مصاحبه اختصاصی خبر فوری در مورد اتفاقات اخیر با تحلیلگر مشهور آمریکایی؛

چامسکی: نگاه‌ها به سمت پوتین است / ترامپ، پرخطرترین گزینه را انتخاب کرد

اقدام اخیر ترامپ مصداق بارز یک تروریسم بین المللی بود. این اقدام تروریستی به حدی واضح بود که حتی اروپایی ها نیز از چشم پوشی کردن از آن ابا داشته و سعی کردند به نوعی خط خود را از واشنگتن جدا کردند.

چامسکی: نگاه‌ها به سمت پوتین است / ترامپ، پرخطرترین گزینه را انتخاب کرد

به گزارش خبر فوری ، بعد از اقدام جنایت بار ایالات متحده آمریکا مبنی بر ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

به جز بررسی ابعاد این اقدام و حقوقی بودن آن، بسیاری از نزدیک بودن درگیری نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا سخن گفته و نگرانی‌های خود را ابراز داشتند.

در این میان، خبر فوری نیز به سراغ برخی از چهره های شناخته شده و نخبه غربی رفته و تحلیل آنها را به عنوان یک کارشناس در مورد این حادثه تروریستی جویا شده است.

خبرنگار خبر فوری در یک مصاحبه کوتاه، سوالاتی را از نوام چامسکی(فیلسوف و تحلیلگر مشهور آمریکایی) پرسیده است که در ادامه می‌خوانید:

خبر فوری: بعد از ترور شهید سلیمانی و پاسخ ایران و حمله با عین الاسد بسیاری از بحرانی‌تر شدن اوضاع و احتمال جنگ سخن گفتند. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا بین ایران و آمریکا درگیری زمینی مستقیم شکل می‌گیرد؟

چامسکی: به نظرم اگر ایران بخواهد کمی استراتژیکی نگاه کند باید از انجام هرگونه اقدام فوری و تحریک‌کننده دیگری اجتناب کند چرا که آمریکا با اقدامات اخیرش هر روز در حال تضعیف بیشتر خود است و خودش اسباب ضعف خود را فراهم نموده است. آمریکا مدتها است که دیگر جایی در عراق ندارد و قبل از این اقدام هم اسباب اخراج خود را (از منطقه) فراهم کرده بود. زمانی که ارتش این کشور پشت متحد اصلی خود یعنی کردها را خالی کرده و زمینه ساز بازشکل‌گیری و سازمان‌دهی مجدد داعش می‌شود یعنی زمینه ساز خروج خودش شده است.

خبر فوری: آمریکا اعلام کرده که اقدام اخیرش در فرودگاه بغداد یک واکنش دفاعی بوده و نه یک ترور. از طرفی طبق قانون، اقدام جنایی و نظامی علیه فردی در خاک کشور سوم بدون اجازه آن دولت یک عمل تروریستی است. نظر شما در این رابطه چیست؟ ایا اقدام اخیر آمریکا ترور نبود؟

چامسکی: اقدام اخیر ترامپ مصداق بارز یک تروریسم بین المللی بود. این اقدام تروریستی به حدی واضح بود که حتی اروپایی‌ها نیز از چشم پوشی کردن از آن ابا داشته و سعی کردند به نوعی خط خود را از واشنگتن جدا کردند.

خبر فوری: بسیاری از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم در منطقه خبر داده اند. در روز جمعه این عنوان ترند گوگل شده بود. آیا وقوع یک جنگ عظیم در منطقه نزدیک است؟

چامسکی: وقوع نوعی جنگ بستگی به خیلی چیزها دارد. اکنون روسیه خودش را به عنوان یک بازیگر مهم و قدرت مسئول در منطقه شناسانده است. او با وجود قدرتهای خاندانهای سلطنتی کشورهای حاشیه خلیج فارس توانسته به موفقیتهایی برسد. مشخص است که هرگونه تصمیمی بدون دخالت و اقدام او ممکن نیست.

با این حال اینکه چه اتفاقی در این مورد خاص خواهد افتاد و آیا جنگی به وقوع خواهد پیوست یا نه، هنوز قابل پیش بینی نیست.

خبر فوری: چرا ترامپ چنین تصمیمی(حمله به شهید سلیمانی و ترور او) گرفت؟ ایا به دنبال این بود که در انتخابات 2020 پیروز شود یا قصد انحراف افکار از استیضاحش را داشت یا مساله دیگری در میان بوده است؟ تحلیل شما از این موضوع چیست؟

چامسکی : ما دقیقا نمی دانیم که چرا ترامپ چنین تصمیمی گرفت. طبق گزارشهایی که امروز مخابره شد، این تصمیم با مخالفت مقامات ارشد نظامی که گزینه های مختلفی را به ترامپ ارائه داده بودند، روبرو شد. آنها گمان داشتند که ترامپ این گزینه( ترور شهید سلیمانی) را به هیچ وجه انتخاب نمی‌کند چرا که این گزینه پرخطرترین گزینه بود اما او چنین نکرد. با این حال، ممکن است بسیاری او را ترسانده باشند که ممکن است سفارت آمریکا در عراق محاصره شده و همان بلایی بر سر او بیاید که سر کارتر در سال 1979 آمد.

ترامپ می‌داند كه آمریكا دارای قدرت نظامی گسترده و سابقه جنایات و خشونت‌هایی است كه جهان را به وحشت می‌اندازد و گمان دارد که تهدیداتش در مورد جنگ باعث می شود كه مردم زیر چتر قدرت درگیر شده و به نگرانی‌های اصلی و مهم دیگر توجه نداشته باشند. این همان داستان قدیمی آمریکا است که با تهدید به جنگ و ملتهب کردن اوضاع توجه شهروندانش را از اوضاع داخلی دور می‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • سلمان
    0

    قاسم سلیمانی برای ما جنوب ها زنده است یک شهید زنده ترامپ وداعش بدانند که سردار جنگ ها هزاران نفر مثل خودش دارد، هزارون نفر دست پرورده او بودن،یکی از ان هزاران نفر من بودم،تراپ بداند که خون سردار را از او میگیرم،

    نظرات شما -
    • ایرانی واقعی
      0

      فکرکنم هنوز صبحانه نخورده بودی

  • ابراهیم نوبهار علمداری
    0

    ما مردم صلح طلبی هستیم موقعی که غرور حیثیت مازیار سئوال برود در دفاع از نوامیس درنگ نمیکنی فرزند شهادت هستیم

  • امیر
    0

    ما خودمون همین جوری هر روز داریم بالای۳۰نفر تلفات میدیم جنگ با آمریکا دیگه چرا!!!!!! ما خودمون درگیر جنگ طبیعی هستیم

  • پوریا
    0

    امیدوارم نظر منو منتشر کنی ببینید واقعیتو نگاه کنید کار ترامپ منطقی بوده قطعا ترسیده سفارت امریکا اشغال بشه چون روز قبلش ۲۰ تا هواپیمای لوجستیکی فرستاده عراق در نتیجته یک واکنش منطقی انجام داده صادقانه بدور از هیجانات نگاه کنیم برنده ترامپ بوده اینکه پارلمان عراق بدون حضور کوردا سنی ها طرح اخراج امریکایارو تصویب کرده مردوده خودشونم میدونن پس امریکا هیجا نمیره چون عراق بیشتر از هر زمانی بهش نیاز داره و متاسفانه با کارهای ک ما میکنیم میترسم مثل سوریه بشه عراق همون داستان تکرار بشه یعنی داستان زمین سوخته تعارفی نداره چشمامو باز کنیم کنسولگری ایران در نقاط مختلف چهار بار اتیش زدن و واقعا مردمم اینکاور کردن در مقابل سفارت امریکا توسط نیروهای حشد اتیش زده شد مردم عراق میبینن امروز دیدم مرجعیت عراق گفته کشچرو بدون دخالت خارجی ها اداره کنید یعنی ایرانی ها این واقعیت دوست من امریکا اوفول کنه یا نکنه فرقی ب حال مدیریت ضعیف ایران نداره ببیند تنها گفتمانی ک کشور ما داره چیزی ب اسم جهاده بدون این گفتمان فرو ریخته همه چیزس در مقاطعی سعی شدش گفتمان سازی بشه مثل پیشرفت علمی یا حتی بحث ظهور اما باز هم منحرف شدش ب جهاد بپذیریم نیاز ما ب امیکا و اسرایل بیشتر نیاز ما رفآ اسایش مردمه

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      دوست عزیز عجب تحلیلی دادی ؟ چش نخوری . باید برات اسپند دود بشه

  • یک دوست
    0

    خیلی خوبه که دوستان کمی با مطالعه مطلب بنویسند، ترامپ بعد از ترور شهید سلیمانی اعلام کرد که در صورت تلافی ایران، ۵۲ نقطه و مراکز فرهنگی را خواهد زد، اما وقتی دید که درست در همان زمانی که دست به ترور شهید سلیمانی زد پایگاه عین الاسد که مهترین پایگاهش در عراق و منطقه بود و همچنین پایگاه جاسوسی او در استان الانبار مورد حمله موشکی قرار گرفت به قول خود آمریکایی ها به غلط کردن افتاد. چرا؟ چون تا حالا هر جای اقدام کرده علیه یه عده مردم بدبخت بوده که توان دفاع از خودشون را ندارند، اما در خصوص جمهوری اسلامی ایران قضیه متفاوت هست و دید اگر رهبری نظام و فرماندهان اعلام کنند که اقدام می کنیم و تلافی می کنیم دروغ نمی گویند و حتما اقدام می کنند، لذا به قول رسانه هاشون با ترس و لرز بعد از ۱۷ ساعت در مصاحبه ای سه راه کار برای فرار از آبرو ریزی خودش ارائه میده که شامل همکاری مشترک در برقراری صلح در منطقه، مقابله مشترک با داعش و خروج از منطقه غرب آسیا می باشند. پس به نظرم جای نگرانی نیست که بخواهیم بترسیم و جا بزنیم. مطمئن باشید آمریکایی ها اگر می توانستند تا حالا هزار باره مملکت را با خاک یکسان کرده بودند.

  • Antiwest
    0

    جواب آقا پوریا :

  • Antiwest
    0

    جواب آقا پوریا :

    نظرات شما -
    • خسرو
      0

      کسانی که این تحلیل های را می نویسند تقصیر ندارند اینقدر از ترامپ ترسیده اند که این مطالب را بی اختیار می نویسند دوست عزیز مطمئن باش اگه ترامپ غلطی می توانست بکند حتما می کرد ودلش برای شما وهیچکس نسوخته است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها