دردسرهای گم شدن گذرنامه

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، گذرنامه را مانند سلاحی دانست که اگر در دست افراد نااهل بیفتد به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

دردسرهای گم شدن گذرنامه

سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با تأکید بر این مطلب گفت: حفظ اسناد و مدارک مسافرت خارج از کشور بویژه مراقبت از گذرنامه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که همه ما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حتی نیاز است بدانیم که در صورت گم شدن یا سرقت آن چه کارهایی را باید انجام دهیم تا مشکلات کمتری گریبانگیرمان شود.

به‌گفته رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، گذرنامه شما در دست افراد نااهل، مانند سلاح است.

گذرنامه به اندازه کارت اعتباری شما با ارزش است.

گذرنامه‌های سرقت شده و گمشده برای تروریست‌ها و جنایتکاران بین‌المللی که از آنها برای عبور از مرزهای غیرمجاز و غیرقانونی استفاده می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

به‌طوری که گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد بسیاری از تروریست‌ها و عاملان ترور در چند دهه اخیر اغلب با استفاده از گذرنامه‌های نامعتبر اقدام به سفرهای بین‌المللی کرده‌اند و موفق شده‌اند با این روش هویت خود را تا مدت‌ها مخفی نگه دارند.

البته این پایان ماجرا نیست و بسیاری از خلافکاران برای فرار از عدالت و همین‌طور قاچاقچیان انسان برای انتقال قربانیان‌شان به آن‌سوی مرزها از گذرنامه سوء‌استفاده کرده و البته این تنها به سفرهای تبهکارانه محدود نمی‌شود و برخی کلاهبرداران و سارقان می‌توانند با داشتن گذرنامه شما هویت‌تان را به مخاطره بیندازند.

البته افتتاح حساب بانکی هم در راستای پولشویی و سرقت‌های اینترنتی از دیگر مصادیق مجرمانه‌ای است که می‌تواند با یک گذرنامه امکانپذیر شود.
از آنجا که نحوه گزارش گذرنامه گمشده یا سرقت شده در کشورها متفاوت است، باید پس از مفقودی یا سرقت گذرنامه‌تان در اسرع وقت پلیس یا مقام مسئول مرتبط با این موضوع را در جریان قرار دهید.

در برخی کشورها شما می‌توانید گذرنامه خود را به‌صورت آنلاین در وب‌سایت رسمی دولت خود لغو کنید. البته ممکن است شما نیاز به پر کردن فرم در ایستگاه پلیس محلی داشته باشید.
پس‌از این اعلام، پلیس کشور شما مطابق با رویه‌های عملیاتی استاندارد ملی آنها را وارد پایگاه داده ملی خود می‌کند و این داده‌ها از طریق شبکه امن پلیس بین‌الملل به سامانه گذرنامه‌های مفقودی و مسروقه اینترپل می‌رود.
لازم است بدانید که پس‌ از یافتن گذرنامه نیز باید دوباره موضوع را به پلیس گزارش دهید و تا بررسی کامل موضوع از سوی پلیس با آن سفر نکنید.
چنانچه قصد دارید از گذرنامه‌تان که قبلاً سرقت یا گم شده دوباره استفاده کنید، پلیس مرزی می‌تواند شما را برای بررسی اسناد، متوقف کند که باعث ایجاد استرس و اتلاف وقت شما خواهد شد، بدون اینکه هیچ تضمینی برای ادامه سفر خود داشته باشید.

منبع: روزنامه ایران

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها