دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور در گفت و گو با خبرفوری:

تبلیغات کاغذی از هر جنبه ای برای کشور ضرر دارد / قطع تبلیغات کاغذی در انتخابات، درختان را نجات می‌دهد

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: 90 درصد تهیه کاغذ کشور از طریق واردات است بنابراین تبلیغات کاغذی منجر به خروج دارایی از کشور می شود.

تبلیغات کاغذی از هر جنبه ای برای کشور ضرر دارد / قطع تبلیغات کاغذی در انتخابات، درختان را نجات می‌دهد

محمد الموتی در گفت و گو با خبر فوری اظهار داشت: وضعیت منابع طبیعی برخاسته از وضعیت موجود در کشور مطلوب نیست و شاهد آسیب ها، پریشانی و تخریب های بسیار زیادی بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه مدل توسعه در کشور بر پایه توسعه تهاجمی مبتنی بر سازه قرار گرفته است، تنها چیزی را که می تواند برای پول سازی مصرف کند منابع طبیعی می باشد.

وی ضمن اشاره به این که عدم وجود خلاقیت در ایجاد شغل منجر شده است تنها منبع خلق پول در کشور را برداشت از منابع طبیعی بدانیم گفت: بنابراین برداشت بی مهابا و ایجاد شغل فشار زیادی بر روی منابع طبیعی آورده است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال مدل دامداری سنتی و پسماند در کشور منجر به از بین رفتن دشت ها، عرصه جنگل های زاگرس و البرز و مراتع شده است.

الموتی تصریح کرد: در نتیجه وضع منابع طبیعی کشور را بسیار بغرنج می بینیم و اگر بخواهیم با همین وضعیت مدیریت کنیم دیگر طبیعت توان ترمیم و بازسازی مجدد خود را نخواهد داشت.

وی در خصوص این که تبلیغات کاغذی در بازه زمانی انتخابات یکی دیگر از موارد فشار بر روی منابع طبیعی کشور است، گفت: آمارهای متعددی در خصوص میزان تخریب منابع طبیعی به واسطه مصرف کاغذ در تبلیغات کاغذی وجود دارد اما به صورت قطعی نمی توان آن ها را اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از سیر نزولی مصرف کاغذ در سال های اخیر به واسطه فعالیت فعالان محیط زیست عنوان کرد: اما با توجه به وضعیت دنیای دیجیتال اساسا باید مصرف های بی رویه از کاغذ در تبلیغات کاغذی را حذف کنیم زیرا مستقیما بر روی پوشش جنگلی کشور تاثیر منفی می گذارد.

90 درصد کاغذ مصرفی کشور از راه واردات است

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور بیان کرد: بخش عمده ای از کاغذ مصرفی ایران از کشورهایی وارد می شود که کاشت های مخصوص کاغذ دارند و بخش باقی مانده ازجنگل های شمال تامین می شود.

وی با اشاره به مصرف سالانه 600 هزار تنی کاغذ در کشور اذعان کرد: 90 درصد نیاز کاغذ کشور از طریق واردات انجام می شود و بخش عمده آن از کره جنوبی می باشد که این کشور نیز زراعت درختان مخصوص تولید کاغذ در انبوه گسترده انجام می دهد.

الموتی افزود: تقریبا به ازای هر تن تولید خمیر کاغذ ما 3 تا 6 متر مکعب از تنه درختان جنگلی را لازم داریم؛ پس هر کاندیدای مجلس اگر بتواند حداقل صرفه جویی در تبلیغات کاغذی را داشته باشد می تواند چندین درخت را از مرگ نجات دهد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر چون موضوع کاغذ بر مبنای واردات کار است، این به آن معناست که ارز از کشور خارج می شود؛ عملا از هر طرف که به تبلیغات کاغذی نگاه می کنیم به جز ضرر برای کشور ارمغان دیگری ندارد.

وی یادآور شد: مشخصا یکی از بخش هایی که ما در حوزه فعالیت های مدنی و مردم نهاد بر آن تکیه می کنیم پیگیری فعالیت های انتخاباتی نامزدها است؛ توقع می رود فردی که صلاحیت جذب آراء مردم را برای نشستن بر روی کرسی قانون گذاری در خود می بیند، کنش مثبتی نسبت به حمایت از محیط زیست داشته باشد.

انتظار داریم نامزدهای انتخاباتی امسال ا ز حجم تبلیغات کاغذی کمتری بهره ببرند

الموتی با اعلام این که انتظار داریم در این دوره از انتخابات با حجم بسیار پایین تری از تبلیغات کاغذی مواجه شویم اظهار داشت: بیش از 70 درصد مردم ایران به گوشی های هوشمند دسترسی دارند، بنابراین بخش عمده افراد واحد حق رای در فضای مجازی فعالیت داشته و می توانند تبلیغات کاندیداهای خود را از این طریق دنبال کنند.

وی در خصوص مصوبه وزارت ارشاد که به سازمان های دولتی اجازه ارائه تبلیغات به رسانه های خبری را می دهد گفت: ما هم اکنون در دوره گذار از زندگی مبتنی بر رسانه های کاغذی به سمت رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی هستیم و شنیدن خبرهایی مبنی بر این مصوبه از جمبه اخبار مسرور کننده است.

وی بیان کرد: اگر مسئولین ما بدانند که فضای موجود در حال گذر است باید قوانینی متناسب با آن تدوین کنند و این نوع مصوبه ها بسیار تاثیر گذار است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • الهه صفري
    0

    زماني سركار خانم دكتر ابتكار بعد رياست محيط زيست كانديد شوراها شد و پوسترهاي عكس اين خانم كل شهر پر شد الان حرف از كاغذ و صرفه حويي ميزنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها