بیانیه سخنگوی دولت پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی

ایران دخالت فرانسه، اوکراین و بوئینگ در پرونده پرواز ۷۳۷ را پذیرفت

سخنگوی دولت پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه مهمی صادر کرد.

ایران دخالت فرانسه، اوکراین و بوئینگ در پرونده پرواز ۷۳۷ را پذیرفت

متن بیانیه را اینجا بخوانید:

ضمن ابراز تسلیت مجدد دولت جمهوری اسلامی ایران به خانواده های داغدیده حادثه سقوط هواپیمای اوكرايني ذکر چند نکته ضروری است.

۱- اكنون سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران كميته بررسي سانحه را بر اساس مقررات ايكايو تشكيل داده است و با شفافیت ، دقت و سرعت تمام، با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهای مرتبط ، این سانحه هوائی را از همه جوانب فنی و اجرائی بررسی و به طور کامل اطلاع رسانی خواهد کرد.

۲- طبق قواعد بین المللی، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که سانحه در آن رخ داده است ( ایران) ، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که صادر کننده گواهینامه صلاحیت پرواز است (اوکراین) ، مالک هوایپما (اوکراین) کارخانه سازنده هواپیما (بوئینگ) و كارخانه سازنده موتور هواپيما (فرانسه) می توانند در فرایند تحقیق شرکت کنند. هم اکنون نماینده کشور اوکراین در ایران حضور دارد. ما از شرکت بوئینگ نیز می خواهیم نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه اعزام نمایند.

۳- از حضور کشورهای مرتبط دیگر که اتباع آنها در این حادثه تلخ جان باخته اند نیز در فرایند بررسی استقبال مي كنيم.

۴- بنا به دستور رئيس جمهور نتيجه بررسی های فنی و کارشناسی، به طور منظم و سریع، به اطلاع عموم ، بویژه خانواده های داغدار خواهد رسید.

۵- اعتقاد داریم این روشی اطمینان بخش برای همگان بویژه خانواده های داغدار خواهد بود.

۶- امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع آگاه از پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با اب و تاب در رسانه ها منعکس کرده است. در اینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.

۷- توصیه می کنیم دولت امریکا به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی ، به نتايج بررسي كميته هاي ذكر شده در بند بالا دقت نمايند.

۸- در انتها متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه انها با این دروغ پردازی ها بر زخم های جانکاه خانواده های داغدار نمک می پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده های قربانیان این حادثه را نیز قربانی می کنند.

بررسی سانحه طبق استانداردهای بین‌المللی

همزمان سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به فضاسازی های مشکوکی که در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی توسط منابع غربی ایجاد شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تحقیقات در خصوص علت سقوط این هواپیما را طبق استانداردهای بین المللی و ضوابط ایکائو آغاز کرده و از کشور اوکراین به عنوان صاحب هواپیما و کمپانی بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما برای مشارکت در تحقیقات دعوت به عمل آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت دوباره به خانواده جانباختگان در این سانحه افزود: جمهوری اسلامی ایران از حضور کارشناسان کشورهایی که اتباع آنها در این سانحه دلخراش جان خود را از دست داده اند استقبال کرده و از نخست وزیر کانادا و هر دولتی که اطلاعاتی در این خصوص دارد درخواست می نماید این اطلاعات را در اختیار کمیته بررسی سانحه مزبور در ایران قرار دهد.

از تشکیک ترامپ تا ادعای ترودو درباره نقش ایران

این درحالیست که در ادعایی بدون هرگونه سند، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت شواهدی از منابع مختلف دارد که نشان می‌دهد هواپیمای اوکراینی با پدافند ایران ساقط شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این موضوع گفت که نسبت به سقوط این هواپیما مشکوک است و ممکن است کسی به اشتباه آن را ساقط کرده باشد.

با این حال علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم با تکذیب سخنان مقام‌های آمریکایی گفت: «این حرف منطقی نیست. رسیدگی به این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت گیرد.» وی تاکید کرد که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • تشکری
    0

    دشمن قرآن نمیخواند چه کانادا وچه شیطان بزرگ

  • ناشناس
    0

    یکی از احتمالات سقوط خود، آمریکاست. بویینگ ساخت آمریکاست کاری ندارد که نتواند موقعیت هواپیماهای خودش را در هر لحظه نتواند ببیند. و هر فرمان و کنترلی نیز به آن در مواقع خیلی بحرانی به آن ندهد. از جنگ جهانی تا کنون چنین خفتی نداشته، کافی است گیرنده های داخلی آن توسط سیستمهای ماهواره ایی خودش پیام را دریافت و عمل کند. این کار آنقدر ساده است که حتی با یک سیم کارت ماهواره ایی می توان هر کنترلی را از تمام نقاط دنیا انجام داد. برای جلوگیری و آبروریزی آمریکا هر کاری می کند. نکند جعبه سیاه را به کسی بدهید حتما آنرا دستکاری می کنند. مواظب جعبه سیاه باشید. خیلی دقت کنید. آبروریزی برای آمریکا خیلی کلان است. مواظب باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها