امروز، کنگره آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ رای‌گیری می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه برای قطعنامه‌ای در راستای محدود کردن اختیارات جنگی دولت ترامپ علیه ایران رای‌گیری می‌کند؛ همزمان قطعنامه‌ای در سنا ارایه شده که به دولت ترامپ هشدار می‌دهد که مجوز جنگ با ایران را ندارد.

امروز، کنگره آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ رای‌گیری می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه برای قطعنامه‌ای در راستای محدود کردن اختیارات جنگی دولت ترامپ علیه ایران رای‌گیری می‌کند؛ همزمان قطعنامه‌ای در سنا ارایه شده که به دولت ترامپ هشدار می‌دهد که مجوز جنگ با ایران را ندارد.

تارنمای خبری هیل گزارش داد «نانسی پلوسی» رییس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این مجلس روز پنجشنبه (به وقت محلی) برای این قطعنامه که اقدامی نظامی علیه ایران را به مجوز کنگره مشروط می‌کند، رای‌گیری خواهد کرد.

پلوسی این مطلب را پس از نشست محرمانه مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در کنگره برای ارایه توضیحات پیرامون ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران در تلافی این ترور اعلام کرد.

به نوشته هیل، این قطعنامه رییس جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند که به استفاده از ارتش ایالات متحده در درگیری با ایران یا درون این کشور پایان دهد، مگر اینکه کنگره مجوز آن را صادر کرده یا "تهدیدی قریب‌الوقوع" علیه خاک آمریکا وجود داشته باشد.

پلوسی درباره این قطعنامه گفت: اعضای کنگره پیرامون تصمیم دولت برای درگیری با ایران و نبود راهبرد در این باره نگرانی‌های جدی و فوری دارند. یادداشت‌های ترامپ و توضیحات امروز مقام‌های او نگرانی‌های ما را پاسخ نداد.

اعضای جناح موسوم به «ترقی‌خواهان» در مجلس نمایندگان آمریکا فشار می‌آورند که دو طرح قانونی دیگر در این باره به رای‌گیری گذاشته شود. یکی از این طرح‌ها برای قطع بودجه اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره است و دیگر برای لغو «قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی» که در سال 2002 برای مبارزه با القاعده تصویب شده است.

«جف مرکلی» سناتور دمکرات به همراه «رند پال» سناتور جمهوریخواه قطعنامه‌ای را در سنا ارایه کرده‌اند که به دولت ترامپ هشدار می‌دهد که مجوز جنگ با ایران را ندارد.
این قطعنامه تاکید می‌کند که قوانین اختیارات جنگی تصویب شده در سال‌های 2001 و 2002 نمی‌تواند به عنوان مجوزی برای جنگ با ایران توسط دولت ترامپ استفاده شود.
در این قطعنامه آمده است: نه «قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی» سال 2001 و نه «قطعنامه مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق» سال 2002 نمی‌تواند به عنوان مجوز برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران به کار رود.
دو قانون و قطعنامه فوق پس از حملات یازده سپتامبر در سال 2001 در زمان جرج دابلیو بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا تصویب شد و اختیارات بسیار گسترده‌ای به دولت برای حمله به گروه‌ها، افراد و کشورهای حامی القاعده و عاملان این حادثه تروریستی داد.

ارتش آمریکا بامداد جمعه با دستور مستقیم ترامپ اقدام به حمله موشکی به خودروهای حامل سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق و ۸ نفر دیگر از همراهانشان کرد که منجر به شهادت همه آنان شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه در انتقام از ترور سردار سلیمانی در عملیاتی موفق به نام «عملیات شهید سلیمانی» ده‌ها فروند موشک زمین به زمین به پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین‌الاسد» واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها