نشریه فارین‌افرز:

انتقام ایران می‌تواند حمله‌ای داخل آمریکا یا کشتن مقام ارشد آمریکایی باشد

یک نشریه آمریکایی تحلیل کرد تهدید ایران به گرفتن انتقام سخت ترور سردار سلیمانی، می‌تواند به شکل حمله‌ای داخل ایالات متحده یا کشتن یکی از مسئولان ارشد آن باشد.

انتقام ایران می‌تواند حمله‌ای داخل آمریکا یا کشتن مقام ارشد آمریکایی باشد

نشریه «فارین اِفِرز» در یادداشتی به قلم «ایلان گلدنبرگ» تحلیلگر آمریکایی و رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه این کشور، به بررسی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد پرداخته و نوشت ایران گزینه‌های متعددی برای اجرای انتقام خود دارد.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به اینکه سردار سلیمانی یکی از محبوب‌ترین و پرنفوذترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران بود، آمده است: «[او] خصوصا دشمن بزرگ ایالات متحده بود... به دلایل بسیار متعدد، [سردار] سلیمانی، قهرمان [ملی] در ایران و همچنین سراسر منطقه بود».

این نشریه با بیان اینکه آمریکا با ترور مهمترین و قدرتمندترین مرد خاورمیانه، گامی شدیدا تنش‌زا برداشت، تحلیل کرد: «دولت دونالد ترامپ می‌گوید [سردار] سلیمانی یک تروریست بود و ترور او اقدامی دفاعی بود که حمله فوری [به آمریکا] را متوقف کرد. هر دو این ادعاها شاید اشتباه باشد، شاید هم نه اما اگر این سیاست بی‌ملاحظه دولت [ترامپ] از روز اول شروع نمی‌شد، آمریکا مجبور به اقدام علیه این ژنرال ایرانی نبود».

فارین‌افرز، سیاست بی‌ملاحظه ترامپ را خروج از توافق هسته‌ای ایران و در پیش گرفتن کارزار فشار حداکثری علیه تهران دانسته و نوشت:‌ «مهمترین سوال این است که ایران چگونه واکنش نشان می‌دهد. رفتار ایران طی چند ماه اخیر و البته در طول تاریخ مدید آن نشان داده که آنها برای گرفتن انتقام عجله نمی‌کنند. بلکه با دقت و صبورانه رویکردی را که موثر باشد انتخاب می‌کنند و از جنگ تمام عیار با ایالات متحده هم اجتناب می‌کنند».

گلدنبرگ در ادامه تحلیل خود توضیح داد: «در کمترین حالت، ایالات متحده خودش را با شیعیان عراق درگیر خواهد دید که نیروها، دیپلمات‌ها و اتباع آمریکایی را هدف می‌گیرند. عراق جایی است که حمله آمریکا رخ داد پس به همین دلیل عقلانی‌ترین مکان برای واکنش فوری ایران، همانجا خواهد بود».

این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق هم زیر سوال رفته، افزود: «وضعیت امنیتی که اکنون وخیم‌تر نیز شده، تنها مشکل [آمریکا] نیست. ترور [سردار سلیمانی] چنان نقض شدید حاکمیت عراق بود که مقامات عراقی زیر فشار سیاسی گسترده‌ای برای اخراج نیروهای آمریکایی قرار گرفته‌اند».

فارین‌افرز ضمن اشاره به عدم محدود شدن انتقام ایران از ترور سردار شهید سلیمانی به عراق، تصریح کرد: «جنبش حزب‌الله که روابط نزدیکی با ایران دارد... می‌تواند به اهداف آمریکایی در لبنان حمله کند. حتی اگر ایران بخواهد از تنش‌زایی بزرگ در لبنان اجتناب کند، عاملان حزب‌الله در سراسر خاورمیانه حضور دارند و می‌توانند به آمریکا در هر جایی از منطقه حمله کنند».

این نشریه با بیان اینکه ایران می‌تواند به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان سعودی و امارات عربی متحده یا تاسیسات نفتی در خلیج فارس حمله کند، ادامه داد: «ما همچنین باید انتظار داشته باشیم که ایران برنامه هسته‌ای خود را به میزان چشمگیری سرعت ببخشد».

گلدنبرگ اما جدی‌ترین اقدام تلافی‌جویانه‌ای که می‌تواند انجام دهد را حمله در داخل خاک آمریکا یا تلاش برای کشتن یک مقام ارشد آمریکایی دانسته و نوشت: «البته حمله به منافع یا خدمه آمریکا در آن‌سوی آب‌ها می‌تواند برای ایران چالش‌آمیزتر باشد اما می‌تواند از نظر ایران گزینه‌ای مناسب باشد».

در پایان این یادداشت آمده است: «اگر دولت ترامپ باهوش باشد، هر کاری بتواند برای تحکیم تاسیسات آمریکا و حفاظت از شهروندان آمریکایی انجام می‌دهد... همچنین باید از طریق شرکای آمریکا که روابط خوبی با ایران دارند، مانند عمان، تلاش کند ضمن کاهش تنش‌ها، خطوط قرمزی را برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی ایران تعیین کند».

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند. (جزئیات بیشتر)

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها