ایتالیا: مسئله تسلیحات ایران بسیار جدی است / با آمریکا در این خصوص همکاری خواهیم کرد / روسیه باید فعالانه مداخله کند

سفارتخانه با استفاده از دیدار روز ۹ آوریل بولتون، بار دیگر بر اهمیت مراقبت درباره پیگیری ساخت تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران و کره شمالی، نزد دولت ایتالیا تاکید کرد.

ایتالیا: مسئله تسلیحات ایران بسیار جدی است / با آمریکا در این خصوص همکاری خواهیم کرد / روسیه باید فعالانه مداخله کند

اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی شود.

سندی محرمانه از ایتالیا به تاریخ جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۸۲ با عنوان «واکنش دولت ایتالیا به اظهارات دولت آمریکا در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا» منتشر شده است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: واکنش دولت ایتالیا به اظهارات دولت آمریکا در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا
طبقه بندی: محرمانه
جمعه ۱۶:۲۶ دقیقه یازدهم آوریل ۲۰۰۳
از: ایتالیا
به: نامشخص

۱. ما نکات تلگراف مرجع را به مسئولان مرتبط در دولت ایتالیا منتقل کردیم، پاسخ آن‌ها در ادامه آورده شده است:
سیاست امنیتی و دفاعی اروپا
۲. فرناندو جنتلینی، مدیر دفتر بالکان در وزارت امورخارجه گفت که دولت ایتالیا با این دیدگاه آمریکا موافق است که اتحادیه اروپا قبل از تمرکز روی عملیات احتمالی به رهبری این اتحادیه برای جایگزینی SFOR در بوسنی، باید در عملیات کونکوردیا پیروز شود.
۳. مشارکت نظامی کنون دولت ایتالیا در عملیات کونکوردیا شامل ۲۲ پرسنل حاضر در میدان در مقدونیه، ۱۱ نیروی ستادی در بروکسل و ۵ نیروی پشتیبانی در ناپل می‌شود. جنتلینی می‌گوید دولت ایتالیا هیچ برنامه‌ای برای تغییر این ارقام در آینده قابل پیش بینی ندارد.
کرواسی و صربستان
۴. جنتلینی از نکاتی که دیدگاه دولت آمریکا را درباره انسجام کرواسی و صربستان مطرح می‌کرد، تشکر کرد. او در حال آماده کردن یک گزارش برای نشست تروئیکای اروپا در روز ۱۱ آوریل در زاگرب و با موضوع روند زاگرب/انسجام بالکان بود و گفت که این نکات را می‌توان برای تعیین موضع دولت ایتالیا مدنظر داشت.
۵. جنتلینی این مسئله را تکرار کرد که یکی از اولویت‌های ریاست دولت ایتالیا بر اتحادیه اروپا از اول جولای، تمرکز مجدد این اتحادیه بر روند بلندمدت پذیرش اعضا در بالکان خواهد بود که با توافقنامه ایجاد ثبات و همبستگی (SSA) آغاز شده و از طریق مذاکرات رسمی به سمت عضویت می‌رود. دولت ایتالیا معتقد است که روند پذیرش یک ابزار کارآمد برای ترغیب کشور‌های مشتاق برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی است.
۶. او افزود بخشی از این روند شامل درخواست همکاری «منسجم تر» با دادگاه کیفری بین المللی و بازگشت آوارگان و پناهندگان خواهد بود. او می‌گوید دولت ایتالیا همچنان به تاکید بر نیاز برای پیشرفت در این شرایط و موارد دیگر مورد اشاره در تلگراف مرجع در نشست روز ۱۴ آوریل شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و کل مدت ریاست این کشور بر اتحادیه تاکید خواهد داشت.
ممنوعیت ویزای بلاروس
۷. به گفته فابیو کریستیانی، مدیر دفتر سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا در وزارت امورخارجه ایتالیا، دولت این کشور خرسند است که دولت آمریکا موضع خود را درباره برداشتن ممنوعیت ویزا تغییر داده و می‌خواهد با اتحادیه اروپا برای رسیدن به موضعی مشترک در ابراز نگرانی درباره شرایط حقوق بشری در بلاروس همکاری کند. او گفت: پیش نویس چنین بیانیه‌ای اکنون در اتحادیه اروپا در بروکسل و برای ارایه به شورای روابط خارجی این اتحادیه، در حال آماده سازی بوده و تایید کرد که دولت ایتالیا از قطعنامه‌ای شدیدا اللحن مبتنی بر همین رویکرد در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت خواهد کرد.
ایران/کره شمالی/عدم گسترش
۸. سفارتخانه با استفاده از دیدار روز ۹ آوریل بولتون، بار دیگر بر اهمیت مراقبت درباره پیگیری ساخت تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران و کره شمالی، نزد دولت ایتالیا تاکید کرد. رابطان سفیر در دولت ایتالیا تاکید کردند که آن‌ها این مسئله را بسیار جدی می‌بینند و از ریاست خود بر اتحادیه اروپا برای فشار در جهت همکاری نزدیکتر آمریکا و این اتحادیه در رسیدگی به چالش‌های تسلیحات کشتار جمعی استفاده خواهد کرد. آن‌ها همچنین بر نیاز برای مداخله فعالتر روسیه (درباره ایران و کره شمالی) و چین (درباره کره شمالی) در این روند تاکید کردند.
۹. ما همچنین نکات تلگراف مرجع درباره کره شمالی را به گایدو مارتینی، مدیرکل بخش اقیانوسیه، اقیانوس آرام و جنوبگان وزارت امورخارجه، منتقل کردیم. او قول داد تا از سفارت در سئول درباره دیدار اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا سوال کردته و پاسخ دقیقتری به ما بدهد.
طرح توسعه دوحه و برنامه GSP کلمبیا
۱۰. فرستاده اقتصادی درباره طرح توسعه دوحه و همینطور تکمیل برنامه GSP اتحادیه اروپا در کلمبیا سوال کرد و آمدئو تتی، مدیرکل توافقات تجاری در وزارت فعالیت‌های سازنده به ما گفت که دولت ایتالیا همچنان خوش بینی محتاطانه‌ای به موفقیت نشست آتی وزرای سازمان تجارت جهانی دارد، اما تتی پیش بینی کرد که حرکت رو به جلو درباره این پیشنهاد کشاورزی احتمالا تا زمانی که توسط وزرا در کانکون تصویب نشود، امکان پذیر نخواهد بود. دولت ایتالیا همچنان به حل مسایل سفرها/دارو پیش از نشست کانکون امیدوار بوده و معتقد است که برای رسیدن به این راه حل نیاز به اقدام آمریکا داریم. تتی گفت که دولت ایتالیا تا حد زیادی از روند شکل گیری پیشنهاد خدمات اتحادیه اروپا راضی است، اما برخی مسایل (مهمتر از همه بخش مهاجرت در بند چهارم) برای برخی کشور‌های عضو مشکلزا هستند. او اشاره‌ای به تاریخ احتمالی تحویل پیشنهاد اتحادیه اروپا نکرد.
۱۱. درباره تکمیل برنامه GSP اتحادیه اروپا در کلمبیا، تتی گفت که دولت ایتالیا با این راه حلی که ظاهرا در نشست ۹ آوریل کورپر به دست آمده، موافق است. ماسیمو گاتانی، مدیر دفتر دبیرکل انسجام اروپا نیز در دیدار دیگری گفت که راه حل بدست آمده در کورپر برای تکمیل این برنامه یک روند تدریجی بوده که ۵۰ درصد مزایای آن در نوامبر ۲۰۰۳ تمام می‌شود و باقیمانده آن هم تا شش ماه بعد از آن تمام خواهد شد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها