سازمان ملل خشونت‌ مرگبار گروه‌های مسلح در نیجریه را محکوم کرد

سازمان ملل اعلام کرد، براساس گزارش‌ها گروه‌های مسلح در یکی از استان‌های شمالی نیجریه که بوکوحرام در آن فعالیت دارد، غیرنظامیان بسیاری را اعدام کرده و تعداد بسیار دیگری را نیز ربوده‌اند.

سازمان ملل خشونت‌ مرگبار گروه‌های مسلح در نیجریه را محکوم کرد

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل بدون ارائه جزئیات به خبرنگاران گفت: این اعدام‌ها و آدم‌ربایی‌ها روز دوشنبه در استان بورنو رخ داده است.

سازمان ملل و شرکای بشردوست‌اش این رویدادهای خشونت‌آمیز را محکوم کرده و از مقامات نیجریه خواستند تا نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر و حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند. استان بورنو یک دهه پیش زادگاه گروه شبه‌نظامی بوکوحرام بود و بدترین حملات بوکوحرام را تجربه کرده است.

دوجاریک گفت: از زمان آغاز این درگیری‌ها بیش از ۳۶ هزار تن کشته شده‌اند که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامیان بودند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به این گزارش‌ها درباره اعدام و ربوده شدن غیرنظامیان به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار محاکمه مسئولان این اقدامات خشونت‌آمیز شده است.

وی افزود: گوترش ضمن ابراز تسلیت به قربانیان این رویدادها، بار دیگر بر همبستگی سازمان ملل با مردم و دولت نیجریه تاکید کرد. گوترش این حملات که غیرنظامیان، امدادگران و تاسیسات غیرنظامی را هدف می‌گیرد، نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند. مسئولان این خشونت‌ها باید به پای میز محاکمه کشیده شوند. باید به قانون بین‌المللی حقوق بشر و قانون بین‌المللی بشردوستانه احترام گذاشته شود و باید از تمامی غیرنظامیان در نیجریه حفاظت شود.

آنتونیو خوزه کانهاندولا، رئیس موقت اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در نیجریه دوشنبه در بیانیه‌ای گفته بود: گزارشات نشان می‌دهند که حملاتی در دو جاده اصلی استان بورنو رخ داده است. وی افزود: این گزارشات به شدت باعث نگرانی و وحشت من شده و من همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات هستم. امدادگران دراین منطقه این رویدادها و افزایش اقدامات گروه‌های مسلح برای ایجاد ایست‌های بازرسی به منظور هدف گرفتن غیرنظامیان را محکوم کردند.

آنتونیو خوزه کانهاندولا در ادامه گفت: کاملا ضروری و واجب است که مقامات نیجریه نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر و حفاظت از غیرنظامیان از جمله امدادگران در برابر چنین حجمی از نقض قوانین بین‌المللی انجام بدهند و به طور ویژه درصدد حفاظت از زنان و کودکان باشند که عمدتا در این خشونت‌ها هدف قرار می‌گیرند و بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی گزارش داد که خشونت‌ها طی شش ماه اخیر به ویژه در جاده‌های اصلی نیجریه شدت گرفته و همین امر منجر به وخیم شدن وضعیت انسانی شده است. به گفته این مقام سازمان ملل، در سال جاری میلادی بیش از ۱۶۰ هزار تن از خانه‌های خود فرار کرده‌اند تا در کمپ‌ها پناه بگیرند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها