رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد:

تداوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال ۲۰۶۰ / پیشنهادی برای شناسایی منشا بوی بد در تهران به استانداری داده‌ایم

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در حالت خوشبینانه اگر کشورها بر اساس تعهدی که امضا کرده‌اند گاز دی اکسید کربن را کاهش دهند، منطقه ما از نظر تغییر اقلیم در حالت خشکسالی تا سال ۲۰۶۰ باقی می‌ماند.

تداوم خشکسالی در خاورمیانه تا سال ۲۰۶۰ / پیشنهادی برای شناسایی منشا بوی بد در تهران به استانداری داده‌ایم

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن تبریک هفته پژوهش سازمان هواشناسی را یک سازمان پژوهش‌محور دانست و گفت: دانش هواشناسی یک دانش میان‌حوزه‌ای است و خدماتی که ارائه می‌دهد فرابخشی است.

تاج‌بخش افزود: هواشناسی از سال ۱۳۳۷ در حوزه هوانوردی خدمات داده است که یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که خدمات هواشناسی در آن ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات ما در حوزه حمل و نقل فقط به هوانوردی محدود نمی‌شود در تمام حوزه‌های حمل و نقل همچون هوانوردی، حمل و نقل دریایی و ... هواشناسی داریم. به تمام بخش‌های مختلف این صنعت خدمات هواشناسی را ارائه می‌کنیم اگرچه خدمات هواشناسی در حوزه هوانوردی تخصصی‌ترین بخش خدمات ماست که به هوانوردی خدمات ویژه ارائه می‌شود.

رییس سازمان هواشناسی تاکید کرد: مساله بسیار مهم امروز در حوزه هواشناسی مساله تحریم‌هاست که باید با دانش فنی داخلی و با تاکید بر پتانسیل داخلی با آن مقابله کنیم. اما یک نکته در این حوزه رعایت استانداردهای بین‌المللی است و باید بتوانیم نیازمندی‌های تجهیزاتی خودمان را تامین کنیم.

تاجبخش ادامه داد: مرجع ملی پایش تغییر اقلیم در ایران سازمان هواشناسی است. در سال ۱۳۹۶ آخرین گزارش تغییر اقلیم به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است. بررسی تغییر اقلیم در استانداردهای بین‌المللی بر اساس سناریوهای متفاوت است و سناریوها بر اساس تولید گاز دی اکسید کربن است. بر این اساس سناریوی خوشبینانه، سناریوی نرمال، سناریوی بدبینانه و سناریوی خیلی بدبینانه داریم بر اساس این که کشورها چه اندازه گاز دی اکسید کربن تولید می کنند. به این شکل پایش می‌شود و بر اساس آن اقلیم را پیش‌بینی می‌کنند و در ایران هم همین است. داده و اطلاعاتی که ما برای پایش تغییر اقلیم استفاده می‌کنیم بر اساس سناریوهایی است که در IPCC مطرح می‌شود پس خودمان داده‌ای تولید نمی‌کنیم و در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان هواشناسی تاکید کرد: در حالت خوشبینانه اگر کشورها بر اساس تعهدی که امضا کرده‌اند گاز دی اکسید کربن را کاهش دهند منطقه ما از نظر تغییر اقلیم در حالت خشکسالی تا سال ۲۰۶۰ باقی می‌ماند. اگر مقدار گاز دی اکسید کربن افزایش پیدا کند شدت خشکسالی‌ها زیاد خواهد شد. پس این که ما به صورت موردی در یک یا دوسال افزایش بارش داشته باشیم به معنای آن نیست که وارد ترسالی شده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما ۱۱ سال متوالی در کشور خشکسالی داشتیم. آن چه بسیار مهم است از بین رفتن آبهای زیرزمینی ماست. یک خشکسالی هیدرولوژیک تعریف می‌کنیم که آن تامین آبهای زیرزمینی است. بارش‌هایی که امسال و سال گذشته آمده حتی اگر در وضعیت نرمال باشد هنوز در خشکسالی هستیم زیرا در آبهای زیرزمینی ۱۰ سال عقب هستیم.

تاجبخش در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی خیلی ربطی به تغییر اقلیم ندارد. در فصل زمستان شرایط برای پایداری هوا مساعد است، یعنی هر آنچه که نزدیک سطح زمین است چه آلودگی باشد و چه گرد و غبار و چه مه، این‌ها را تثبیت می‌کند. چون سطح زمین سرد است و اجازه نمی‌دهد حرکت در جهت قائم انجام شود. پس این که در زمستان بیشتر با آلودگی هوا مواجهیم به دلیل شرایط پایداری است و حتی اگر بارش هم داشته باشیم بعد از بارش همان وضعیت برقرار می‌شود چون هوا در نزدیک سطح زمین سرد است.

وی تصریح کرد: بهترین عاملی که می‌تواند آلودگی را از بین ببرد وزش باد است که در زمستان اغلب این شرایط را نداریم. وزش باد شرایطی را می‌طلبد که فعالیت‌های همرفتی و حرکت در جهت قائم داشته باشیم که به خصوص در بهار در منطقه ما رخ می‌دهد.

رییس سازمان هواشناسی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره منشا بوی بد تهران نیز گفت: مساله بوی بد هم اساسا در مسئولیت سازمان هواشناسی نیست و عمدتا وظیفه سازمان محیط زیست است البته از ما خواستند برای تعیین جهت باد و پیش‌بینی کمک کنیم که خواهیم کرد. پیشنهادی هم برای شناسایی منشا آن می‌توانیم داشته باشیم چون به کمک مدل‌های عددی ما می‌توانیم پسگرد یا عقب‌گرد داشته باشیم که بفهمیم جریانی که الان اینجا حاکم است دیروز کجا بوده و پریروز کجا بوده است. این پیشنهاد را هم به استانداری تهران داده‌ایم.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها