بررسی سلامت زوجین متقاضی فرزند‌خواندگی در پزشکی قانونی

‌با ارجاع زوجین متقاضی فرزندخواندگی از سوی سازمان بهزیستی و یا مراجع قضایی، سلامت آنها در مراکز پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

بررسی سلامت زوجین متقاضی فرزند‌خواندگی در پزشکی قانونی

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، یکی از خدمات این سازمان در بخش معاینات بالینی، معاینات مربوط به متقاضیان فرزندخواندگی است که این خدمت بنا به درخواست و ارائه نامه از سازمان بهزیستی و یا مراجع قضایی ارائه می شود.

فرایند صدور گواهی سلامت زوجین در خصوص فرزندخواندگی:
- ثبت درخواست و تشکیل پرونده: در مرحله اول زوجین با در دست داشتن نامه از سازمان بهزیستی و یا مراجع قضایی به یکی از مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند و پس از ثبت درخواست در واحد پذیرش برای آنان پرونده تشکیل می شود.

مدارک اولیه مورد نیاز برای تشکیل پرونده شامل نامه مرجع قضایی یا بهزیستی و کارت شناسایی معتبر است.

با ارائه این مدارک و دریافت تعرفه مصوب، پرونده به پزشک قانونی ارجاع می شود.

- اثبات عدم توانایی باروری: پس از تشکیل پرونده و پرداخت تعرفه، در صورت درخواست مرجع قضایی یا سازمان بهزیستی، عدم توانایی باروری زوجین بر اساس مدارک و مستندات پزشکی توسط پزشک کارشناس پزشکی قانونی بررسی می شود.

- بررسی سلامت در دو حوزه جسمانی و روانی: سلامت زوجین متقاضی فرزند با هدف ارزیابی توانایی نگهداری از فرزند در دو بخش معاینات روانپزشکی و معاینات جسمانی مورد بررسی قرار می گیرد.
سلامت جسمانی زوجین با انجام معاینات بالینی توسط پزشک و انجام آزمایشات لازم و سلامت روانی آنان نیز با مصاحبه های روان‌پزشکی و در صورت لزوم تست‌های روان‌شناسی بررسی می شود.

- انجام تست اعتیاد جهت بررسی عدم مصرف مواد مخدر و یا روانگردان، از دیگر اقدامات برای تأیید سلامت زوجین است.

نکته قابل توجه اینکه در این موارد سلامت فرد به صورت متعارف ارزیابی می شود به این معنا که متقاضی فرزند خواندگی به عنوان یک فرد عادی از سلامت متعارف و لازم برخوردار باشد.

- صدور گواهی و ارجاع به مرکز درخواست کننده: پس از انجام تست ها و آزمایشات لازم، نتیجه به مراجع درخواست کننده اعلام می شود. در صورت تأیید سلامت، گواهی نهایی زوجین صادر و به مرجع قضایی یا سازمان بهزیستی اعلام می شود؛ در صورتی که یکی از زوجین مشکلی در سلامت جسمانی و یا روانی خود و یا اعتیاد داشته باشد نیز مراتب به مرجع استعلام کننده گزارش خواهد شد.

مراجعه بیش از ۲۹۰۰ نفر برای معاینه فرزند خواندگی

در هفت ماهه نخست سال جاری دو هزار و ۹۲۰ نفر برای معاینه فرزندخواندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد یکهزار و ۴۶۱ نفر زن و یکهزار و ۴۵۹ نفر مرد بودند.

این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین فرزندخواندگی سه هزار و ۴۹ نفر بود، ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در این مدت استان های خراسان رضوی با ۵۸۵، تهران با ۵۲۳ و اصفهان با ۳۹۸ بیشترین آمار مراجعین متقاضیان فرزندخواندگی را داشته‌اند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها