تحریمها زیر پای دلار را خالی می‌کند؟

استفاده بیش از حد آمریکا از ابزار تحریم جایگاه دلار را به مخاطره انداخته است.

تحریمها زیر پای دلار را خالی می‌کند؟

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته در نشست سران کشورهای عضو گروه "بریکس" گفته بود که استفاده بیش از حد آمریکا از ابزار تحریمی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود که اطمینان به دلار را از بین می برد. کمی بعد از آن سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت که استفاده مداوم واشنگتن از دلار برای مجازات اقتصادی به تضعیف جایگاه دلار منجر شده است.

اگر چه شاید روسیه به تنهایی آن قدر قدرت نداشته باشد که بتواند دلار را به چالشی جدی بکشد اما روس ها همان چیزی را تکرار می‌کنند که بسیاری از سیاست گذاران آمریکایی نیز نگران آن هستند و اکنون شاهد آغاز یک روند جهانی برای دوری گزیدن از دلار هستیم. جک لو، وزیر اسبق خزانه داری آمریکا گفته است که ظرفیت تحریمی در حال اشباع است و هر چه آمریکا استفاده از دلار و نظام مالی اش برای دیگران را بیشتر به تبعیت از تحریم‌ها مشروط کند، ریسک استفاده از ارزهای جایگزین توسط دیگران در میان مدت بیشتر خواهد شد.

سیاست تحریمی آمریکا باعث شده است که برخی دولت ها به فکر استراتژی های حذف دلار از نظام مالی برای رهایی از فشار اقتصادی بیفتند. این روند به ویژه در کشورهایی نظیر روسیه، ونزوئلا و ترکیه که طعم تحریم‌ها را چشیده اند برجسته تر شده است.

فکر رهایی از دلار یک چیز است و یافتن استراتژی عملی شدن این ایده یک چیز دیگر، اما نباید فراموش کرد که رهایی از سلطه دلار در جهان چیز غیرممکنی نیست. سلطه دلار بر بازارهای جهانی در طول ده ها سال و به لطف نظام مالی و بانکی نیرومند آمریکا به دست آمده است و سیاست مداران در واشنگتن باید پیش از هر اقدامی این مساله را مد نظر قرار دهند که در ازای تضعیف این نظام مالی قدرتمند چه چیزی به دست خواهند آورد.

در حال حاضر تنها تعداد کمی رقیب برای دلار وجود دارد و دلار بیشتر از هر ارز دیگری در پرداخت‌های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. دلار همچنین قوی‌ترین ابزار حفظ ارزش به شمار می رود و به دلیل استفاده گسترده از آن در سطح جهان، آمریکا امکان تحریم را پیدا کرده است.

در زمان ریاست جمهوری جورج بوش تنها پنج کشور توسط آمریکا تحریم شده بودند اما اکنون این رقم به ۲۲ کشور افزایش یافته و اکنون بیش از ۶۰۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی توسط وزارت خزانه داری و سایر نهادهای آمریکا به دلایل مختلف تحریم شده اند. همین گسترده تر شدن دامنه تحریم‌ها منجر به افزایش تمایل کشورها برای کاهش وابستگی به دلار شده است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها