مازنی: حتما در تهران لیست خواهیم داد / شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد

نماینده تهران گفت: اصل اینکه سخنگوی شورای نگهبان در توئیتر است و توئیت می‌کند امر مبارکی است اما اگر به سمتی برود که این احساس به وجود آید که شورای نگهبان به کل‌کل‌های روزمره دچار می‌شود این موضوع را نمی‌پسندم.

مازنی: حتما در تهران لیست خواهیم داد / شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد

با نزدیک شدن به انتخابات دغدغه همیشگی اصلاح‌طلبان نسبت به بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای این جریان بیشتر از گذشته شده است و حالا زمزمه‌هایی از رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان به گوش می‌رسد اما اینکه چقدر این مذاکرات می‌تواند افق روشنی را برای جناح چپ به دنبال داشته باشد سوالی بود که آن را با احمد مازنی نماینده تهران درمیان گذاشتیم. مازنی به این گفت‌وگوها خوش‌بین است اما نقدهایی هم به برخی نیروهای استانی شورای نگهبان و البته توئیت‌های سخنگوی شورای نگهبان دارد.

او تاکید دارد دست اصلاح طلبان برای بستن لیست خالی نیست اگه شورای نگهبان سعه صدر نشان دهد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

آقای مازنی! ماجرای رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان این روزها جدی‌تر شده است تا آنجا که چند روز پیش آقای عارف با اعضای شورای نگهبان جلسه‌ای داشته است به نظر شما این رایزنی‌ها چقدر مفید است؟

من به شدت طرفدار تعامل و گفت‌وگو هستم و به همین جهت در ابتدای مجلس دهم هم طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح کردم. به نظر من مسائل ما حل نمی‌شود به جز آنکه مجموعه عناصر تاثیرگذار کشور به ویژه آنهایی که درون نظام جمهوری اسلامی جزو بازیگران قدرت هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند. در یکی از حوزه‌های موثر اداره کشور می‌توان به شورای نگهبان اشاره کرد که اتفاقا از چند جهت جایگاه مهمی محسوب می‌شود.

یکی از دغدغه‌هایی که به صورت تاریخی وجود داشت آن بود که اسلامیت قوانین تامین شود که این موضوع در قانون اساسی مشروطه پیش‌بینی شد تعدادی از مراجع طراز اول صورت بگیرد که این موضوع محقق نشد و بعدها این مسئله توسط فقهای منصوب رهبری در شورای نگهبان صورت گرفت. دغدغه دیگر این بود که قوانین با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد که این موضوع هم از طریق حقوق‌دانان شورای نگهبان تامین شد؛ اما شان دیگر شورای نگهبان موضوع نظارت بر انتخابات است که در این راستا گاهی شائبه‌هایی آن هم نه درمورد اعضای شورای نگهبان بلکه افرادی که در رده‌های بعدی قرار دارند مطرح می‌شود.

شاید برخی نیروهای شورای نگهبان در استان ها خط و مشی سیاسی داشته باشند

به عبارت دیگر شورای نگهبان در شهرها و استان‌ها دفاتری را ایجاد کرده‌است و از ظرفیت نیروهایشان در این مناطق استفاده می‌کنند. گاهی این نیروهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خط و مشی سیاسی مشخصی باشند که در این راستا برخلاف یک شخص نظر دهند و در این مسیر ممکن است برخی پرونده‌هایی که برای کاندیداها شکل می‌گیرد منصفانه نباشد و جایگاه شورای نگهبان را به عنوان ناظر مورد تنقیص قرار دهد.

در دیدار عارف و اعضای شورای نگهبان مسائل انتخاباتی مطرح شده است

به همین جهت به جای آنکه رسانه‌ای و تریبونی با شورای نگهبان صحبت کنیم یا بلعکس شورای نگهبان رسانه‌ای بخواهد پاسخ و توضیح بدهد، دیدارهای چهره‌ به چهره و گفت و گو محور را توصیه می‌کنیم. خوشبختانه در طول چند دیداری که صورت گرفته است مثلا چندباری خودم با آقای کدخدایی گفت‌وگو داشتم و دیگران هم جلساتی را داشته‌اند؛ اخیرا هم خبردار شدم که دیدارهایی صورت گرفته است؛ البته من از جزئیات آن خبر ندارم اما مطلع هستم که در دیدار آقای عارف با اعضای شورای نگهبان مسائل مرتبط با انتخابات نیز مطرح شده است و به گفته ایشان جلسه خوبی بوده است.

یعنی قول مساعدتی به اصلاح‌طلبان داده شده است؟

ادبیات گفت‌وگو به این صورت نیست که قول داده شود.

به صرف یک دیدار یا تعارفات سیاسی که نمی‌توان گفت جلسات موثر بوده است؟

ببینید ادبیات گفت‌وگو در این سطح نیست که مثلا یک کشوری می‌خواهد با یک کشور دیگر توافقی بکند اما تا آنجا که خبر دارم یکسری اصولی تعریف شده است و بر این اصول تاکید شده است که ترجیح می‌دهم جزئیات آن را از آقای عارف بپرسید.

اعضای شورای نگهبان نباید درگیر کل کل های روزمره شوند

مجلس دهم به حقوقدانی آقای کدخدایی رای مثبت داد تا از این طریق باب گفت‌وگویی با شورای نگهبان باز شود اما اظهار نظرهای سخنگوی شورای نگهبان هیچ نشانی از نرمش برای گفت‌وگو ندارد، یا وقتی گفته می شود فرش قرمز پهن نمی‌کنیم یا شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست که مذاکره کند و … یعنی یک بن‌بست؟

من فکر می‌کنم پاسخ‌های آقای کدخدایی ادبیات گفت و ‌گو محور نیست بلکه پاسخ‌های او از این دست است که احساس می‌کند تعرضی به شورای نگهبان شده است و از این بابت آن را پاسخ می‌دهد. البته من به ایشان توصیه می‌کنم ایشان وارد این فضا نشوند و اینکه همچنان جلسات گفت‌وگو تشکیل می‌دهند و با گفت‌وگو مسائل را دنبال می‌کنند در چارچوب همان جلسات آن را دنبال کنند و این موضوع را هم برای انقلاب و هم برای شان شورای نگهبان مناسب‌تر می‌دانم. اصل اینکه سخنگوی شورای نگهبان در توئیتر است و توئیت می‌کند امر مبارکی است اما اگر به سمتی برود که این احساس به وجود آید که شورای نگهبان به کل‌کل‌های روزمره دچار می‌شود این موضوع را نمی‌پسندم.

شاید اصلاح طلبان در برخی حوزه ها کاندیدا نداشته باشند

خانم مولاوردی گفته بود اگر اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت گسترده مواجه شوند ممکن است هیچ لیستی ندهد و…

خانم مولاوردی شخصی محترم و یکی از کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب هستند که عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان نیز هستند اما این چیزی که ایشان مطرح کردند نظر شخصی ایشان است. البته به نظرم منظور ایشان این است که اگر در یک حوزه انتخابیه‌ای کاندیدا اصلاح‌طلب نداشته باشیم ممکن است در آن حوزه انتخابیه کاندیدایی معرفی نکنیم.

حتما در تهران لیست خواهیم داد /شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد

یعنی شما می‌گویید اصلاح‌طلبان در هر شرایطی در تهران لیست می‌دهند؟

بله؛ در تهران تعداد قابل توجهی از افراد شناخته شده حضور دارند که در مجالس قبلی یا مجلس فعلی نماینده بودند یا از چهره‌های دانشگاهی و … هستند ثبت‌نام کردند لذا من مطمئن هستم به تعدادی که بتوانیم لیستی ارائه دهیم حتما کاندیدا خواهیم داشت اما امیدوارم شورای نگهبان با سعه صدر بیشتری به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد که ما دستمان برای لیست خالی نباشد.

شوک اعتراضات اخیر بر ثبت نام کاندیداها هم اثر گذاشت

البته حتی اگر رد صلاحیتی هم صورت نگیرد باز با نگاه به وضعیت ثبت‌نام کاندیداهای جریان چپ چندان هم دست اصلاح طلبان پر نیست و شخصیت‌های شاخص خیلی استقبال نکردند.

این نقد وارد است؛ این شوک افزایش قیمت بنزین و اعتراضات بر همه چیز تاثیر گذاشت از جمله بر ثبت‌نامی‌ها در انتخابات مجلس؛ یعنی خود بنده که می‌خواستم ثبت‌نام کنم در عالم تردید بودم و بین اینکه تکلیفم این است که آیا باید ثبت‌نام بکنم یا نه مردد بودم که در نهایت به این جمع‌بندی رسیدم که ثبت‌نام کردم. لذا این موضوع عامل موثری بوده است که افراد در انتخابات نام‌نویسی نکردند اما در بین کسانی که ثبت‌نام کردند افرادی هستند که در طراز اصلاحات قرار دارند و انشالله امکان ارائه لیست فراهم خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها