تحلیل یک رسانه غربی از سیگنالهای مذاکره بین آمریکا و ایران

تهران و واشنگتن به زودی مذاکره می‎کنند؟ / نشانه‌های تمایل به گفتگو، به روایت رسانه آمریکایی

اویل پرایس مدعی است تبادل زندانیان بین دو کشور در ابتدای هفته قبل یک قدم مثبت در عرصه دیپلماسی و روابط ایران و آمریکا بود. این گام البته می‌تواند آخرین گام نباشد و قدم‌های بعدی خود را در پی داشته باشد.

تهران و واشنگتن به زودی مذاکره می‎کنند؟ / نشانه‌های تمایل به گفتگو، به روایت رسانه آمریکایی

به گزارش گروه ترجمه خبر فوری ، تبادل دو زندانی بین ایران و آمریکا باعث شد که برخی رسانه‌های خارجی به اشکال گوناگون، در مورد آینده روابط ایران و آمریکا تحلیل بنویسند. در این میان "اویل پرایس" که یک سایت تخصصی اقتصادی در زمینه فروش نفت و گاز است، طی مقاله اخیرش به این موضوع سیاسی و دیپلماتیک پرداخت.

این مقاله که به قلم "سایمون واتکینز" است، تاکید دارد که تبادل زندانیان بین دو کشور در ابتدای هفته قبل یک قدم مثبت در عرصه دیپلماسی و روابط ایران و آمریکا بود. این گام البته می‌تواند آخرین گام نباشد و قدمهای بعدی خود را در پی داشته باشد.

تمام نشانه‌ها و سیگنال‌های مذاکره

نویسنده مقاله تاکید دارد که به جز آزادی زندانیان اتفاقات دیگری نیز در این هفته ها رخ داده است. در ابتدای این هفته آمریکا برای اولین بار در سالیان اخیر اعلام کرد که حاضر است بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی ایران مذاکره نماید. اویل پرایس مدعی است که برخی مقامات ایران هم از این اتفاق راضی بوده و آن را آغازی بر پایان اتفاقات اخیری که بر سر برجام افتاده می‌دانند.

نویسنده مقاله مدعی است که این اتفاقات در پی چند اتفاق مهم دیگر که در طول شش ماه گذشته به وقوع پیوسته اند، افتاد.

یکی از مهمترین این رخدادها عدم هر گونه پاسخ توسط آمریکا به سقوط پهبادش توسط نیروهای ایرانی بود.

اتفاق مهم دیگر هم اخراج جان بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ) بود. بولتون یکی از ضدایرانی ترین و جنگ طلبانه ترین مقامات اطراف رئیس جمهور آمریکا بود که با اخراجش به همه ثابت کرد ترامپ علاقه ای به جنگ ندارد.

همزمان ترامپ طی یک اقدام عجیب دیگر، نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کرد و عملا پای خود را از حوادث مهم منطقه ای در خاورمیانه که یکی از علتهای درگیری با ایران هم بود، بیرون کشید.

عقب‌نشینی متحدان منطقه‌ای ترامپ

واتکینز معتقد است که همه اینها نشان از این دارند که آمریکای ترامپ به هیچ وجه علاقه ندارد خود را درگیر مسائل خاورمیانه نماید. این اتفاق به شدت بر روی متحدین منطقه ای آمریکا هم تاثیر گذاشته است. عربستانی ها که چند سالی است درگیر جنگ با نیروهای انصار الله یمن هستند، اخیرا آزادسازی زندانیان حوثی یمنی خود را تسریع کردند تا نشان دهند از ادامه جنگ ترسیده اند.

از نظر نویسنده اویل پرایس این شواهد گویای این است که مقامات ایالات متحده آمریکا نیک به این نکته دست یافته اند که تغییرحکومت جمهوری اسلامی ایران و یا تضعیفش عملا ممکن نیست. تمام اقدامات دیپلماتیک و تغییرات استراتژیک نظامی در خاورمیانه گویای این نکته است.

خاورمیانه در حال خارج شدن از دستان آمریکا است

نویسنده اویل پرایس در ادامه می‌نویسد: اما نکته مهم دیگر این است اگر آمریکا به منافع ایران توجه نکند باید به کل قید خاورمیانه را بزند.

هم اکنون، چین و روسیه از غیاب آمریکا استفاده کرده و بیش از پیش در عراق و افغانستان وسوریه حضور پیدا کرده اند. این یعنی فرآیند ایزوله سازی بین المللی آمریکا کلید خورده و هرلحظه به واقعیت نزدیک تر می‌گردد.

از طرفی، دولت روحانی که معتدل تر از سایر دولتهای ایران است همچنان تاثیر شگفتی بر کشورهای شیعه منطقه از عراق گرفته تا پاکستان و افغانستان داشته و دارد. تمام این شواهد نشان از این دارند که ایالات متحده باید طرح بازی خود را تغییر دهد.

بودجه بدون نفت؛ آری یا نه؟

نکته دیگر این است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم جواب نداده است. با وجود تمام فشارهای آمریکا اما خبرها گویای این است که ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به چین می‌فروشد.

طبق برنامه بودجه امسال، 115 میلیارد دلار سهم دولت ایران از درآمدهای سال جاری خواهد بود و اگر حرف روحانی درست باشد، این بودجه با فرض فشار حداکثری آمریکا بسته شده است. اویل پرایس مدعی است که از این بودجه هنوز حدود 10 میلیارد دلار از آن درآمد حاصل از فروش نفت است.

با این حال، نباید فراموش کرد که در ماه‌های اخیر درآمد نفتی ایران کمتر شده و همین امر فشار زیادی را به مردم و دولت آورده است. به فرض صحت برنامه بودجه، باز 10میلیارد دلار درآمد ایران در حال کم شدن است و همین امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای این کشور به وجود بیاورد.

اویل پرایس معتقد است در این شرایط شاید دو طرف (روحانی و ترامپ) بدشان نیاید که بار دیگر به یک توافق برسند و تبادل زندانیان یک سیگنال قوی در همین رابطه بود.

انکار ایران در ارتباط با مذاکره

این دست تحلیل‌ها درحالی ارائه می‌شود که سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته، تبادل زندانی میان ایران و آمریکا نشانه هیچ رویکرد جدیدی نیست.

مقامات دیپلماتیک همچنین هرگونه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در ژاپن را نیز رد کرده‌اند.

بنابراین تحلیل رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکره در شرایطی است که تهران رسما علاقه‌ای به این گفتگو نشان نمی‌دهد، مگر تا زمان رفع تحریم‌ها.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • دلسوز
    0

    درود.بر.کسانی.که.با.صلح.دوستیوارتباط.دوستانه.با.جامعه.بین.الملل.موجب.رفع.تحریم.رفع.معضل.اقتصادی.وبعد.اجتماعی.ودر.نتیجه.رفاه.نسبی.جامعه.ایران.شوند

  • یک شهروند
    0

    شاید به همین علت تندروها و اصولگرایان فریاد استعفا رئیس جمهور سر داده اند وبرای تخریب او عجله هم دارند . زیرا نمیخواهند این اتفاق در زمان روحانی بیافتد .

  • کریم
    0

    بالاخره تحریم ها ....

  • عدالت
    0

    ریس جمهور نباید استعفادهد باید بماند پاسگو باشد

  • انسانیت
    0

    خوبه که نفع مردم کار نه منافع خودتون...بداد مردم برسین یادتون باشه خدایی هست...مثلا مسلمان هستین و قرآن خون...جالبه

  • محسن ح
    0

    دوست عزیز با نام کاربری(یک شهروند) دقیقا طرفداران روحانی قبل از امضا شدن برجام هم همین حرف شما رو میزدن.هرکی مخالف برجام بود متهمش میکردین به مانع تراشی سر راه دولت.روحانی تنها دلیلی که برای موندنش هست اینه که بمونه و پاسخگو باشه همین

  • رضوان
    0

    امریکا که هیچی،...مسئولان مابا این ذات خراب اگر باخدا هم ارتباط برقرار کننداین مملکت درست نمیشه...

  • سید
    0

    این کشور از خود تحریمی و بانک ها و خودروسازی پیر و رانتی و اقتصاد رانتی و اقازاده ها بیشتر از امریکا ضربه میخوره.دوتا حزب فاسد حال حاضر کشور و مردم و انقلاب و دین مردم را به سمت نابودی میبرند.اگر رهبری نبود شاید جغرافیایی هم به اسم ایران نبود.مردم از چپ و راست و اقازاده های وطن فروش و رانت و اختلاس و جنگ چپ و راست خسته شده اند.

  • کاربر ناشناس
    0

    پیشنهاد‌می‌کنم‌هالیوود‌فیلمشو‌بسازه

  • معلم.
    0

    سلام. چرا تابوی مذاکره مستقیم و رودررو و بدون واسطه را با بزرگترین قدرت جهان نمی شکنید؟ مردم با آمریکا مشکلی ندارند. اگه اثبات این ادعا را میخواهید رفراندم آری یا خیر به مذاکره برگزار کنید.

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      مردم مشکل ندارن بلکه عده ای که متاسفانه همه قدرت در ایران در دست دارن مشکل دارن چون بهانه نمی مونه که به بهانه آن دزدی هاشونو توجیه کنن

  • علی
    0

    فکر کنم قبل از مذاکره ایران باید امتیاز هاي از دست داده در برجام را بگیرد آمریکا هیچ وقت به کشوری حمله نمی کند اگر نیروهایی در آن کشور به عنوان پیش قراول نداشته باشد تمام جنگ های آمریکا نگاه کنید در کره ویتنام وعراق افغانستان آمریکا با کمک‌ نیروهای داخلی توانست در جنگ پیروز وجنگ را ا ادامه دهد اقتصاد ایران مشکلات ساختاری دارد

  • hande
    0

    تحریم های آمریکا کمتر از تحریم های داخلی هست،یعنی خود تحریمی اینا مثل مسدود کردن شبکه های مجازی،گرانی خیلی بدتر از تحریمه

  • شهرام
    0

    مذاکره و روابط خارجی در اولویت دوم همه کشورهاست اولویت اول مردم کشور و رفاه و آزادی و شغل وتحصیل و بهداشت است . هزار مذاکره هم بشه وقتی دزد و قاتل در راس اموره هیچ فایده نداره . با پولهای حاصل از برجام چقدر سفره های ما مردم عادی رنگین تر شد؟در ضمن آمریکا سیاستش جواب داده و بقول خود حضرات کسی نفت نمیخره حتی دوستان !!! پس اینا احتیاج به مذاکره و نرمش قهرمانانه دارن نه اونا

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      عین واقعیت گفتی دارایی‌های ایران خرج حزب الله حشد شعبی سوریه یمن میشه اگه قرار خرج اینا بشه بلوکه باشه بهتره ویا آمریکا شرط کنه خرج مردم ایران بشه نه سهم اینا ویا افراد حکومتی وبچه هاشون که با انواع اقسام اعم از اختلاس دزدی بشه

  • ناشناس
    0

    اینجا تو این سایت چقدر همه چی گل و بلبله و ما خوشبختیم. به به

  • عدالت
    0

    مرگ بر امریکا مرگ بر کسانی که به خاطر لبخند وخوشحالی امریکا غم وبدبختی را سر سفره مردم اوردند ......اقا شماها به مردم ظلم نکنید مردم از امریکا وغیره هیچ ترسی ندارند

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      زمان مرگ بر آمریکا امثال شماها که این شعار رو آویزه دستتون کردی که اموال ملت به غارت ببری به سر آمده داماد شریعت مداری هم که مداح بود ومداحی می‌کرد از خدا پیغمبر امام مایه می گذاشت ودر دادگاه نمایشی صدها میلیارد میلیارد اختلاس کرده بود هم از خوان همین سفره با سواستفاده از دین دست به چپاول زد شماها نیز با مرگ بر آمریکا تغذیه میکنی برای تغذیه امثال شما باید مردم محروم ایران زیر فشار باشن

  • خاننوش
    0

    مذاکره هرگز مقاومت تا مرگ ملت حق رفاه ندارند ما که عمرمان گذشت در فقر وفلاکت خدا صاحب ما را برسان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها