خطرناک‌ترین جاده‌های جهان در چه کشورهایی قرار دارند؟

خطر سقوط در جاده‌ها یکی از عواملی است که سالانه باعث کشته شدن مردم در مناطق مختلف دنیا می‌شود. جاده‌های بایبورت ترکیه، سیچوآن به تبت، یونگاس بولیوی، گولیانگ چین و زوجی‌لای هند از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان‌اند.

خطرناک‌ترین جاده‌های جهان در چه کشورهایی قرار دارند؟
گذر از کوه‌های پرپیچ و خم بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. حس رهایی، ماجراجویی و کنجکاوی که در پس هر پیچ چه چیز تازه‌ای پنهان شده باعث می‌شود ما از رفتن به این‌گونه جاده‌ها لذت ببریم؛ اما در کنار این هیجان خطرهایی هم وجود دارد. اگر به یکی از جاده‌های ناشناخته زیر سفر کنید می‌بینید که هیجان و خطر با هم درآمیخته‌اند.

در این مطلب، به معرفی خطرناک‌ترین جاده‌های جهان می‌پردازد:

1- جاده بایبورت در ترکیه

ترکیه

سربازان روس جاده بایبورت (Bayburt) را در سال 1916 ساختند. طول این جاده 179 کیلومتر است و بین اُف (Of) و بایبورت قرار گرفته. جاده بایبورت 29 پیچ تند و خطرناک دارد.

2- جاده سیچوآن-تبت در چین

جاده

این جاده 2 هزار کیلومتری از چنگدو (Chengdu) در تبت شروع شده و به لهاسا (Lhasa) پایتخت تبت می‌رسد. احتمال وقوع بهمن و ریزش کوه در این جاده بسیار زیاد است، پس مراقب باشید که محو تماشای مناظر زیبای اطراف نشوید تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کنید. می‌گویند تقریباً هزار نفر در پروژه ساخت این جاده جان باخته‌اند. این جاده در سال 1954 افتتاح شد.

3- جاده یونگاس شمالی در بولیوی

یونگاس

این جاده را «جاده مرگ» لقب داده‌اند. جاده یونگاس (Yungas) در دهه 30 میلادی به دست زندانیان جنگ چاکو ساخته شد. طول این جاده 400 کیلومتر است و لوس اینگاس را به لاپاز وصل می‌کند. ارتفاع جاده از سطح زمین حدود چهار هزار متر است و گفته می‌شود سالانه 300 نفر در این جاده جان خود را از دست می‌دهند.

4- جاده گولیانگ در چین

گولیانگ

جاده تونلی گولیانگ (Guoliang) در استان هنان (Henan) چین و در کوه تایهانگ (Taihang) قرار گرفته است. این جاده را 13 گروه از مردان قوی‌هیکل در سال‌های 1972 تا 1977 کنده‌اند. جالب است که صخره‌ها با دست کنده‌ شده. پهنای این جاده 1.2 کیلومتری در بهترین حالت خود به چهار متر می‌رسد.

5- جاده قراقروم حد فاصل چین و پاکستان

جاده

ارتفاع این جاده حدود چهار هزار و 714 متر است که بلندترین جاده صاف‌شده در تمام کره زمین به شمار می‌رود و برخی آن را «هشتمین عجایب جهان» می‌نامند. ساخت این پل در سال 1979 شروع شد؛ اما به دلیل زمستان‌های سخت و بارش باران‌های سیل‌آسا در تابستان بسیار به طول انجامید. متأسفانه بیش از 800 کارگر پاکستانی و 200 کارگر چینی بر اثر ریزش کوه یا سقوط سنگ در این جاده جان دادند.

6- زوجی‌‌لا در هند

زوجی لا

جاده زوجی‌لا (Zoji La Pass) بین کشمیر باسین (Kashmir Basin) و درس باسین (Drass basin) قرار گرفته است. جاده زوجی‌لا (که با نام زوزی‌لا هم شناخته می‌شود) در بیش از نیمی از سال به دلیل بارش برف شدید مسدود است و معمولاً 2 ماه اواخر بهار باز می‌شود. طول این جاده 9 کیلومتر و ارتفاع آن سه هزار و 528 متر بالاتر از سطح دریاست.

7- جاده هانا در هاوایی

هاوایی

همه چیز در هاوایی زیباست. مناظر این منطقه بسیار دیدنی است؛ اما در پس این مناظر یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان قرار گرفته. این جاده کاهولویی (Kahului) را به شهر هانا (Hana) متصل می‌کند. جاده هانا فقط 50 مایل است؛ اما سه ساعت طول می‌کشد تا از پیچ‌های آن گذر کنید. این جاده 620 پیچ بسیار باریک و 59 پل دارد که 46 تای آن یک‌طرفه است. جاده هانا در سال 1910 ساخته شده و ادعا می‌شود که تا یک قرن دیگر هم دوام بیاورد.

8- جاده اسکیپر کنیون در نیوزیلند

اسکیپر

جاده اسکیپر کنیون (Skippers Canyon) در میان کوه‌ها واقع شده و حدود 16 مایل طول دارد. این جاده بدون استفاده از ماشین‌آلات و به‌ صورت دستی در اواسط قرن نوزدهم ساخته شده است. رانندگی در این جاده باریک بسیار خطرناک و هراس‌انگیز است.

9- جاده لوس‌کاراکولس در آرژانتین

کاراکولس

جاده لوس‌کاراکولس (Los Caracoles) نیز مانند جاده‌هایی که پیشتر گفتیم در میان کوه‌ها واقع شده و چشم‌اندازی رو به بلندترین قله آرژانین یعنی آکونکاگوا (Aconcagua) دارد. باید برای گذر از این جاده بسیار صبور بود، زیرا پیچ‌های تند، گوشه‌های کور و راهی خطرناک دارد. خوشبختانه این جاده در اکثر طول سال به دلیل بارش برف بسته است.

منبع: اعتمادآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها