مصاحبه اختصاصی خبر فوری با جیم لوب؛ مدیر سایت لوبلاگ ؛

علت ترور شهید سلیمانی از نظر روزنامه‌نگار آمریکایی/ آیا خطر جنگ همچنان وجود دارد؟

من گمان نمی‌کنم که شخص ترامپ علاقه ای به جنگ داشته باشد. او در کمپین انتخاباتی‌اش هم گفته بود که دوست دارد سربازانش را به آمریکا بازگرداند اما شخصیتش طوری است که به راحتی تحت تاثیر اطرافیانش قرار می گیرد.

علت ترور شهید سلیمانی از نظر روزنامه‌نگار آمریکایی/ آیا خطر جنگ همچنان وجود دارد؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی و پاسخ ایران به این اقدام ناجوانمردانه با موشک باران‌کردن پایگاه عین الاسد، بسیاری از تحلیلگران از وخیم تر شدن اوضاع و حتی آغاز جنگ بین ایران و ایالات متحده سخن گفتند.

هر چند دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) گفت که آمریکا قصد جنگ ندارد و ترجیح می‌دهد تحریمهای خود را افزایش دهد، اما شرایط موجود همچنان ناپایدار است چرا که نیروهای آمریکایی هنوز در منطقه حضور داشته و فعالیت می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی در مورد بحران اخیر نگران بوده و خودسرانه عمل کردن ترامپ را علت این وقایع دانستند. جیم لوب یکی از این افراد بوده است. خبر فوری، مصاحبه ‌ای اختصاصی با این شخصیت رسانه‌ای در مورد بحران اخیر در منطقه و روابط ایران و آمریکا داشته است.

جیم لوب، روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال ۱۹۸۹ تاکنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است. او همچنین از جمله تحلیلگرانی است که در مورد روابط ایران و آمریکا مقالاتی را نگاشته است. او هم اکنون سردبیر لوبلاگ است و تحلیلهای خود را در این نشریه اینترنتی منتشر می‌کند.

از جیم لوب درباره آینده روابط ایران و آمریکا و محتمل بودن جنگ مستقیم پرسیدیم. لوب در پاسخ ضمن تایید افزایش احتمال درگیری مستقیم گفت: "بله جنگ نسبت به دو هفته پیش یا ده روز گذشته بیش از پیش نزدیک شده است. این را قبول دارم. اما نباید فراموش کرد که آینده به شدت مبهم است و نمی‌توان چیزی را پیش بینی کرد. نباید از خاطر برد که جنگ معمولا بر اثر یک اتفاق به وقوع می‌پیوندد. البته ایران دست بالا را برای پاسخ دارد. من معتقدم بر اساس تجربه ایران در زمینه نظامی، این کشور گزینه های متعددی را برای پاسخ به آمریکا دارد. "

اما مهمترین مساله ای که جیم لوب به آن پرداخت علت تصمیم ترامپ مبنی بر ترور شهید سلیمانی بود. از لوب پرسیدیم که چرا ترامپ چنین تصمیمی(حمله به شهید سلیمانی و ترور او) گرفت؟ ایا به دنبال این بود که در انتخابات 2020 پیروز شود یا قصد انحراف افکار از استیضاحش را داشت یا مساله دیگری در میان بوده است؟ تحلیل شما از این موضوع چیست؟

جیم لوب در پاسخ بر عناصری مانند انتخابات 2020، استیضاح و شخصیت تاثیر پذیر و اطرافیان ترامپ تاکید کرد. جیم لوب در اینباره می‌گوید: " هنوز چیزی مشخص نیست. واقعا در مورد ترامپ نمی‌توان چیزی را با قطعیت گفت اما برخی نظریات مطرح هستند. برخی فرار از استیضاح را علت این موضوع می‌دانند. برخی دیگر معتقدند انتخابات 2020 مورد نظر او است. ترامپ گمان دارد از طریق یک عمل نظامی می‌تواند توجه آمریکایی ها را مجددا به خود بازگردانده و بار دیگر طرفداران افراطی خود را جمع کند. نباید فراموش کرد که زمانی که اوباما در سالهای 2011 تا 2013 با یک سری مشکلات سیاسی مختلف روبرو بود، ترامپ یک توییت زد و گفت که اوباما دنبال ایجاد یک جنگ خارجی با ایران است تا بتواند محبوبیت خود را مجددا در بین احزاب و توده مردم افزایش دهد. این روزها محبوبیت ترامپ کم شده است. بعید نیست او هم به فکر چنین سیاستی افتاده باشد."

جیم لوب عناصر دیگری را هم در این تصمیم مهم می‌داند. او در این باره می‌گوید: "با این حال، ممکن است این اتفاق ناشی از فکر غلط ترامپ باشد. شاید او گمان کرده با ترور سردار سلیمانی می‌تواند مقامات و نیروهای ایرانی را ترسانده و آنها را به عقب نشینی و نشستن پای میز مذاکره وادارد( توییت او را که گفت ایران هیچ جنگی را نبرده و هیچ مذاکره ای را نباخته است به یاد آورید). "

جیم لوب ادامه می‌دهد: "دور ترامپ پر از سیاستمداران ضد ایرانی است؛ افرادی که به شدت بر طبل جنگ می‌کوبند و دوست دارند یک جنگ بزرگ در خاورمیانه شکل بگیرد. به جز این، اطرافیان رئیس جمهور آمریکا به شدت چاپلوس هستند و به هیچ وجه با سیاستهای او مخالفت نمی‌کنند. تقریباً همه کارشناسان واقعی و متخصصان مسائل ایران از شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه پاکسازی شده اند و به خصوص اسپر، وزیر دفاع ، که متحد اصلی پومپئو(وزیر امور خارجه ) است، یک متعصب مذهبی و ضد اسلام است که به نظر می رسد نفوذ بسیاری روی ترامپ داشته و در مورد ترور سردار سلیمانی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است."

لوب بر شخصیت ضعیف ترامپ نیز تاکید دارد و آن را عامل تاثیر پذیری از اطرافیانش می‌داند. مدیر لوبلاگ در این رابطه می‌گوید: " خود ترامپ نیز شخصیتی دارد که به راحتی تحت تاثیر افراد مختلف قرار می‌گیرد. او معتقد است بر اساس غرایزش تصمیم می‌گیرد نه بر اساس دانش و مطالعاتش. البته من گمان نمی‌کنم که شخص ترامپ علاقه ای به جنگ داشته باشد. او در کمپین انتخاباتی اش هم گفته بود که دوست دارد سربازانش را به آمریکا بازگرداند اما شخصیتش طوری است که به راحتی تحت تاثیر اطرافیانش قرار می گیرد؛ به خصوص زمانی که شخصیت مردانه و غرورش در معرض خطر قرار بگیرد. این ویژگی افرادی شبیه او است. "

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • دوروغ نگوییم دوروغگو دشمن خداست
    0

    این حرف کدومه . داداش این شهید والامقام لو داده شد حالا کی باید تاریخ بگوید

    نظرات شما -
    • وجدان راحت
      0

      شهیدوالا مقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی
    0

    به هیچ وجه نباید پشت رهبر و سپاهو خالی کنیم. آدم فقط یه بار زندگی می کنه. پس با عزت و شرف زندگی کنیم. سپاهو در همچین شرایطی که حجمه رسانه ای به سمتشه تنها نذاریم.

  • نظرات
    0

    درود خدا به روح پرفتوح سردار رشید و دوست داشتنی اسلام شهید والامقام سردار سلیمانی عزیز رضوان الله تعالی علیه ......... و مرگ بر امریکا و عمال فاسد و دست اندرکاران شهید کردن ایشان جملگی و اجمعین.

    نظرات شما -
    • قم
      0

      ومرگ بر اون مسئولینی که فقط بفکر خوذ و اقازاده هاشونن وثل حداد ظالم

    • کاربر ناشناس
      0

      درود خدابه آن سردار رشید اسلام

  • دموکراسی
    0

    با دورود به مدیریت محترم سایت لطفا تمام نظرات را درصورت امکان همانند اینستاگرام درجا یادر زمان بندی کوتاه منتشرکنیدالبته اگر مخاطبان برایتان مهم هستند باتشکر...

  • دموکراسی
    0

    مدیریت محترم خبرفوری چرا فقط کامنت منافقین پولدار رومنتشر میکنید !!!!!؟؟؟؟؟مگه ما منافقین فقیر دل نداریم ،!!!!؟؟؟؟؟؟پس ازادی بیات تون کجارفت،!!!!!؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها