تحلیل روزنامه شرق: 

اصولگرایان با سه لیست وارد انتخابات می شوند

اصولگرایان دومین بار است که برای انتخاب نامزد یا نامزدهای منتخب خود دست به چینشی می‌زنند و مدعی‌اند که در آن به دموکراسی روی آورده‌اند.

اصولگرایان با سه لیست وارد انتخابات می شوند

روزنامه شرق نوشت: اصولگرایان دومین بار است که برای انتخاب نامزد یا نامزدهای منتخب خود دست به چینشی می‌زنند و مدعی‌اند که در آن به دموکراسی روی آورده‌اند؛ اگرچه دست آخر مشخص می‌شود که همان چینش و نتیجه منتهی به آن ‌هم دموکراتیک نبوده و فرد یا جریان‌هایی به دلایلی غیردموکراتیک دست بالا را داشته‌اند یا از لابی‌گری خود استفاده کرده و دیگران را از دور خارج کرده‌اند.
دیروز مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یا همان تشکیلات وحدت اصولگرایان با محوریت غلامعلی حدادعادل گفته است: «تمامی نامزدهایی که در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مطرح شده‌اند، با رأی‌گیری در مجمعی هزارو 800 نفره‌ که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد، انتخاب می‌شوند. مجمع ۱۸۰۰ متشکل از معتمدین، احزاب و گروه‌های سیاسی، اقشار، نمایندگان انجمن‌های دانشگاهی و استادان دانشگاهی است. او گفته است که شعار لیست انتخاباتی شورای ائتلاف، «نجات اقتصاد ایران» خواهد بود».

آنها بار قبل و در انتخابات ریاست‌جمهوری هم چنین مجمعی تشکیل دادند که تحت‌عنوان مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب کار می‌کرد. این مجمع نامزدها را به رأی گذاشت تا در نهایت به پنج نامزد نهایی (سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح) رسید. البته به فاصله چند روز فتاح کناره‌گیری کرده و حاجی‌بابایی به ترکیب اضافه شد.

نخستین نشستشان با حضور سه هزار نفر از حامیان جریان اصولگرایی، ۵ اسفند ۱۳۹۵ برگزار شد. در این نشست ۵۳ نفر به‌عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به جمنا پیشنهاد شدند که ۲۱ نفر آنها به تأیید نهایی هیئت مؤسس رسیدند.قرار بود از میان ۲۱ نامزد احتمالی در نهایت ۱۰ نفر با رأی اکثریت اعضا انتخاب شوند. تعلل در معرفی این 10 نفر زمزمه‌های اختلافات درونی در جمنا را بالا برد؛ خاصه آن زمان که در نهایت لیست ۱۴نفره‌ای منتشر شد که اسامی نه براساس آرا که براساس حروف الفبا در لیست آمده بودند. همان زمزمه‌ها هم می‌گفت لابی‌های پشت پرده سبب اضافه‌شدن چهار نفر به لیست اولیه ۱۰نفره شده است.

جالب اینکه نامزد پیشنهادی و شناخته‌شده حزب مؤتلفه اسلامی که حمایت خود را ابتدا از جبهه مردمی نیروهای انقلاب به‌طور رسمی اعلام کرده بود، در جمع ۱۰ نامزد مورد حمایت جمنا قرار نگرفت و با کمی اغماض وارد لیست ۱۴نفره شده بود. همین عامل سبب شد «سیدمصطفی میرسلیم» راهش را از جمنا جدا کند.

سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف که اسامی‌شان در لیست نهایی وارد شده بود هم نپذیرفتند که میثاق‌نامه جمنا را امضا کنند. میثاق‌نامه‌ای که نامزدهای احتمالی را ملزم می‌کند به نفع نامزد نهایی جمنا کناره‌گیری کنند و کابینه‎شان را با نظر این جبهه تشکیل دهند.اما ۱۶ فروردین که رسید، سرانجام اسامی ۱۰ نامزد منتخب جمنا اعلام شد که عبارت بودند از: سیدابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، عزت‌الله ضرغامی، مهرداد بذرپاش، علی نیکزاد، رستم قاسمی و محسن رضایی.نام جلیلی به‌خاطر نپذیرفتن سازوکار جمنا حذف شده بود و میرسلیم هم در لیست قرار نگرفته بود.

با وجود اعلام این اسامی، حواشی همچنان ادامه یافت تا اینکه در دومین مجمع ملی این جبهه، پنج نامزد نهایی جمنا تعیین شدند: سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح. البته شب نشده پرویز فتاح در پیامی از این لیست کناره‌گیری کرد. واکنش بعدی اعتراض حاجی‌بابایی به نتایج آرا بود. هیئت نظارت جمنا هم اعلام کرد که آرا را مجددا بازشماری کرده و او را با توجه به فاصله کم با نفر پنجم به جمع پنج نامزد منتخب نهایی افزوده است. رأی زاکانی و بذرپاش نیز محل مناقشه شد؛ خاصه آنکه بالاتر از قالیباف هم ایستاده بودند و خبرها از لابی‌های استانی این دو چهره روایت می‌کرد.

مخالفان جمنا مشخصا از نقش علیرضا زاکانی در شکل‌گیری آرا گله داشتند. حضور افراد نزدیک به علیرضا زاکانی در سطح استان‌ها به‌عنوان مرکزیت استانی اصولگرایان جمنا مورد اعتراض برخی اعضای هیئت مؤسس این گروه سیاسی قرار گرفته بود. میرسلیم، نامزد حزبی مؤتلفه مشخصا از مهندسی آرا سخن گفت. این در حالی بود که زاکانی نتوانسته بود از سد تأیید صلاحیت شورای نگهبان هم بگذرد. برخی منتقدان زاکانی می‌گویند که بهتر بود او به‌جای اصرار بر نامزدی خود، به رأی‌آوری افرادی که احتمال تأیید صلاحیتشان بیشتر بود، کمک می‌کرد. علیرضا زاکانی دومین بار بود که رد صلاحیت خود را به فاصله چهار سال از شورای نگهبان دریافت کرده بود. او نتوانسته بود در پارلمان هم حضور داشته باشد.

زاکانی حالا این بار از قم دوباره برای مجلس نامزد شده است. مشخص نیست که این بار بتواند از سد تعیین صلاحیت‌ها رد شود یا نه اما اگر رد شود، بعید نیست که لابی قدرتمند او دوباره به کار بیفتد. در این صورت بعید است که اصولگرایان حتی با شیوه برگزاری مجمع و انتخابات باز به یک لیست واحد برسند. اخبار منتشرشده از درون خودشان حاکی است که احتمالا آنها با سه فهرست خواهند آمد. فهرست سنتی‌ها که از درون جبهه پیروان خط امام و رهبری و مؤتلفه برخواهد خاست. فهرست جبهه پایداری و فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که قالیبافی‌ها قطعا در آن دست بالا را دارند؛ چراکه هم‌اکنون سخنگوی این جبهه یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به شهردار سابق است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عدالت
    0

    درود بر قالیباف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها