کسب و کار‌های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: روی آوردن به کسب و کار‌های غیر مولد عاملی برای کاهش درآمد‌های مالیاتی شده است.

کسب و کار‌های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است

جلال بیداری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگویی در خصوص فرارهای مالیاتی اظهار کرد: مالیات را می توان یکی از مهم ترین منبع تامین کننده درآمدی در هر جامعه دانست که علاوه بر تامین مالی نقدینگی را کنترل می کند.

وی افزود: در کشور ما به دلیل وابستگی به نفت روی مالیات کمتر تمرکز شده بود, اما طرح جدید بودجه که به تازگی عنوان شده نشان گر آن است که وابستگی به نفت کمتر شود و بیشتر بر درآمد مالیاتی توجه شده است. با این حال در کشورهای در حال توسعه پرداخت مالیات برای مردم سخت تر است به همین ترتیب فرار مالیاتی هم در چنین کشورهایی بیشتر می شود.

وی در ادامه فرار مالیاتی، را هرگونه اقدام جهت نپرداختن مالیات دانست و گفت: فرار مالیاتی منجر به گسترش قاچاق, فساد مالی و گسترش رانت خواری می شود پس در هرکشور باید با اینگونه فسادها برخورد شود؛ فرار مالیاتی به عنوان یک فساد اقتصادی, امنیت اقتصاد را برای گسترش فعالیت های اقتصادی مختل می کند به همین جهت در کشور ما اصلاح نظام مالیاتی یکی از مسائل مهمی است که ضروری است به آن توجه کنیم.

بیداری ادامه داد: راه های فرارمالیاتی در کشور بسیار است حتی افرادی هستند که بسیار راحت فعالیت اقتصادی دارند اما در مقابل هم به راحت ترین روش ممکن بدون اینکه از خود اثری باقی بگذارند از زیر پرداخت مالیات در می روند؛ بیشتر از هرچیزی دولت باید فکری به حال این افراد کند.

اگر در کشور ما قوانین شفاف باشند, مردم با اطمینان بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی وارد می شوند و بدون اعتراض بخشی از درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی خود را به عنوان مالیات می پردازند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص حساب های اجاره ای گفت: حساب های اجاره ای تاثیر بسیاری در فرارمالیاتی برای افراد سودجو دارد که باید هرچه سریع تر سازماندهی شود و تدابیری برای استفاده نکردن از حساب دیگران در نظر گرفته شود؛ همچنین قدرت های بزرگ اقتصادی در قالب نهاد ها و سازمان ها فرار مالیاتی زیادی دارند.

بیداری گفت: همان طورکه هر شرکت,نهاد و سازمانی انتظار دارد از مزایای مختلف در کشور استفاده کند در مقابل باید مالیات مربوط به آن هم پرداخت کند؛ همچنین نیاز است سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد برنامه ای تحت عنوان شفاف سازی برای مبارزه با این فرارهای مالیاتی داشته باشد.

وی کارت های بازرگانی صوری و تقلبی را از دیگر عوامل فرارهای مالیاتی دانست و گفت: کارت های بازرگانی جعلی نقش مهمی در فرارهای مالیاتی دارند که با سازماندهی آن ها می توان میزان فرارهای مالیاتی را کاهش داد.

تاثیر فعالیت های غیرمولد بر فرار مالیاتی

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: فعالیت های غیرمولد در ایران می تواند موجب فرار مالیاتی شود؛از فعالیت های غیر مولد میتوان به دلالی زمین ومسکن اشاره کرد که نست به فعالیت های مولد سود بیشتری می برند.

وی فعالیت های غیر مولد را موجب کاهش رفاه در جامعه دانست و گفت: فعالیت های غیرمولد به بخش های غیر رسمی اقتصاد مرتبط است که به این فعالیت ها کارآفرینی غیرمولد هم می گویند؛ همچنین این فعالیت ها درآمد زیادی دارند اما اگر از اقتصاد حذف شوند, نه تنها تاثیر منفی در رشد اقتصادی کشور ندارند بلکه موجب افزایش رشد اقتصادی هم می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص حمایت از فعالیت های مولد اقتصادی گفت: حمایت از فعالیت های مولد اقتصادی امری ضروریست زیرا موجب افزایش ثروت در جامعه می شود؛ همچنین تضعیف فعالیت های غیرمولد نه تنها موجب افزایش ثروت در اقتصاد نمی شود بلکه موجب توزیع درآمد به صورت ناعادلانه می شود.

وی ادامه داد: منابع در کشور ما باید به سمت تولید و فهالیت های مولد هدایت شوند که در این راستا نیازمند سیاست های لازم و تدابیری از سوی دولت هستیم تا موجب سودآوری فعالیت های مولد شویم؛ به این ترتیب راه برای فعالیت های غیر مولد بسته می شود.

معافیت های مالیاتی دلیل فرارهای مالیاتی

بیداری در خصوص معافیت های مالیاتی که یکی از عوامل فرارهای مالیاتی است، اظهار کرد: معافیت های مالیاتی در بعضی از موارد به شدت نا به جاست و باید کنترل شود؛ یکی از منابع درآمد دولت در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس مالیات است اما در صورتی می توان از مالیات به عنوان منبع اصلی درآمدی دولت استفاده کرد که معافیت های مالیاتی کاهش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها