چه چیزهایی باعث کُندشدن وای فای در خانه می‌شود؟

 همگان عاشق وای فای خانگی پرسرعت هستند،مگر اینکه نشستن کنار روتر هم انتظار شما را برآورده نکرده و دنبال یافتن دلایل کندی باشید. به راستی مشکل کجاست؟

چه چیزهایی باعث کُندشدن وای فای در خانه می‌شود؟

در زندگی امروز موانعی وجود دارد که می تواند سرعت وای فای شما را کاهش دهد و در این مقاله سعی می‌کنیم مهمترین آنها را بررسی کنیم.

برخی از موانع کاملا واضح و مبرهن هستند مانند قرار دادن وای فای در یک طبقه و قرار گرفتن شما در طبقه ای دیگر اما برخی موانع مانند آکواریوم پر از ماهی از جمله دلایل ناشناخته برای کاربران است که می تواند باعث کندی شود.

دیوار/ طبقات و فاصله از روتر

معروفترین دلایل کندی وای فای خانگی به ترتیب وجود دیوار، قرار گرفتن در طبقات مختلف و فاصله داشتن از روتر است که می تواند به میران دوری و نزدیکی از روتر و نوع بنای ساختمانی باعث کندشدن‌تان شود.

دیوارهای گچی که داخل آنها معمولا سیم بکار رفته است (انواع سیم هنگام قرار دادن در دیوار کچی برای قوام یافتن بلوک‌های گچی) یکی از دشمنان اصلی سرعت وای فای در خانه‌ها است که می تواند سیگنال های اینترنت بی سیم را مسدود کند. بکار رفتن انواع سقف‌های مهجز به سیم‌های توری مانند نیز بین طبقات باعث کندی وای فای می‌شود. در واقع هر نوع سیم مزاحمی که در بنای ساختمان بکار رفته می‌تواند مسیریابی سیگنال وای فای را تغییر داده و در نتیجه باعث کندی شود. و هر چقدر کاربر خود را به روتر نزدیک‌تر کند، سرعت نسبتا بهتری را خواهد داشت.

سیگنال‌های وای فای با دیوارپوش‌های گچی سیم دار، تخته سه لایه و انواع چوب و شیشه مشکل دارد و این مشکل در حقیقت محدود کردن موج‌های رادیویی تعریف شده برای روترها است و تنها راه حل کم کردن فاصله میان دستگاه و روتر است.

عوام می گویند باز و بسته کردن درب خانه نیز می‌تواند سرعت را تحت تاثیر دهد، اما واقعیت این است که درب آهنی هرچقدر ضخیم‌تر باشد می تواند سرعت را کم کند.

مایکروویو و ابزار مانیتورینگ کودک

خبر بد برای علاقه‌مندان به پخت سریع در منزل این است که مایکروویو دشمن بزرگ وای فای خانگی است. دلیل فنی استفاده از فرکانس بی سیم 2.4 گیگاهرتز توسط مایکروویو است که این طول موج همان طول موج بکار رفته در روترهای استاندارد است و به همین دلیل تداخل طول موج باعث کند شدن وای فای خانگی می‌شود. همین داستان در مورد ابزار مانیتورینگ کودک در منزل نیز صدق می‌کند چرا که از 2.4 گیگاهرتز وای فای برای مانیتورینگ کودک استفاده می‌کند و تداخل امواج باعث کندی وای فای می‌شود.

هرچند روترهای جدید از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می کنند تا مشکل مذکور برطرف شود اما در حال حاضر بسیاری از روترهای قدیمی از 2.4 بهره می‌برند که مشکل را دوچندان کرده‌اند و همگان قادر به تعویض روتر نیستند.

برخی تلفن های ثابت خانگی بی سیم چنان قوی هستند که هنگام برقراری تماس، وای فای را قطع می کنند که این نوع دستگاه‌ نیز به طور خاموش وای فای خانگی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

سایر ابزارهای بی سیم خانگی

بسیاری از گجت‌ها و لوازم خانگی از استاندارد بی‌سیم استفاده می کنند که باعث کندی وای فای می‌شود.

منهای یخچال فریزرهای جدید که خودشان وای فای داشته و تداخل ایجاد می‌کنند، تداخل الکترومغناطیسی در یخچال‌های قدیمی نیز عامل دیگری در کند شدن وای فای است و اگر روتر خود را به ناچار روی یخچال گذاشته‌اید، باید سریع‌تر آن را جابجا کرده تا مشکل کندی برطرف شود.

هرچند ابزار بلوتوث دار از پروتکل متفاوت ارتباطی برخوردارند اما برخی از آنها می تواند کندی‌هایی را موجب شوند و یا تداخل ایجاد کنند، البته بسیاری از روترهای جدید با بلوتوث مشکل ندارند و به روز رسانی نرم افزاری می‌تواند کندی را بر طرف کند.

ابزار دیگری مانند توستر اوون، تشک برقی، پدهای حرارتی نیز به کیفیت ارتباطی وای فای خانگی آسیب می‌رسانند.

همچنین لامپ‌های تزئینی و چشمک‌زن چه در خانه و چه در خیابان می تواند تداخل الکترومغناطیسی ایجاد کرده و در نتیجه کیفیت وای‌فای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، روتر خود را نزدیک آسانسور قرار ندهید.

به گزارش خبرآنلاین، آینه و سرامیک نیز مسدود‌کننده وای فای است و اگر حمام لاکچری دارید و یا از سرامیک زیاد استفاده کرده‌اید به این نکته توجه کنید که وای فای شما در معرض کندی قرار دارد.

مجموعه عوامل فوق‌الذکر در کنار هم باعث می‌شوند تا یک اتصال بی‌سیم پرسرعت نداشته باشید و به همین‌خاطر به‌عنوان چاره‌جویی نهایی می توانید از کابل به جای اتصال بی‌سیم برای سرعت بالاتر در خانه بهره‌مند شوید.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها