دلار باز هم کانال عوض کرد/ نوسان ادامه دار در بازار ارز

در پنجمین روز هفته، دلار دو رفتار متفاوت داشت؛ در ابتدای روز چهارشنبه، بازار بیشتر رویه افزایشی گرفته بود و معامله‌گران توانستند با خریدهای خود قیمت را به بالای محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی ببرند.

دلار باز هم کانال عوض کرد/ نوسان ادامه دار در بازار ارز

در پنجمین روز هفته، دلار دو رفتار متفاوت داشت؛ در ابتدای روز چهارشنبه، بازار بیشتر رویه افزایشی گرفته بود و معامله‌گران توانستند با خریدهای خود قیمت را به بالای محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی ببرند؛ در حالی که انتظارات برای شکسته شدن سد مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی در بازار بالا رفته بود، به یکباره مسیر قیمتی دلار تغییر کرد و این ارز راه کاهشی را در پیش گرفت.

این کاهش در ابتدا آرام بود، ولی از حدود ساعت ۲ بعدازظهر سرعت افت کمی بیشتر شد و این ارز به کانال ۱۲ هزار تومانی نزول کرد. ساعت۴ بعدازظهر هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۲ هزار و ۹۱۰ تومان به فروش می‌رسید که ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ بسته‌شده روز سه‌شنبه بود. به این ترتیب، دلار حتی نتوانست دو روز متوالی در کانال ۱۳ هزار تومانی باقی بماند و بازگشت زودهنگامی به کانال ۱۲ هزار تومانی داشت.

قیمت سکه نیز روز چهارشنبه حرکتی مشابه با دلار داشت؛ در ابتدای روز حتی به بالای مرز مقاومتی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سرک کشید ولی از اواسط روز کاهشی شد و در نهایت زیر سطح ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در همان حدود ساعت ۴ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی در بازار با قیمت ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۶۰ هزار تومان کمتر از روز چهارم هفته بود. به گفته بیشتر فعالان، بازار همچنان به شرایط پایداری نرسیده است و همین موضوع موجب می‌شود که نوسانات رفت و برگشتی بیشتری برای دلار رخ دهد. در واقع، تناقض دیدگاه‌ها نسبت به آینده قیمتی دلار در بازار زیاد است و همین موضوع موجب تقابل افزایشی‌ها و کاهشی‌ها شده است. البته عده‌ای از فعالان نیز عنوان می‌کنند که بازار در شرایط فعلی بیش از هر عامل دیگری به نقاط حمایتی و مقاومتی دقت دارد و خرید و فروش‌های معامله‌گران بر اساس توجه به این نقاط صورت می‌گیرد.

این در حالی است که برخی دیگر از فعالان رسمی بازار معتقدند، دلار در شرایط اخیر بیشتر از عوامل بنیادی تحت‌تاثیر جریان‌های احساسی مقطعی قرار دارد. به گفته فاطمی، یکی از صرافان بازار، در همه‌جای دنیا بازار بیشتر از عوامل احساسی به متغیرهای اقتصادی دقت دارد و معامله‌گران معاملات خود را بر اساس توجه به شاخص‌های بنیادی مانند سطح تورم، میزان صادرات و واردات و... تنظیم می‌کنند. با این حال، از نگاه او در بازار ارز داخلی، رفتار بازیگران خرد بیشتر بر مبنای هیجانات لحظه‌ای قرار دارد و همین موضوع، زمینه‌ساز بالا رفتن تغییر سطوح نوسانی می‌شود. به گفته او، عدم شفافیت یکی دیگر از متغیرهایی است که در بازار آزاد وجود دارد و تاثیرگذاری عوامل هیجانی در معاملات را افزایش می‌دهد. از نظر او، در سامانه نیما میزان خرید و فروش‌ها کاملا مشخص است و شفافیت باعث شده است که نوسانات قیمتی در این سامانه چندان قابل‌ملاحظه نباشد.

در مقابل دیدگاه یاد شده، دسته دیگری از بازیگران ارزی قرار دارند که معتقدند نوسانات بازار ارز ریشه در مسائل اقتصادی دارد ولی اثر متغیرهای بنیادی اقتصاد با تاخیر به بازار ارز می‌رسد. البته بعضا نیز اثرات اقتصادی زودتر به بازار انتقال می‌یابد. به‌عنوان مثال، آنها باور دارند عامل اصلی نوسانات دلار در سال ۹۷، انتظار معامله‌گران نسبت به آینده بازار پس از وضع تحریم‌های آمریکا در مورد ایران بود. این عده در شرایط فعلی نیز باور دارند، وضعیت صادرات نفتی و نوع روابط بین‌المللی، در سال آتی تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت دلار خواهد داشت.

آنچه مسلم است نوسانات دلار همچنان چندان از الگوی مشخصی تبعیت نمی‌کند، ولی حداقل از شدت نوسانات نسبت به هفته گذشته کاسته شده است و قیمت به‌نظر می‌رسد به دنبال آن است که به تعادل جدیدی برسد. صرافی‌های بانکی نیز در روزهای اخیر از جهت قیمت‌گذاری فعال‌تر شده‌اند و سعی می‌کنند نرخ فروش خود را نزدیک به بازار تنظیم کنند، هرچند که هیچ‌کدام در ۲ روز گذشته نرخ فروش دلار بالای مرز ۱۳ هزار تومانی را ثبت نکردند. در این میان، عده‌ای نیز معتقدند سفر مسوولان ایرانی به ژاپن در بازار اهمیت زیادی برای معامله‌گران خواهد داشت و نوسان قیمت این ارز در هفته آتی وابسته به این متغیر خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    سلام خداراشکرکهنه پول داریم نهدلار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها