برای دو کولبری که یخ زدند و کشته شدند

یک جامعه شناس به مرگ دو کولبر نوجوان واکنش نشان داد.

برای دو کولبری که یخ زدند و کشته شدند

محمدرضا جلائی‌پور جامعه شناس درباره مرگ دو کولبر در امتداد نوشت:

داستان این دو برادر نفسم را بریده. چه نام‌های زیبایی دارند: آزاد و فرهاد. اشک و بغض تماشای تصویر فرهاد ۱۴‌ساله یک ساعت است امانم نمی‌دهد و نمی‌توانم کار دیگری کنم. جزئیات داستان‌شان چه غمی بر دل آوار می‌کند:

دو برادر در سنینی که نباید کار کنند، برای نان، در این هوای سرد کوهستان مجبور به کولبری‌اند؛ کار جان‌فرسا و پرخطری که هیچ بزرگسالی هم نباید مجبور به انجامش باشد.

چه غمی دارند مردم مریوان که سه روز در این هوای سرد به امید یافتن فرهاد کوهستان را گشتند و تن هم‌شهری زیبا و جوان‌شان را بی‌جان یافتند. هم‌کلاسی‌هایش می‌گویند آرزو داشته با پول کولبری‌اش لباس ورزشی بخرد. زندگی‌جو و اهل فوتبال بوده و طرفدار رئال.

چه معرفتی هم داشته که کاپشنش را روی بدن برادرش آزاد کشیده و وقتی پیکرش را در گردنهٔ ژالانهٔ هورامان پیدا می‌کنند کاپشنی به تن نداشته.

پدر و مادرشان معلول بوده‌اند و ناتوان از تامین مخارج زندگی و کمک‌هزینهٔ بهزیستی هم کفایت معاششان را نمی‌کرده. مریوانی‌‌ها در تشییع دو برادر نان به‌دست گرفتند و روی تابوتش نان گذاشتند؛ چه تکان‌دهنده؛ چه غم‌بار؛ چه بیدارکننده.

تمرکزگرایی در تهران و شهرهای بزرگ، بی‌توجهی به سیاست‌های جایگزین پیشنهادشده برای حل ریشه‌ای مساله‌ٔ کولبری، کم‌توجهی دولت و همه‌ٔ جریان‌های سیاسی به اقتضائات متوازن‌سازی و عادلانه‌کردن توسعه و ضعف دولت و همه‌ٔ جریان‌های سیاسی در توجه به سیاست‌های رفاه عدالت‌گستر از جمله علل رفع‌شدنی این مصائب نفس‌گیرند.

چرا صداوسیما مراسم تشییع فرهاد و آزاد که میلیون‌ها هم‌وطنشان را عزادار کرده مستقیم پخش نکرد؟ چرا صدای پدر و مادر فرهاد و نیمی از هم‌روستایی‌هایشان که فقیر و کولبرند را منعکس نمی‌کند؟

چرا علاوه بر موج غم و همدردی‌ای که از سراسر ایران شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته، رئيس جمهور پیام تسلیت نمی‌دهد؟

کاش به تسلیت هم اکتفا نکند و کمیته‌ای برای بررسی و کمک به اجرای فوری سیاست‌های حل ریشه‌ای مسالهٔ کولبری تشکیل دهد.

کاش دبیران کل احزاب بیانیه بدهند و در مراسم ختم فرهاد و آزاد خسروی شرکت کنند و بگویند برای پیشگیری از چنین مصائبی چه برنامه‌ای دارند.

کاش متخصصان، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها و رسانه‌ها برای پیشنهادات سیاستی کاهنده‌ٔ فقر و بیکاری در این شهرها و روستاهای مرزی و پیشگیری‌کننده از کولبری و قربانی گرفتن‌اش در همین هفته‌ها فعال‌تر شوند. ‌

دولت و شهروندان حق ندارند بسیج نشوند تا دیگر کسی برای نان جان ندهد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • امیر
    0

    این داستان ها دیر زمانی است ادامه دارد قصه دیروز و امروزمان نیست.....

  • علی
    0

    سلام بر جهادگران و شهیدان راه خدا .سلام خدا بر فرهاد و آزاد عزیز . روحشان شاد و قرین رحمت پروردگار

  • فرزانه
    0

    دکتر روحانی .ایا پیام داری .در مورد کولبران

  • محمد
    0

    اگر چه گفتن بی فایده نیست و در بیدار کردن خفتگان بی تاثیر نیست اما دوصد گفته چون نیم کردار نیست دولت یک وظیفه دارد مردم هم وظیفه دارند میلیاردر های رانتی و حتی غیر رانتی هم وظیفه دارند حتی آنها که فقط گرسنه نیستند در مقابل ندارها وظیفه دارند

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام تسلیت به پدر و مادر ش تمام مردم ایران عزاداران رئیس جمهور تسلیت نمی گوید چون شرمنده است آنها درد بی نانی نکشیدن چون برادرش وآن وزیر های بی کفایت حق امسال آنها را بلعید

  • کوروش جلیل پور
    0

    سلام :درد بزرگی به کشور ما هست.صورتم خیس گریه شد از فوت این دو جوان نازنین. چرا بایستی هموطنان عزیزمان اینقدر امکانات کمی داشته باشن و به این روز گرفتار بشن و مسول این مشکلات و عقب افتادگی مناطق محروم کیست ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها