سیا: بن سلمان ۱۱ بار درباره خاشقجی به مشاور خود پیام داده بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موارد جدیدی را از قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول ترکیه منتشر کرد.

سیا: بن سلمان ۱۱ بار درباره خاشقجی به مشاور خود پیام داده بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) موارد جدیدی را از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی منتشر کرد.

اطلاعات جدید سازمان سی آی‌ای که روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده است از نظر طبقه بندی در ردیف خیلی محرمانه جای دارند.

در این سند آمده است: ولیعهد عربستان سعودی قبل و بعد از قتل خاشقجی یازده پیام برای سعود القحطانی، مشاور خود ارسال کرده بود تا با این حساب تا حد زیادی برای سی‌آی‌ای مسجل شود خاشقجی مغضوب محمد بن سلمان بود و با دستور شخص ولیعهد کشته شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ولیعهد به برخی از معاونانش خبر داده بود اگر تلاش‌ها برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان نتیجه نداد می‌توان او را فریب داد تا در منطقه‌ای خارج از عربستان، ترتیبات لازم داده شود.

پس از انتشار خبر دست داشتن سعود القحطانی در قتل خاشقجی، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان او را از سمت مشاور دربار سلطنتی برکنار کرد.

در همین حال، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم دادگاه سعودی از تحقق انتظارات هر دو کشور و جامعه بین‌المللی در مورد روشن شدن ابعاد قتل خاشقجی و برقراری عدالت دور بود.»

آنکارا همچنین گفت: جنبه‌های کلیدی این قتل، شامل ابهامات مربوط به جسد خاشقجی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این یک نقص اساسی به لحاظ مسئولیت پذیری است.

همچنین، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: واشنگتن محکومیت پنج نفر به مرگ و سه نفر دیگر به زندان را بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی گامی مهم در بازخواست از کسانی می‌داند که مسئول این جنایت بودند!

گفتنی است، یک دادگاه سعودی روز دوشنبه پنج نفر را به علت قتل جمال خاشقجی به اعدام و سه نفر دیگر را به حبس طولانی مدت محکوم کرد و سه نفر دیگر را از اتهامات تبرئه ساخت. این در حالی است که دو نفر از چهره‌های کلیدی دخیل در قتل از اتهامات مبرا شدند.

سازمان عفو بین الملل نیز اعلام کرد حکمی که علیه قاتلان خاشقجی صادر شده با هدف سرپوش گذاشتن بر این جنایت صادر شده و عدالت را محقق نمی‌کند و مسائل پنهان این پرونده را آشکار نمی‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها