استمرار ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند در بازار / قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان

عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی از استمرار ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند به دلیل تعادل عرضه و تقاضا خبر داد.

استمرار ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند در بازار / قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود روند ثبات قیمت در بازار همچنان ادامه یابد و تنها ممکن است در اوایل و اواخر هفته قیمت مرغ به سبب ازدیاد تقاضا ۲ تا ۳ درصد نوسان یابد.

چهارآیین با اشاره به اینکه مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان متضرر هستند بیان کرد: با توحه به هزینه تمام شده تولید، مرغداران تا ۱۵ اسفند همچنان در حاشیه زیان هستند و از این تاریخ به بعد به سبب ازدیاد تقاضا، قیمت مرغ به نرخ واقعی خود خواهد رسید.

او این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم گفت: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان جوجه‌ریزی در دی و بهمن به بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه خواهد رسید که به این ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد.

چهارآیین متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یک روزه را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آغاز پیک جوجه ریزی از دهم بهمن برای ایام پایانی سال پیش بینی می‌شود که قیمت جوجه طی این مدت نوسانی نداشته باشد.

او با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری، کمبودی در عرضه وجود ندارد که مسئولان تنظیم بازار بخواهند بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات قیمت نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است در حالی که متأسفانه قیمت سایر نهاده‌ها همچون ریز مغذی، واکسن، مکمل‌ها و ... نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشت.

چهارآیین ادامه داد: با وجود آن که مسئولان تنظیم بازار رشد ۴ برابری قیمت دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها را در قیمت تمام شده تولید لحاظ نکردند از این رو باید گفت که اگر قیمت جوجه یک روزه و سایر نهاده‌ها به طور نامتعارف در اسفند ماه افزایش یابد بدون تردید بر نرخ تمام شده تولید و قیمت نهایی بازار اثر خواهد گذاشت.

خرید تضمینی مرغ با شیوه فعلی دردی از مرغداران دوا نمی‌کند

او درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: اگر چه طی یک ماه گذشته خرید تضمینی مرغ از مرغداران در حال انجام است، اما اگر روزانه یک هزار تن مرغ از سطح بازار جمع‌آوری نشود به سبب عدم ورود شوک به بازار، خرید تضمینی تأثیری در کاهش زیان مرغداران نخواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان است در حالی که پشتیبانی امور دام آن را با نرخ ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کند و بدیهی است که با این وجود مرغداران تمایلی به عرضه مرغ تولیدی خود نخواهند داشت.

صادرات مرغ با شرایط فعلی رونق نخواهد گرفت

چهارآیین درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: با وجود آنکه صادرات به ظاهر آزاد است، اما اخذ تعرفه ۵ هزار تومانی موجب شده صادرات برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد و همواره به سبب راه‌های متعدد زمینی و گسترده بودن مرز‌ها به صورت قاچاق به کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق در حال انجام است.

او در پایان با اشاره به اینکه صادرات به شیوه فعلی رونق نخواهد گرفت تصریح کرد: علی رغم پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و اخذ تعرفه نامعقول برای صادرات اجتناب کنند تا بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها