پشت پرده فروش كارت هوشمند سوخت/مجازات فروش سهمیه مازاد بنزین خودرو چيست؟

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تخلف فروش کارت سوخت و سهمیه مازاد خودرو‌های عمومی توضیحاتی ارائه داد.

پشت پرده فروش كارت هوشمند سوخت/مجازات فروش سهمیه مازاد بنزین خودرو چيست؟

شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، در خصوص واگذاری کارت هوشمند سوخت به غیر تصریح کرد: کارت هوشمند سوخت غیر قابل واگذاری است. این کارت مانند کارت بانکی باید تنها توسط مالک آن استفاده شود.

او بیان کرد: سهمیه ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی و عمومی، بعد از اصلاح نرخ قیمت حامل‌های انرژی ، فقط به شخص مالک خودرو اختصاص پیدا کرده است و اگر کارت به شخص دیگری سپرده شود ، کاری غیرقانونی است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مکانیزم‌هایی برای شناسایی نحوه استفاده از کارت سوخت ها همچون اندازه گیری تعداد سوخت‌گیری‌هایی که از یک کارت انجام می شود ، وجود دارد که اگر فعال شود، کسی که کارت خود را واگذار کرده ، شناسایی شده و جرایمی به آن شخص تعلق می گیرد.

او افزود: واگذاری کارت سوخت به اشخاص نزدیک و وابستگان مالک خودرو شاید مشکلی ایجاد نکند اما فروش سهمیه در جایگاه ها به مالکان خودرو‌های دیگر عملاً مصداق فروش یارانه‌ دولتی است و این کار مناسبی نیست و حتی در مقاطعی همچون مناطق لب مرز، امکان سوء استفاده از آن وجود دارد. توصیه اکید ما این است که از کارت هوشمند شخصی استفاده شود و فروش کارت سوخت، اقدامی غیرقانونی است.

رضایی بیان کرد: البته بنده درجایگاه مقام قضایی نیستم که جرایم این اقدام غیر قانونی را تعیین کنم اما طبق قانون این یارانه باید در اختیار شخص مالک خودرو قرار گیرد و در صورت اثبات استفاده افراد غیر از کارت سوخت، مرجع قضایی در خصوص میزان جرایم تصمیم خواهد گرفت.


مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین نظارت ما از طریق تراکنش‌هاست، وقتی از یک کارت چندین تراکنش در یک جایگاه پشت سر هم انجام شود نشان می دهد این کارت نمی‌تواند برای یک ماشین استفاده شده باشد.

او تصریح کرد: خودروی عمومی باید در اختیار حمل و نقل عمومی باشد، برای پیمایش یک وانت بار و تاکسی در طول یک ماه یک مقدار مشخص سهمیه ای در نظر گرفته شده است ، اگر راننده درست کار کند، ممکن است حتی سهمیه کم هم باشد اما در صورت نبود هیچ پیمایشی، به دور از انصاف است که ماهی ۵۰۰ لیتر ذخیره بنزین داشته باشد.

رضایی گفت: اگر در پایان ماه ۲۰۰ لیتر از سهمیه خودروی عمومی باقی مانده باشد ، نباید به فروش برسد. در حد معمول اگر فردی بخواهد سهمیه بنزین خود را به آشنایی بدهد قابل چشم پوشی است، اما اگر کارت فروخته و بابت آن هزینه‌ای دریافت شود، یارانه‌ حمل و نقل عمومی که باید صرف حمل بار یا مسافر شود به فروش می رسد و انتفاع آن مستقیماً به شخص می رسد. این روش صحیح نیست. این یارانه از درآمد این مملکت کم می شود و افکار عمومی هم این موضوع را نمی پذیرد.

او تشریح کرد: اگر مقام قضایی یا بازرسان ما به جایگاهی مراجعه و در جیب متصدی تلمبه ، تعدادی کارت پیدا کنند این از لحاظ قانونی جریمه نقدی سنگینی دارد .

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ما هم کمیته تخلفات دارد و در صورتی که متصدی جایگاه، چندین کارت غیرقانونی همراه داشته باشد و فروش کارت ها به اثبات برسد، این تخلف محرز است و با آن برخورد می شود.

او تاکید کرد: باید در بخش حمل و نقل به منافع جمعی توجه شود و بنزین سهمیه ای واقعاً برای حمل و نقل و سرویس دادن به مردم استفاده شود. مطمئن باشید به هر حال هر نوع تراکنش کارت سوخت شناسایی می شود، اگر تعدادی کارت چه توسط بازرسی‌های مستمر ما و چه واحد‌های نظارتی دیگر پیدا شود، قطعاً برخورد خیلی شدید خواهد شد که این برخورد‌ها می‌تواند حتی بیشتر از مالی هم باشد.

معاون رئیس شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی گفت: اگر شهروندان موردی در خصوص این تخلف مشاهده کردند می توانند به شماره ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند تا به آن رسیدگی کنیم. ما هم سرکشی مستمر داریم و هم دوربین در جایگاه‌ها مستقر است . اکثر جایگاه داران ما افراد قابل اعتمادی هستند، اما متأسفانه در هر صنفی عده ای افراد سودجو هم وجود دارند که در مناطق مرزی به دلیل سود بالا، این امر بیشتر به چشم می خورد.

او افزود: در این مناطق سعی داریم حضور و بازرسی ها را بیشتر کنیم و مردم هم می توانند با اطلاع رسانی به موقع ما را در این مسیر کمک کنند.


ساز و کار کاهش تخلف فروش کارت سوخت

او تاکید کرد: سیستم ما برای راحتی مردم آفلاین است و مثل بانک آنلاین نیست. در سیستم‌ بانکی هر لحظه این امکان وجود دارد که جلوی هر تراکنش مشکوک گرفته شود. به خاطر آرامش و راحتی مردم و امکان سوخت رسانی حتی با وجود قطعی شبکه اینترنت و برق، سیستم آفلاین برای سوخت رسانی انتخاب شده است بنابراین اگر تخلفی صورت بگیرد ، بعد از چند ساعت امکان پیگیری دارد البته ما از روی تراکنش‌ها می‌توانیم آن را پیگیری کنیم اما اینکه در لحظه بتوان جلوی آن را گرفت، مکانیزمی برای این عمل وجود ندارد، چون ما می‌خواهیم تراکنش و یا سوخت گیری برای مردم با آرامش انجام شود. سوختگیری سر وقت برای ما مهمتر است، بعد از آن سیستم‌ها را در پشت قضیه پیگیری و با تخلفات حتما برخورد می‌کنیم که این در حقیقت گرفتن حق مردم است .

آمار صدور کارت سوخت هوشمند

رضایی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون کارت صادر شده، اما ۲۴ میلیون کارت فعال داریم یعنی به طور متوسط هر خودرو و یا موتور سیکلت ۲ کارت دارد.

او گفت: سامانه هوشمند سوخت یکی از ابزار‌هایی است که برای جلوگیری از سوء استفاده از مصرف طراحی شده و بنده اسم این سوء استفاده را قاچاق سوخت نمی‌گذارم. بحث قاچاق سوخت فراتر از وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان توزیع کننده است، اما رسالت و وظیفه این شرکت، صیانت و توزیع عادلانه سوخت است . ما دقت می‌کنیم که این توزیع خارج از شبکه نباشد و بابت آن هم هزینه می‌دهیم همچون هزینه‌های ساخت سیستم و اعزام نیرو برای نظارت بر توزیع. تلاش می کنیم در کنار واحد‌های نظارتی مملکت، توزیع سوخت خارج از شبکه نباشد و امیدواریم در این راه موفق باشیم تا سرمایه ملی کشور به هدر نرود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    اکثر کارتهای سوخت تاکسی ها دست کارگران پمپ بنزین هاست که بصورت ازاد فروخته میشه و مبلغ 25000 تومان ان جیب صاحب کارت و 500 تومان هم جیب کارگر پمپ بنزین ها میره

  • جرج
    0

    مشکل ندارد دزدی .این همان حکمتی است حکومت انجام می‌دهد .دزدی که شاخ ،و دم ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها