اما و اگرهای تجاری بازگشت ایران به لیست سیاه FATF

«اگر ایران به لیست سیاه FATF بازگردد، باید فاتحه تجارت و اقتصاد را خواند» این واکنش یکی از فعالان اقتصادی به خبر دو روز گذشته است که از بازگشت ایران به فهرست سیاه کارگروه اقدام مالی (FATF ) روایت می‌کرد.

اما و اگرهای تجاری بازگشت ایران به لیست سیاه FATF

«اگر ایران به لیست سیاه FATF بازگردد، باید فاتحه تجارت و اقتصاد را خواند» این واکنش یکی از فعالان اقتصادی به خبر دو روز گذشته است که از بازگشت ایران به فهرست سیاه کارگروه اقدام مالی (FATF ) روایت می‌کرد؛ البته زمانی نکشید که این خبر از سوی رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی رد شد.

دو روز گذشته شایعه بازگشت ایران به لیست سیاه به سرعت دست به دست شد و پذیرش آن برای مردم چندان دشوار نبود، چرا که FATF در جلسه روز جمعه‌ خود اعلام کرده اگر ایران تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی (چهار ماه دیگر)، کنوانسیون پالرمو را اجرایی نکند، اقدامات تقابلی این نهاد بازخواهند گشت. ‌حالا بعد از چند بار تمدید مهلت ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی، این زمان ششمین و آخرین مهلت ایران برای تامین خواسته‌های کارگروه اقدام مالی به حساب می‌رود.

این اتفاق دلهره‌ای به جان فعالان اقتصادی و بازرگانان انداخت که اگر این اتفاق روزی جامعه عمل بپوشد، چه آینده‌ای در انتظار تجارت و کسب‌وکارشان خواهد بود.

«عدنان موسی‌پور»، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در این زمینه با اشاره به اهمیت موضوع تجارت به ایرنا گفت: تجارت یک فعالیت بین المللی است و در بازه فعلی، تنها راهکار نجات کشور تقویت تولید و صادرات عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ۹۰ درصد روند صادرات در فضای بین‌المللی انجام می‌شود و برای صادرات باید ابزارهایی داشته باشیم که بتوانیم با بقیه رقبا مانند ترکیه رقابت کنیم.

موسی‌پور یکی از مهم‌ترین ابزارهای رقابت را مراودات مالی عنوان کرد و افزود: تجار در این بخش با مشکلات بسیاری مواجه هستند. این موضوع باعث شده برخی از تجار کالایشان را به قیمت پایین‌تری عرضه کنند؛ با وجود اینکه قیمت تمام شده کالا بسیار بالاست.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین مشکلات مالی باعث خروج فعالان اقتصادی از بعضی بازارهای صادراتی و حتی افت برند تجاری کشور شده است که یک سرمایه ملی به حساب می‌رود. اگر اقدامات تسهیل‌گر انجام نشود نباید انتظار داشت که به اهداف اقتصادی دست یابیم.

موسی‌پور معتقد است در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه FATF شرایط بخصوص برای صادرات به کشورها غیرهمسایه به شدت سخت‌تر خواهد شد.

قطع همکاری ایران با شرکای تجاری در صورت بازگشت به لیست سیاه

«حمیدرضا صالحی»، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز در این رابطه به ایرنا گفت: در آخرین اظهار نظری که از سوی این نهاد کنترل و نظارت بر مبادلات بانکی (FATF) تشکیل شده بود به ایران فرصت دوباره داده شد تا بررسی‌های لازم را انجام دهد، اما الان با شایعاتی مواجه شده ایم که ممکن است ایران به لیست سیاه برود.

وی با بیان اینکه احتمال تحقق این شایعه نگرانی‌هایی برای فعالان اقتصادی بوجود آورده است، افزود: تبادلات مالی و بانکی صادرکنندگان به دلیل تحریم‌ها و همچنین نپذیرفتن پالرمو با اختلال مواجه شده است، با این حال روزنه‌هایی وجود داشت و بانک‌های خارجی با بعضی شرکت‌های ایرانی تعامل دارند.

صالحی معتقد است اگر وارد لیست سیاه شویم، همین ارتباط را هم از دست خواهیم داد و بنگاه‌های بخش خصوصی نمی‌توانند با شرکای خود تبادل مالی داشته باشند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید از حضور در نهادهای بین‌المللی دور شویم، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری بدون اینکه به بازارها وصل شده باشد نمی‌تواند مسائل و معیشت ملتش را حل کند. از سوی دیگر برای اتصال به بازارهای دنیا نیز باید رابطه بانکی داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: نهادهایی زیرمجموعه سازمان ملل برای کنترل ارتباطات بانکی تشکیل شده‌اند و فقط برای ایران نیست. باید آگاهانه از مزیت‌های آن استفاده کنیم و اگر جایی بخواهند از اطلاعات سوء استفاده کنند باید جلوی آن گرفته شود.

وی معتقد است در صورت بازگشت ایران به فهرست سیاه این نهاد، ممکن است موقعیت و رابطه ایران با شرکای تجاری خود به قطع همکاری منجر شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اقتصادی که دنبال آن هستیم برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری، اقتصادی نیست که با دور زدن تحریم‌ها بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها