جولان بمب‌های گازی متحرک در خیابان‌های زاهدان / عکس

اصلاح نرخ بنزین، باعث افزایش مخازن غیرمجاز و ناایمن گاز ال پی جی (LPG) شده که انفجار هر یک از این مخازن فاجعه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد.

جولان بمب‌های گازی متحرک در خیابان‌های زاهدان / عکس

اصلاح نرخ بنزین و به تبع آن توجه به سوخت‌های جایگزین و با صرفه برای خودروها سبب شده تا امروز بیش از پیش شاهد رفت و آمد خودروهایی با مخازن گاز ال پی جی (LPG) در سطح شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان باشیم، مخازن غیرمجاز و ناایمنی که مانند بمب‌هایی متحرک در خیابانها و جاده‌ها جولان می‌دهند و انفجار هر یک از این مخازن فاجعه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد.

سیستان و بلوچستان با توجه به گستره جغرافیایی و جابه جایی زیاد شهری مردم و بعد مسافت و اشتغال قالب افراد به مسافرکشی شهری و برون شهری سهمیه تعیین شده بنزین به هیچ عنوان کفاف نمی‌دهد و بسیاری از رانندگان به اجبار به سمت سوخت‌های جایگزین و با صرفه‌تر چون سی ان جی (CNG) و ال پی جی (LPG) رو آورده‌اند.

این استان به عنوان تنها استان بی بهره از گاز شهری تنها ۲ جایگاه سوخت سی ان جی در شهرهای زاهدان و ایرانشهر دارد که می توان گفت عملا از داشتن جایگاه سی ان جی محروم است.

نبود جایگاه‌های گاز سی ان جی و کمبود سهمیه بنزین بیشتر مالکان خودروها را به استفاده از سوخت گازمایع یا ال پی جی (LPG) سوق داده است، این نوع سوخت با توجه به خطرات و مشکلات احتمالی و غیر استاندارد بودن مخزن و سیستم مورد استفاده در خودرو نمی تواند مورد اطمینان و اعتماد باشد و در صورت برخورد و تصادف هر یک از این خودروها نه تنها راننده و سرنشین بلکه افراد و خودروهای نزدیک به آن را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

فرهاد یکی ازرانندگانی که در حال پرکردن مخزن خودرو خود از گازمایع بود گفت که به کار مسافربری بین شهری مشغول است و سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن مقرون به صرفه نیست و به اجبار از سوخت مایع برای خودرو خود استفاده می‌کنم.

وی بیان کرد: هر سیلندر گازمایع به نرخ دولتی هشت هزار تومان است که با پر کردن یک مخزن کامل می توان حدود ۴۰۰ کیلومتر راه را پیمایش کرد.

فرهاد اظهار داشت: استفاده از این مخزن بسیار خطرناک است اما چاره ای نداشته و مجبور به استفاده از آن هستیم.

صادق شه‌بخش یکی دیگر از افرادی که در حال سوختگیری از سیلندر گاز مایع بود گفت: بعد مسافت استان و به تبع آن نبود جایگاه سوخت سی ان جی سبب شده تا افراد از گاز مایع برای مصارف شخصی خود استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از گازمایع هرچند که خطراتی دارد اما دارای مزایای نیز هست که طی کردن بعد مسافت بیشتر و جلوگیری از بروز مشکلات فنی به موتور خودرو یا به اصطلاح عدم خوردگی قطعات موتور است.

شه‌بخش افزود: هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با سی ان جی در مقایسه با ال پی جی بسیار بیشتر و گرانتر است، علاوه بر این لوازم دستگاه ال پی جی در دسترس‌تر و مناسب‌تر است.

جولان بمب‌های گازی متحرک در خیابان‌های زاهدان / عکس

گازسوز کردن خودروها نه تنها خطرات جانی را به همراه دارد بلکه سبب بروز مشکلی به نام صف‌های طولانی و ازدحام شهروندان برای تهیه سیلندر گازمایع در سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان شده است.

سیلندرهایی که تا پیش از این تنها برای پخت و پز و بعضی مصارف گرمایی و صنعتی استفاده میشد، امروز به صورت گسترده در نقاط مختلف شهر و روستا سوخت خودروها را تامین می کند.

این قبیل خودروها نه تنها در زمان تردد بلکه هنگام سوختگیری با سیلندرهای گازمایع جان راننده و سایر افراد عبوری از محل را در معرض خطر قرار می‌دهد این در حالیست که بسیاری از رانندگان توجهی به این موضوع نداشته و در نزدیکی محل فروش سیلندرهای گاز یا در پارکینگ و نزدیک سایر خودروها اقدام به سوختگیری از سیلندرگاز مایع می‌کنند.

نصب سیلندر گازمایع بر روی خودرو کاری غیرمجاز و بسیار خطرناک است که علاوه بر غیر قانونی بودن آن سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است.

این نوع سوختگیری بدون رعایت نکات ایمنی در شهرها به وفور مشاهده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

نصب سیستم گازسوز ال. پی. جی در خودروها غیرقانونی است

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: نصب و راه‌اندازی هرگونه سیستم گازسوز ال. پی. جی در خودروها غیرمجاز و غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

نقی جامی بیان کرد: همچنین خودروهایی که به صورت غیرمجاز به نصب سیستم سی. ان. جی اقدام کنند نیز فاقد برچسب استاندارد خواهند بود و از سوختگیری در جایگاه‌های مجاز منع می‌شوند.

وی ادامه داد: نصب مخزن ال پی جی غالبا در مراکز غیرمجاز و فاقد پروانه انجام می‌شود که نیاز است دستگاه های متولی وارد عمل شده و نسبت به پلمب این مراکز اقدام کنند.

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد سیستان و بلوچستان افزود: رانندگانی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو خود دارند حتما از مخازن سی. ان. جی با ایمنی بالا در مراکز مجاز استفاده کنند.

جولان بمب‌های گازی متحرک در خیابان‌های زاهدان / عکس

نصب و شارژ مخازن ال پی جی غیرمجاز است

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نصب و شارژ مخازن ال پی جی غیرمجاز است و از شهروندان در خواست می شود چنانچه کارگاه و یا مکانی را که به صورت غیرقانونی در حال انجام این فعالیت است مشاهده کردند مراتب را گزارش کنند تا اقدام قانونی اعمال شود.

محمد قاسمی بیان کرد: ۶ مرکز در سیستان و بلوچستان مجوز نصب مخزن گاز سی ان جی را دارند که پنج مورد در زاهدان و یک مورد در شهرستان ایرانشهر است.

وی در خصوص هزینه نصب مخزن سی ان جی گفت: نصب مخزن یک تعرفه کشوری دارد و نرخ آن در همه نقاط کشور یکسان است و اگر در جایی دیگر این کار با قیمت کمتری انجام می شود مطمئنا غیرقانونی است.

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: استفاده از سوخت ال‌پی‌جی در خودروها منطبق بر هیچ‌گونه استانداردی نیست و برای آن حوزه کاری نیز تعریف نشده‌است.

استفاده از سوخت ال پی جی بسیار خطرناک است

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشان ی زاهدان گفت: در سیلندرهای سی‌ان‌جی، سوخت در فاز گازی قرار دارد و به وسیله شیلنگ و اتصالات به کاربراتور خودرو انتقال می‌یابد که در صورت نشت در فاز گازی و در حجم کم تحت کنترل است.

علی نجفی زاده افزود: اما در سیلندر گازمایع، سوخت در فاز مایع است و در صورت انتقال آن به داخل موتور، با توجه به تغییر فاز به بیش از ۲۰۰ برابر حجم گازمایع تبدیل شده و می‌تواند به سرعت فضای داخل موتور را پر کرده و مخلوط قابل انفجاری را تشکیل دهد که با ایجاد جرقه توسط دینام یا هر یک از وسایل برقی داخل موتور موجب بروز انفجار شدید شود.

وی اضافه کرد: خودروهای حامل چنین سوختی در صورت کوچکترین تصادفی، به دلیل قابل مهار نبودن کامل سیلندر می تواند فاجعه به بار آورد زیرا احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه‌های دلخراش در آنها بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای حامل گاز مایع به علت انتشار بوی گاز همواره باعث نگرانی مسافران است، افزود: سیلندرهای گازمایع فقط برای سوخت لوازم خانگی گازسوز قابل استفاده است و هر نوع استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از آنها در غیر از این لوازم غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه این نوع سوخت‌گیری هم‌اکنون بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها به وفور دیده می‌شود، تاکید کرد: باید با کمک رسانه‌ها، هشدارهای لازم در این خصوص به مردم داده شود.

جولان بمب‌های گازی متحرک در خیابان‌های زاهدان / عکس

خدماتی به خودروها با مخزن ال پی جی داده نمی‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خدمات قانونی چون تعویض پلاک، صدور سند، برگ معاینه و مواردی از این دست برای خودروهایی با مخزن ال پی جی انجام نمی‌شود.

سرهنگ علی نامدرست در پاسخ به علت جمع آوری نکردن خودروهای استفاده کننده از گازمایع گفت: تاکنون دستورالعملی برای توقیف خودروهای دارای مخزن ال پی جی ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: تردد خودروها با مخازن ال پی جی بسیار خطرناک است و باید مراکزی که نسبت به نصب این مخازن اقدام می کنند پلمب شوند.

گرچه دستورالعملی برای جمع آوری و توقیف خودروهای دارای مخزن گازمایع صادر نشده اما شهروندان می‌توانند برای حفظ جان خود از سوار شدن در این قبیل خودروها خودداری کنند و تشخیص این خودروها از پخش بوی بد گازمایع در داخل خودرو امکان پذیر است.

رانندگان عزیز نیز باید توجه داشته باشند که هر کالای ارزانی بی علت نیست، حادثه خبر نمی کند، شاید روزها و ماهها از سوخت ال پی جی استفاده کنید اما اتفاقی نیفتد اما حادثه در یک لحظه اتفاق می افتد و آنگاه است که پشیمانی سودی ندارد، جان خود و خانواده را به ارزانی در خطر نیندازید.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    تا کی باید شاهد بی مسئولیتی وغیرکارشناسی کارکردن مسئولین بی لیاقت کشورمان باشیم کسی که بنزین را گران میکند باید همه این مسائل را حلاجی کند آخه تو مملکت ما هرمسئولی براساس احساسات وبدون تفکر تصمیم گیری میکند .اگر بنزین لیتری 1500تومان شده بود اینهمه کشته نمیشد واینقدر حسارت به دولت ومردم وارد نمیشد که بعدشم بخواهید یارانه بنزین بدهید .چرابااین همه منابع خدادادی مردم مملکت باید در فقر مطلق زندگی کنند وخیلیها بچه هاشون سر بی شام زمین بگذارنند آیا این راهشه که با گران کردن بنزین پوا حاصل ازآن را به طبقه پایین جامعه بدهید .بااین وجود نظرتان کاهش آلودگی نیست پول دراوردنه چون اونکه ی پراید با هزار بدبختی خریده نمیتونه جایی بره اونی که داره که باراش نه پولش نه مصرفش فرقی نمیکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها