عبور سربلند بازارهای مالی ایران از پرتنش‌ترین هفته / نرخ‌ها در بورس اصلاح شدند

در سومین هفته دی با کنترل بازار ارز و طلا از افزایش قیمت جلوگیری شد و بازار بورس با روند نزولی که در ابتدای هفته داشت برای جبران در صدد رشد شاخص برآمد.

عبور سربلند بازارهای مالی ایران از پرتنش‌ترین هفته / نرخ‌ها در بورس اصلاح شدند

در هفته اى که گذشت، بازارهاى مالى نوسانات بسیارى را پشت سر گذاشتند که متأثر از شهادت سردار قاسم سلیمانی و پاسخ کوبنده با هدف قرار دادن پایگاه نظامی آمریکا به وسیله موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، و صحبت های رئیس جمهور در روز چهار شنبه که باعث رشد١٠/٥ درصدی طلا و افت ٧.٨درصد بازار بورس در هفته سوم دى ماه ۹۸ شد.

در این گزارش روند قیمت بازار ارز، طلا و بورس را مورد بررسی قرار داده ایم

در بازار ارز روز شنبه (۱۴ دی ۹۸) هر دلار آمریکا با افزایش ۴۳۰ تومان در قیمت به مبلغ ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان و هر اسکناس یورو با صعود ۶۳۰ تومانی در نرخ به قیمت ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شدند، اما در روزپنج شنبه دلار و یورو در تابلوى صرافى ملى با ١٨٠تومان کاهش نسبت به روز گذشته نمایان شد که دلار به قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و یورو به نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان پایدار ماند.

بالاترین تنش خاورمیانه هم منجر به افزایش نرخ ارز نشد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی صحبت از ارز ۲۰ هزار تومانی می‌کردند و می‌گفتند دیگر نمی‌توانید بازار را مدیریت کند، ولی من عرض کردم مجموعه بانک مرکزی به همراه صرافی‌ها نمی‌گذارند اتفاقی برای بازار بیفتد. دیدید که بالاترین تنش خاورمیانه هم منجر به افزایش نرخ ارز نشد.

وی افزود: بانک مرکزی از یک سال و نیم گذشته، اقدامات جدی برای کنترل ریال کرده است. متأسفانه ریال ایران در سال‌های گذشته بدون کنترل و در واقع رها شده بود. زمانی که ریال کنترل شود سودجویان دیگر نمی‌توانند دارایی‌های مردم را در معرض ریسک قرار دهند. رمز موفقیت بانک مرکزی برای بازار ارز، کنترل ریال است. هیچگاه برای کنترل بازار ارز به صرافی‌ها ارز تزریق نمی‌کنیم بلکه با کنترل ریال آن را مدیریت می‌کنیم.

افزایش قیمت بازار ارز با مدیریت بانک مرکزی کنترل شد

یکی از صرافان بازار ارز وسکه گفت: در روزهای ابتدایی این هفته شاهد افزایش شدید نرخ ارز به دلیل اتفاقات اخیر بودیم ولی بازار تا روزهای پایانی هفته روند نزولی را دنبال کردبه طوری که میزان خرید ارز در صرافی ها افزایش یافت.

او افزود: قیمت طلا و ارز با توجه به اتفاقات سیاسی که شاهد آن بودیم از سوی دولت کنترل شد و شاهد نوسان های شدید نرخی در بازار نبودیم.

این صراف تصریح کرد: در ابتدای هفته با افزایش قیمت ارز شاهد رفتار هیجانی از سوی مشتریان نبودیم و این روند با کاهش قیمت در روزهای پایانی هفته بخصوص بعد از صحبت های رئیس جمهور آمریکا تغییری نکرد.

او بیان کرد: زمانی که در بازار ثبات قیمت حاکم باشد متقاضیان میل بیشتری به فروش دارند و در مقابل، تلاطم قیمتی اشتیاق به خرید را افزایش می دهد که این یک اصل در بازار ارز است.

این صراف توصیه کرد مردم در مواقع تشنج در بازار وارد رفتارهای هیجانی نشوند که به دنبال آن احساسی تصمیم بگیرند چراکه که با خرید ارز شک شدید به بازار وارد با هجوم فروش ارز ریزش شدید قیمت ارز را فراهم می کنند.

بانک مرکزی پدال ترمز نرخ ارز را فشار داد

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی گفت: اگر در زمانی که بانک مرکزی تابع بازار ارز بود و نرخ ارز توسط بازار تعیین می شد چنین وقایعی رخ می داد ارز با نوسان شدیدی رو به رو می شد به سهولت به نرخ قبلی خود برنمی گشت اما با نظارت بانک مرکزی بر نرخ بازار ارز هیجانات را کنترل و ثبات نیز بیشتر شد.

او فزود: با مدیدریت بانک مرکزی در نرخ ارز که اصطلاحا نرخ ارز شناور مدیریت شده می گویند سبب می‌شود سوداگری در نرخ ارز رخ ندهد. معتقدم در روز های آینده نوسان قیمت ارز بعید است و نرخ طلا روند نزولی را طی می کند.

فراز و فرود قیمت بازار‌های مالی در سومین هفته دی ۹۸/ بازار به آرامش می‌رسد

روند کاهشی قیمت طلا طی هفته آینده

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت بازار امروز طلا و سکه اظهار کرد: سومین هفته دی ۹۸ سکه با کاهش ۵۹۰ هزار تومانی در بازار مواجه بوده است.

محمدولی با بیان اینکه روز گذشته، سکه با روند کاهشی مواجه بوده است تصریح کرد: این در حالی است که اونس جهانی حدود ۳۸ دلار کاهش و به ۱۵۴۷ دلار رسیده است و همین امر موجب شد که بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تأکید بر اینکه امروز در بازار، داد و ستدی صورت نگرفته است، اظهار کرد: دلیل این امر را می‌توان پایان هفته در بازار و همچنین عزای عمومی دانست.

محمدولی در پاسخ به این پرسش که روند بازار را در هفته آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟ افزود: اگر شرایط سیاسی داخلی و خارجی به همین روند ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد که روند کاهشی را در بازار شاهد باشیم.

قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران با قیمت ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۴۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی یک هزار و ۵۴۵ دلار و ۸۵ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۹ هزار و ۱۳ تومان است.

فراز و فرود قیمت بازار های مالی در سومین هفته دی 98

افزایش کم سابقه طلا در ۴۰ سال گذشته / افت شدید سهام بورس جبران خواهد شد

علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود وقایعی که اخیرا اتفاق افتاد بازار های مالی واکنش محسوسی را را نشان داد که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا قیمت طلا افزایش کم سابقه ای را تجربه کرد به طوری که در طی ۴۰ سال گذشته در سه مقطع زمانی قیمت طلا تا این حد افزایش نیافته بود.

او افزود: با مدیریت، بحران قیمت بازار های مالی به مبلغ تعادلی قبل برگشت به طوری که نرخ طلا به ثبات نرخ قبلی رسید.

سعدوندی در باره ی وضعیت بازار بورس تصریح کرد: پیش بینی می شد که بازار بورس تهران به دلیلی شهادت سردار قاسم سلیمانی چند روز تعطیل شود چراکه در بازار های بورس بین المللی با ایجاد چنین واقایعی این رفتار را دارند به طور مثال در حادثه ۱۱ سپتامبر بازار های بورس و سرمایه در آمریکا به مدت یک هفته تعطیل شدند. معتقدم اگر در بازار بورس چنین اقدامی صورت می گرفت با کاهش ناگهانی ۱۵ درصد قیمت سهام مواجه نمی شدیم.

او با بیان اینکه معمولا در زمانی که بازار های سرمایه هیجانشان مرتفع می شود و به ثبات باز می گردند افزود : پیش بینی می شود هفته آینده روزهای خوبی برای بازار بورس باشد چراکه ۲ تصمیم مثبت برای این بازار ها اتخاذ شده است که می توان به افزایش سرمایه شرکت ها از محل ارزیابی دارایی ها اشاره کرد که این افزایش سرمایه مشمول مالیات نخواهد بود که تاثیر مثبتی بر روانشناسی بازار می گذارد.

سعدوندی تصریح کرد: دومین تصمیم، تاثیر واقعی و حقیقی در خرید و فروش سهامدار در قیمت است یعنی اجازه داده شده است که کارگزار ها ۶۰ درصد ارزش سهام را وام بدهد که تأثیر بسیار مثبتی بر بازار سرمایه دارد.

او بیان کرد: معتقدم برای روزهای آینده شرایط مساعدی برای بازار سرمایه خواهد بود. قیمت ارز و طلا کاهش خواهد یافت و افزایش شدید قیمتی در بازار مسکن بعید است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در هفته آینده افت شدید سهام جبران خواهد شد و خرید برای تمام سهام ها را انتظار داریم چراکه بورس با رشد همراه است.

افزایش قیمت نفت با افزایش صادرات همراه شد

حسن مرادی کارشناس اقتصاد و انرژی گفت‌: بازار نفت روند صعودی صعودی در این هفته طی می کرد که با توجه به صحبت های رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه سبب شد تلاطم در قیمت نفت و فرآورده های آن در بازار فروکش کند و شااهد تغییر قیمت کمتری بودیم و بازار به ثبات و آرامش رسید.

او بابیان این که روند قیمت نفت در روزهای آینده بستگی به شرایط دارد، افزود: اگر در جامعه شاهد تفاقات سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار باشیم نرخ نفت افزایش میابد ،در غیر آن قیمت ها بدون تغییر ماندگار خواهد بود.

مرادی بیان کرد: در صادرات نفت و فرآورده های نفتی وجود تحولی جدید مبنی بر کاهش صادرات دور از انتظار است چراکه که در این شرایط برخی از کشورها مجاب به خرید نفت مورد نیاز خود از ایران می شوند.

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: قیمت نفت با بی ثبانی بالا و با ثبات پایین می آید. الان در کشور ما هم این شرایط بر قیمت نفت حاکم ا ست.

زنگنه گفت: الان روند قیمت نفت صعودی است و به نفع ما است.

قیمت جهانی نفت به بالاترین میزان یک ماه اخیر رسیده بود، که طی ۱۲ ساعت اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

برای مثال قیمت هر بشکه نفت برنت از حدود ۶۹ دلار در ساعت ۵ بعدازظهر روز چهارشنبه به ۶۵ دلار و ۸۵ سنت در حال حاضر رسیده است. به نظر می‌رسد پس از حمله موشکی دیروز ایران به پایگاه نظامی آمریکا، واکنش منفعلانه و عقب‌نشینی آمریکا از مواضع قبلی در سخنرانی رئیس جمهور این کشور یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت است.

فراز و فرود قیمت بازار‌های مالی در سومین هفته دی ۹۸/ بازار به آرامش می‌رسد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها