خسارت دوبله گردشگری از قطع اینترنت

با قطعی اینترنت در کشور آژانس‌های مسافرتی بخش خصوصی مشتریان خود را به آژانس‌های دولتی مجهز به اینترنت حمایتی باختند و علاوه بر آن در ۵ روزی که کشور بدون اینترنت سپری کرد زیان مالی چشمگیری به این صنف وارد شد.

خسارت دوبله گردشگری از قطع اینترنت

قطعی اینترنت در روزهای پایانی آبان موجب شد بسیاری از مشاغل با مشکلات قابل توجه‌ مواجه شوند که شاغلان حوزه گردشگری نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند. آژانس‌های مسافرتی یکی از مشاغل حوزه گردشگری هستند که در پنج روز قطعی اینترنت در کشور متضرر شده‌اند. در این میان آژانس‌های مسافرتی بخش خصوصی فعال در کشور از نظر اقتصادی دوبله متضرر شده‌اند. زیرا با قطع شدن اینترنت در این ۵ روز نه تنها نتوانستند خدمات لازم را به مسافران بدهند بلکه مسافران آنها نیز توسط آژانس‌های دولتی جذب شدند که همین تورربایی دولتی‌ها از خصوصی‌ها طبق اعلام بازماندگان قطع اینترنت در بازار گردشگری، باعث از دست دادن مشتریان دائمی و بلندمدت آژانس‌های بخش خصوصی شده است. بنابراین آژانس‌های بخش خصوصی نه تنها در آن ۵ روز نتوانستند فعالیت داشته و هر روز آن را با ضرر مالی سپری کردند بلکه اغلب مشتریان دائم آنها که شامل صاحبان تورهای خارجی، گردشگران خارجی و... هستند را نیز آژآنس‌های دولتی با ارسال پیام جذب کرده و به مشتری دائمی خود تبدیل کردند. این آژانس‌ها به علت اینکه دولتی هستند به راحتی توانستند در زمان قطعی اینترنت خدمات لازم برای برقراری اینترنت را دریافت کنند و آژانس‌های دولتی بدون هیچ مشکلی به فروش و رزرو بلیت، رزرو هتل و سایر فعالیت‌های خود پرداختند.

حرمت الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های آژانس‌‌های مسافرتی اعم از فروش بلیت، اجاره هتل و رزروها به واسطه اینترنت صورت می‌پذیرد در قطعی ۵ روزه اینترنت در کشور با وجود تماس‌های مکرر با مسئولان مرتبط با این امر برای وصل کردن اینترنت آژانس‌های مسافرتی صحبت کردیم اما آنها این کار را انجام ندادند. نبود اینترنت موجب از دست دادن حدود ۱۰ هزار مسافر برای آژانس‌های بخش خصوصی شد که به همین دلیل این آژانس‌ها روزانه حدود ۴ میلیارد تومان در حوزه گردشگران خارجی زیان مالی را تجربه کردند؛ اما گردشگران داخلی در زمان قطعی اینترنت بین‌المللی می‌توانستند به راحتی و با استفاده از اینترنت داخلی با آژانس‌های مسافرتی ارتباط برقرار کرده و جهت خرید بلیت یا رزرو هتل اقدام کنند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ آژانس مسافرتی دولتی در تهران فعال هستند که موسس آنها ارگان‌ها و نهادهایی هستند که دایره فعالیت آنها خارج از گردشگری است که این مراکز شامل وزارتخانه‌ها، بانک‌ها، صنایع خودروسازی، ایرلاین‌ها و... می‌شود. رفیعی تاکید کرد: طبق بند«ث» ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه باید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخشی از فعالیت‌های این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند؛ زیرا در این ماده از قانون آمده است: «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریمی‌تواند بخشی از تصدی‌گری خود را به تشکل‌های حرفه‌ای تخصصی که براساس قانون تشکیل شده‌اند واگذار کنند.» ما نیز در حال حاضر خواستار اجرایی کردن اصل ۴۴ هستیم و در همین راستا نیز با نمایندگان مجلس، دیوان عالی کشور و قوه‌قضائیه صحبت‌هایی کرده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پنج روز قطعی اینترنت آژانس‌های مسافرتی بخش خصوصی به دو دلیل ناتوانی در برقرار شدن اینترنت بین‌المللی که موجب عدم ارتباط با مشتریان شد و همچنین ارسال پیام از سوی آژانس‌های دولتی به مشتریان خارجی جهت فروش، رزرو و سایر خدمات متضرر شدند. مهم‌تر از ضرر مالی ۵ روز قطعی اینترنت علت اصلی متضرر شدن آژانس‌های مسافرتی از دست دادن مشتریان دائم خود است.

منبع: دنیای اقتصاد

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها