رسیدگی ویژه به مرگ مشکوک دانشجویان اهواز

روابط عمومی وزارت بهداشت از اعلام نتیجه بررسی علت مرگ مرموز 4 دانشجوی دانشگاه جندی شاپور و چمران اهواز تا پایان هفته خبر داد.

رسیدگی ویژه به مرگ مشکوک دانشجویان اهواز

اجساد 4 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه‌های اهواز که در کمتر از یک ماه به‌طرز مرموزی جان باخته‌اند در حالی به پزشکی قانونی منتقل شد که هنوز مسئولان از علت اصلی مرگ آنها خبر نداده‌اند.

برخی خبرها از وقوع خودکشی حکایت دارد و برخی از قتل سخن می‌گویند.

براساس آخرین گزارش‌ها اجساد دو پسر دانشجو شامگاه 9 و 12 آذر کشف شد.

رضا شاه‌مرادی دانشجویی بود که جسدش در خیابان و کنار خوابگاه پسران در ‏مجتمع خوابگاهی علم الهدی پیدا شد.

این پسر نوزده‌ساله در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کرد و جسد حلق آویز شده او درحالی‌که در حیاط خوابگاه خودش را به درخت ‏حلق آویز کرده بود، پیدا شد.

اما جنازه دانشجوی پسر دیگر در ساختمانی نیمه کاره در فاصله یک تا دو ‏کیلومتری از خوابگاه پیدا شد.

علت مرگ سقوط از ارتفاع و شکستگی جمجمه ‏بوده، اما هنوز مشخص نشده که خودکشی کرده یا قتل انجام شده است‎.‎‏‏

در حالی که تحقیقات درباره یافتن علت مرگ این دو پسر ادامه داشت اوایل هفته جاری خبر مرگ یک دختر دانشجوی رشته پزشکی نیز منتشر شد.

علت مرگ این دختر جوان در حال بررسی بود که صبح روز بعد یکی دیگر از دانشجویان پسر رشته داروسازی ورودی ۹۵ نیز در کلاس درس بیهوش پیدا شد اما پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.
وقوع این حوادث آن هم تنها در فاصله کمتر از یک ماه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را بر آن داشت تا کمیته بحران تشکیل داده و برای تعیین علت دقیق مرگ این دانشجویان وارد عمل شوند.

این در حالی است که پلیس خوزستان و بخصوص اهواز از هرگونه اطلاع‌رسانی درباره این پرونده‌ها خودداری کرده و می‌گوید هیچ گزارشی درباره این مرگ‌ها به پلیس نرسیده است. از سوی دیگر مسئولان دانشگاه می‌گویند تحقیقات میدانی از دانشجویان دانشگاه نشان می‌دهد. احتمال خودکشی آنها بسیار بالا اعلام شده است.

بابک محمدیان، مدیر امور دانشجویی دانشگاه چمران به ایلنا گفت: جسد دانشجویان به پزشکی قانونی انتقال یافته و قرار است علت مرگ بزودی اعلام شود.
وی افزود: جسد دانشجوی متولد 70 رشته زیست شناسی این دانشگاه که ساعت 4 صبح سه‌شنبه ۱۲ آذر در پشت خوابگاه علم الهدی به شکل حلق آویز پیدا شد برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی منتقل و با انجام آزمایشات لازم جسد به خانواده وی تحویل داده شد.

پیش از این نیز در داخل خوابگاه دانشگاه چمران یکی از دانشجویان با بریدن رگ قصد خودکشی داشت که با حضور بموقع مسئولان و رسیدگی‌های لازم این جوان نجات یافت. البته آن‌طور که تحقیقات نشان داد این چندمین مورد اقدام به خودکشی او بوده است.
محمدیان ادامه داد: یکی از مشکلات عمده‌ای که در فضاهای فعلی دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان وجود دارد نداشتن اشتیاق ، امید به آینده و شور و نشاط است.

به طور مثال دانشجوی دکترا به ما می‌گوید بعد از فارغ‌التحصیل شدن هیچ امیدی برای یافتن شغل ندارم و دلخوشی‌ام همین دوران دانشجویی است.

این ناامیدی به زندگی و نداشتن شور و نشاط مختص دانشگاه شهید چمران اهواز نیست بلکه بسیاری از جوانان ما امید به زندگی‌شان را از دست داده‌اند و باید تصمیم اساسی در زمینه اشتغال و زمان اوقات فراغت آنها گرفته شود.
تأکید وزارت بهداشت بر موضوع سلامت روان دانشجویان و جوانان
کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در پی وقوع این حوادث گفته وزارت بهداشت قطعاً پیگیر این موضوع است.

چون از ماه‌ها پیش وزیر بهداشت درباره بهداشت روان دانشجویان و جوانان هشدار داده بودند و در این زمینه تأکید ویژه‌ای دارند و دستور شفاهی برای پیگیری این موضوع داده‌اند. ما درحال بررسی این موضوع هستیم شاید بررسی این پرونده‌ها مأموریت وزارت بهداشت نباشد اما از جهت اینکه این دانشجویان، دانشجوی دانشگاه تابع وزارتخانه بهداشت بوده‌اند و این موضوع بر نظام سلامت کشوراثر‌گذار است، حتماً بررسی خواهد شد و تا پایان هفته اگر اطلاعات محرمانه‌ای درباره این دانشجویان نباشد، قطعاً اطلاع‌رسانی و وجه عمومی آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

منبع: روزنامه ایران

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها