جنگ تجاری چه بر سر اقتصاد آمریکا آورد؟

زیان جنگ تجاری با چین برای اقتصاد آمریکا احتمالا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

جنگ تجاری چه بر سر اقتصاد آمریکا آورد؟

بر اساس گزارش بلومبرگ، دو اقتصاد بزرگ جهان اکنون هفده ماه است که درگیر یک جنگ تجاری فراگیر شده‌اند که از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصاد جهان و ریزش بازارهای بورسی نام برده می‌شود. هر چند که طرفین تا حد زیادی در مسیر کاهش تنش ها قرار گرفته اند و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری تا پایان ماه آینده میلادی خبر می دهند اما مسیری طولانی تا پایان اختلافات باقی مانده است.

بررسی‌های صورت گرفته توسط بلومبرگ نشان میدهد که تنها در سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا در نتیجه جنگ تجاری با چین ۱۳۴ میلیارد دلار خسارت دیده است و این خسارت احتمالا تا پایان سال آینده به ۳۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید که معادل ۰.۳ درصد تا ۰.۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهد بود.

در فاز نخست توافق تجاری قرار است دو طرف از برنامه قبلی خود برای افزایش بیشتر تعرفه های وارداتی روی محصولات یکدیگر خودداری کنند و چین نیز میزان خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد. دولت آمریکا نیز متعهد شده است تا تعرفه بر روی واردات کالاهایی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار از چین را از ۱۵ درصد فعلی به ۷.۵ درصد کاهش دهد. با این حال هنوز ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند بود.

یان شفردسون، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه " پانتئون مکرو اکونومیکس" گفت: با وجود رسیدن به فاز نخست توافق، هنوز بسیاری از تعرفه ها به قوت خود باقی هستند و این مساله روی رشد بخش خرده فروشی، واردات و مصرف تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین انتظار نداریم فاز نخست خیلی چیزی را عوض کند.

به گفته انجمن " تجارت آزاد آمریکا" در حال حاضر ۸۳ درصد واردات آمریکا از چین مشمول تعرفه اضافی است و طبق گفته آن ها، این تعرفه‌ها می‌تواند هزینه اضافی ۸۳۱ دلاری را به هر شهروند آمریکایی تحمیل کند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها