جدال زیدان-پپ؛ بار دیگر به یاد یورو 2000

بعد از قرعه‌کشی یک هشتم نهایی چمپیونزلیگ مشخص شد که بازی بزرگ این مرحله دیدار رئال-سیتی خواهد بود. جدالی که از قضا یادآور رویارویی تاریخی مربیان دو تیم در رقابت‌های یورو2000 است.

جدال زیدان-پپ؛ بار دیگر به یاد یورو 2000

دیروز قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برگزار شد و بی شک حساس ترین دیدار تقابل رئال مادرید و منچسترسیتی در این مرحله خواهد بود؛ جایی که پپ گواردیولا دوباره باید در استادیوم سانتیاگو برنابئو مقابل رئال مادرید تیمش را هدایت کند. جدال های پپ گواردیولا با رئال مادرید به کنار، یکی از نکات دیگری که باعث جذابیت این بازی شده، سابقه دیدار مهمی است که پپ و زیدان، زمانی که هنوز فوتبالیست بودند در آن به مصاف هم رفتند. دیداری که با درخشش زیدان به نفع تیم او به پایان رسید.

پپ گواردیولا در دوران مربیگری خود با تیم های بارسلونا و بایرن مونیخ مقابل رئال مادرید صف آرایی کرده و در 17 تقابل، نه پیروزی، چهار تساوی و چهار شکست سهم این سرمربی بزرگ بوده است. در هزاره جدید هیچ کسی بیشتر از پپ گواردیولا موفق به شکست رئال مادرید نشده است.

بهترین و مهم ترین پیروزی گواردیولا مقابل رئال مادرید به نوامبر 2010 بازمی گردد که بارسلونا تحت هدایت او موفق شد با پنج گل کهکشانی ها را در نوکمپ مغلوب کرده و یکی از سنگین ترین شکست های تاریخ رقیب را رقم بزند. اما آخرین تقابل دو تیم خاطرات تلخی را برای پپ گواردیولا به همراه دارد. بایرن مونیخ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال 2014 در خانه خود با چهار گل مقابل تیم کارلو آنچلوتی مغلوب شد و حالا گواردیولا فرصت خوبی برای انتقام از رئال مادرید این بار با هدایت زین الدین زیدان دارد.

اما یکی دیگر از نکاتی که این بازی بین دو تیم تحت هدایت زیدان و گواردیولا را بیش از پیش جذاب می‌کند سابقه دیدارهای مستقیم زیدان و گواردیولا در زمانی است که هر دو هنوز فوتبالیست بوده و در میادین فوتبال پنجه در پنجه می‌انداختند. زیدان نوزده سال پیش و در استادیوم یان برایدل یکی از بهترین بازی های خود را برای تیم ملی فرانسه به نمایش گذاشت و با درخشش خود زمینه ساز حذف تیم ملی اسپانیا از یورو 2000 گردید. این دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند و این فرانسه بود که موفق شد با کسب برتری 1-2 مقابل لاروخا، راهی دور بعدی شود. لاروخایی که آن زمان پپ گواردیولا را به عنوان بازیکن در ترکیب خود می‌دید.

زیدان که در آن مقطع در اوج دوران فوتبال خود قرار داشت، در دقیقه 30 موفق به گلزنی شد و اگر چه در ادامه گایزگا مندینا از روی نقطه پنالتی این گل را جبران کرد، اما یوری ژورکائف موفق به زدن گل دوم فرانسه شد تا آنها راهی دور نیمه نهایی شوند.

در شبی که زیدان بارها در میانه میدان هنرنمایی کرد، دوران درخشان فوتبال فرانسه ادامه یافت و در نهایت آنها بعد از پیروزی مقابل پرتغال و ایتالیا در نیمه نهایی و فینال، به دومین قهرمانی خود در یک تورنمنت بزرگ تنها دو سال بعد از فتح جام جهانی دست یافتند و زیدان نقش اصلی را در رسیدن تیم ملی کشورش به این افتخارات ایفا کرد.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها