیت‌های انتظامی، مدنی و کیفری مورد توجه، پیگیری و رسیدگی قرار گیرند.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اجرای اصول قانون اساسی به ویژه فصل «حقوق ملت»، قوانین و مقررات و ضوابط حقوق شهروندی، همه توان و ظرفیت قانونی خود را برای پی‌گیری حقوق و مطالبات جامعه با تأکید بر حقوق جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان این حادثه به کار خواهد بست.

قانون اساسی و موازین حقوق بشر و شهروندی برای یکایک انسان‌ها، حقوق بنیادین گوناگون مانند حق بر حیات، حق برخورداری از آزادی و امنیت و حق بر حکمرانی مطلوب و شفافیت را شناسایی و تضمین کرده است که در همه حال رعایت خرد و اخلاق را باید بخشی جدایی‌ناپذیر از تدبیر و سیاست‌ورزی در برقراری آن حقوق به شمار آورد.

فرصت اجرای این حقوق به دست نمی‌آید مگر آن که پشتوانه‌ای مقتدر و مشروع با باور به برخورداری جامعه از این حقوق، زمینه اجرای آن‌ها را فراهم و از نقض آن‌ها جلوگیری و پرهیز کند.

شایسته بلکه بایسته است نهاد‌ها و مقامات مسئول و مراجع رسیدگی کننده به این موضوع با در نظر داشتن ابعاد گوناگون ملی و بین‌المللی رخداد، آثار نامطلوب برخاسته از رفتار‌های غیر‌مسئولانه و همچنین رعایت اصول شفافیت و پاسخگویی، گزارش‌های دقیق، صریح و به موقع دربارة همه جوانب پیش و پس از حادثه و اقدام‌های مربوط به احقاق حقوق زیان‌دیدگان (مادی و معنوی) و چگونگی برخورد قانونی با خطاکار یا خطاکاران را بی‌درنگ و در بازه زمانی مناسب به آگاهی همگان برسانند."

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • انسان (زن)
    0

    حرفهاو سخنان دلنشین و شفافیت و حق و....‌. لیک کاش هر اصولی که ب رشته تحریر در امده و یا قانونی مصوب شده بدنبالش حق ،شفافیت جا خوش کر ه بود .اینک انچه قبلآ بیان و قا نون شده بفرامو شی نهاد سپرده نشود و جملگی را مد نظر لطفا قرار دهند ، و بشنوند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها