شهردار منطقه ۱۲ تهران:

برای ایمن‌سازی بازار نیاز به بودجه ملی است

شهردار منطقه ۱۲ گفت: برای ساماندهی بازار تهران نیاز به نگاه ملی و بودجه ملی داریم و با تصمیمات بخشی نمی‌توان همه مشکلات بازار را حل کرد.

برای ایمن‌سازی بازار نیاز به بودجه ملی است

سعید سعادتی شهردار منطقه دوازده در پاسخ به پرسشی در خصوص اقداماتی که برای ایمن سازی بازار بزرگ تهران انجام شده است، گفت: موضوع بازار تهران موضوعی چندوجهی است و مداخله گران و ذی نفعان متعددی دارد که تأمین نظر همه آنها دشوار است و به تنهایی توسط شهرداری قابل حل و فصل نیست.

وی ادامه داد: برخی وظایفی که در حوزه ایمنی برای بازار تعیین شده در اختیارات شهرداری نیست هر چند ما و سایر دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئولیت داشته‌اند تلاش‌هایی انجام داده ایم اما این اقدامات کافی نبوده است.

سعادتی با تاکید بر اینکه بازار تهران یک بازار ملی است و برای ایمن سازی و ساماندهی آن یک عزم ملی نیاز است، گفت: برای ساماندهی و ایمن سازی بازار تهران نیاز به بودجه ملی است. تا امروز آیا استانداری و دولت سهمی از بودجه ملی برای بازار تهران در نظر گرفته است؟ اگر گرفته شده، این بودجه چه میزان بوده است؟ همه انتظارات از بازار را یک اداره برق منطقه‌ای یا اداره فاضلاب منطقه‌ای یا شهردار یک منطقه نمی‌تواند برآورده کند. بودجه‌ای که این نهادها دارند، کفاف ساماندهی بازار را نمی‌دهد.

وقوع هر حادثه‌ای در بازار ابعاد ملی پیدا می‌کند

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه هر سانحه و هر اتفاقی که در محدوده بازار تهران رخ دهد، به سرعت ابعاد ملی و فراملی پیدا می‌کند، گفت: نمونه کوچک این اتفاق را در پلاسکو دیدیم که حتی در سطح دنیا نیز این حادثه مطرح شد. در بازار نیز اگر حادثه‌ای رخ دهد، حتماً ابعاد ملی خواهد داشت. اما تاکنون از بودجه ملی هیچ کمکی برای ایمن سازی بازار تهران انجام نشده است.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای بازار تهران انجام شده است، گفت: در بخشی از بازار که عرصه عمومی است مانند معابر، میدانچه ها و… اقداماتی انجام شده مانند اصلاح جداره‌ها، بخشی با کمک کسبه مسقف شده که البته ایراداتی دارد، همچنین سیم کشی‌هایی توسط اداره برق اصلاح شده اما بخشی از مشکلاتی که در خصوص ایمن سازی وجود دارد مربوط به خود املاک بازار است یعنی در داخل پاساژ، در داخل سرا یا تیمچه که ایمن سازی این محدوده‌ها بر عهده مالکان است. همچنین محدودیت‌هایی نیز به دلیل میراثی بودن این محدوده وجود دارد. در حال حاضر تمام ۱۱۲ هکتار محدوده بازار تهران را یکپارچه و یک کاسه می‌بینیم که در حقیقت همه بازار شامل بناها و راسته‌های ارزشمند نیست. خانه‌های فاخر و راسته‌های ارزشمند وجود دارد اما خانه‌هایی نیز هست که پیش از این در آن سکونت وجود داشته اما حالا سکونتی وجود ندارد.
باید بین این ساختمان‌ها و بناها تفاوت قائل شویم همچنین در خصوص ایمن سازی بناهای ارزشمندی که در بازار وجود دارد نیز ما سکوت قانون را شاهد هستیم. به مردم می‌گوئیم به دلیل تاریخی بودن بنا اجازه تخریب و نوسازی و جود ندارد اما دستورالعمل ایمن سازی منطبق بر دستورالعمل‌های میراثی نیز وجود ندارد و مالکان از سویی با ساختمان ناایمن روبه رو هستند ما هم بر اساس مصوبات میراثی به آنها اجازه تخریب و نوسازی نمی‌دهیم اما به آنها هم نمی‌گوییم این بنا را چگونه ایمن سازی کنند.

موانع ایمن سازی بازار

سعادتی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث ایمنی بازار وجود دارد وقفی بودن بسیاری از بناهاست، گفت: موقوفه بودن بسیاری از بناهای بزرگ در بازار محدودیت‌هایی برای ایمن سازی ایجاد می‌کنند. قراردادهایی که مالکین و مستأجر در بازار دارند نیز از دیگر عوامل محدودیت زا برای پیگیری ایمن سازی بازار تهران است.

وی تاکید کرد: برای ایمن سازی بازار تهران بودجه ملی وجود ندارد. نگاه‌های بخشی و بودجه‌های منطقه‌ای کفاف ایمن سازی و رفع همه مشکلات بازار را نمی‌دهد. در این مدت کلاس‌های آموزشی برای نگهبان‌های مجموعه‌هایی که در بازار وجود دارد برای ایمن سازی و مواجهه با آتش برگزار شده است، بسیاری از آتش سوزی‌ها به دلیل آنکه به موقع مهار می‌شود اصلاً رسانه‌ای نمی‌شود. بسیاری از مهار به موقع آتش به دلیل آموزش‌هایی است که در این مدت داده شده است، بیشتر سراهای بازار مجهز به تجهیزات آتش نشانی هستند. طی ماه‌های اخیر چندین مانور مهار آتش سوزی داشته ایم.

سعادتی اضافه کرد: بخش زیادی از بازار تهران مجهز به سیستم لوله کشی هیدرانت دارد و نیازی نیست ماشین آتش نشانی وارد گذرها شود. این لوله کشی‌های آب تا شریان‌های اصلی بازار کشیده شده تا اگر زمانی نیاز به اجرای عملیات امدادی بود، آب در محل، در اختیار نیروهای امدادی باشد. حتی اخیراً نیز مانوری انجام شد که اگر همه این لوله‌ها در زمان بحران ناکارآمد باشند چگونه با لوله‌های طویل عملیات اطفا را انجام دهیم.

وی بیان کرد: نقشه‌های خروجی بازار تهیه شده که علائم لازم برای خروج هم در زمانی که بازار فعالیت می‌کند و هم زمانی که بازار بسته است با نشانه گذاری‌هایی که بر کرکره مغازه‌ها انجام شده مشخص شده است. در حال تجهیز سیستم اطلاع رسانی رادیویی هستیم که این سیستم زمان حادثه می‌تواند هشدارهای لازم را بدهد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها