سایه طرح طرح «گاپ» برسر منطقه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بی‌شک «طرح گاپ»، کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، لذا ترکیه، عراق و اردن همه باید در راستای توافقات منطقه‌ای و مذاکرات بین‌المللی حرکت کنند.

سایه طرح طرح «گاپ» برسر منطقه

پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران با عنوان "مقابله با ریزگردها" در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قرار شد؛ در سال ۲۰۱۷ اولین نشست عالی‌رتبه به منظور بررسی ابعاد مختلف ریزگردها در ایران برگزار شود.

در همین راستا همایش بین‌المللی گرد و غبار در اواسط ماه گذشته در تهران و با حضور وزرای ۴۳ کشور برگزار شد، با این حال به نظر می‌رسد که ایران هنوز بر سر طرح ویرانگر گاپ با ترکیه به توافق نرسیده است.

اگر طرح گاپ به اتمام برسد با احداث 15 سد روی سرشاخه‌های دجله و فرات اراضی کشاورزی سوریه را نابود خواهد کرد و با خشک کردن تالاب هورالعظیم، پدیده ریزگردها را در جنوب ایران شدت خواهد بخشید. البته اقدامات ضدمحیط ‌زیستی ترکیه فقط به اینجا ختم نشده و اردوغان اخیرا تهدید کرده بود که توافقنامه زیست‌محیطی پاریس را امضا نخواهد کرد، هر چند که نتوانست از امضای آن قسر در رود‌‌.

اثرات فاجعه‌بار طرح گاپ موجب شده، خیزشی مردمی برای نجات تالاب هورالعظیم شکل بگیرد، چراکه طرح ویرانگر گاپ 30 میلیاردمترمکعب از آب رودخانه‌های دجله و فرات را با احداث ۲۲ سد در ترکیه ذخیره خواهد کرد و به محیط زیست ایران، عراق و سوریه آسیب جدی خواهد زد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در واکنش به این سوال خبرنگار ایلنا که آیا قطعنامه‌ "مقابله با ریزگردها" که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده در عملکرد ترکیه درباره طرح گاپ تاثیری خواهد داشت یا خیر؟ پاسخ روشنی نداد و تنها به دستاوردهای همایش بین‌المللی ریزگردها اشاره و خاطرنشان کرد: قطعا یکی از مسائلی که سبب حل معضلات منطقه‌ای می‌شود، داشتن پایه‌های صحیح علمی و فنی برای مذاکره است.

وی تاکید کرد: در همایش بین‌المللی گرد و غبار توانستیم به این پایه‌های صحیح علمی و فنی برسیم و بی‌شک فعالیت و مشارکت ما در همایش بین‌المللی گردوغبار که ۴۳ کشور و بیش از ۱۰ آژانس بین‌المللی در آن مشارکت داشتند، بستر مناسبی برای مذاکره و حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و بین کشوری ایجاد خواهد کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که سفیر ترکیه چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ترکیه از طرح گاپ و ساختن سد روی دجله و فرات کوتاه نخواهد آمد و در این شرایط چگونه می‌توان از وقوع یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری کرد، گفت: شکی نیست که طرح گاپ، کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، لذا ترکیه، عراق و اردن همه باید در راستای توافقات منطقه‌ای و مذاکرات بین‌المللی حرکت کنند، در غیر اینصورت آسیب فراوانی به همه کشورها وارد خواهد شد.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها