خبر فوری بررسی می‌کند؛

چرا استیضاح رحمانی فضلی؟ / مازنی: مسئولیت اتفاقات آبان 98 با کیست؟ این سوال همه مردم است

نماینده تهران در مجلس گفت: رایزنی های خیرخواهانه زیاد هست که به جای استیضاح سوال در دستور قرار گیرد یا استیضاح به نحوی مدیریت شود که مشکلی برای انتخابات پیش نییاد.

چرا استیضاح رحمانی فضلی؟ / مازنی: مسئولیت اتفاقات آبان 98 با کیست؟ این سوال همه مردم است

به گزارش خبر فوری ، پیامدهای تصمیم ناگهانی افزایش قیمت بنزین بعد از گذشت یک ماه همچنان ادامه دارد. داستان ادامه دار" چه کسی بنزین را گران کرد و چه کسی مسوولیت این اقدام را بر عهده دارد؟" همچنان پرسروصدا است. بحث استیضاح وزیر کشور به عنوان وزیری که وزارت تحت امرش نهادی حاکمیتی است این روزها حسابی داغ است. نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح و طرح سوال در مورد حوادث آبان ماه از وی هستند و برخی بیرون گود می گویند که نمایندگان استیضاح کننده به دنبال تحت تاثیر قرار دادن فضای انتخابات اسفند ماه هستند.

نمایندگان دو محور اصلی را برای طرح استیضاح خود در نظر گرفته اند؛

1) وزیر کشور از طرف دولت مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص مدیریت مصرف سوخت بوده است. ایشان مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است.

۲) وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تأمین استانها دیر وارد عمل شدند. اگر تدبیر و تلاشی که از روز سوم ناآرامی‌ها از نظر حفاظت از محل‌های حساس اعمال شد از ابتدا اعمال شده بود، قطعا این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی آمد. بیشتر بخوانید

برای بررسی این مضوع به سراغ حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید و از امضاکنندگان این طرح رفتیم .

مازنی در گفت و گو با خبر فوری ، با بیان اینکه استیضاح، تحقیق و تفحص و سوال از وظایف و حقوق نمایندگان مجلس است، اظهار داشت: اتفاقات آبان ماه اتفاقات تلخی بود که در کشور افتاد. ما تا روزی که گرانی بنزین اتفاق افتاد به عنوان نمایندگان مردم از موضوع اطلاع نداشتیم. در جلسه صبح مجلس 25 آبان صحن غیر علنی تشکیل شد و به مسئله ورود کردیم، مطلع شدیم مقام معظم رهبری بر اساس اعتمادی که به تصمیم سران سه قوه دارند از این طرح حمایت می‌کنند. درخواست کردیم که نشستی با حضور سران سه قوه در مجلس تشکیل شود و ما از سران قوا دلایل و مستندات مربوط به این مسئله را بشنویم که این اتفاق نیفتاد. انتظار داشتیم از وزیر کشور به جلسه غیرعلنی و یا علنی مجلس دعوت شود و به نمایندگان توضیح دهند که هیات رییسه مجلس این کار را هم نکرد. ما به عنوان نماینده مردم چه کار دیگری می‌توانستیم بکنیم؟ از چه کسی باید می‌پرسیدیم این اتفاقی که افتاده متکی بر چه مبانی و استدلال های عقلی و قانونی بوده است؟

وی ادامه داد: تنها کسی که همه مقامات تاکید داشتند که ایشان مسئولیت این کار را بر عهده داشتند شخص وزیر کشور بود. بنابراین جمعی از نمایندگان استیضاح ایشان را در دستور کار قرار دادند. بنده ضمن امضای استیضاح، سوال از وزیر کشور را هم تقدیم هیات رییسه کردم. آنچه مورد پرسش است این است که آیا مقدمات امنیتی و اجتماعی لازم را وزیر کشور تمهید کردند یا خیر؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد این سوال همه مردم است. چه در اتفاقاتی که افتاده مسوولین ما غفلت کرده باشند و مرتکب خطا شده باشند و چه دشمن که اقتضای طبیعتش شیطنت است، دشمنی کرده باشد و چه مردم به دلیل اینکه غافلگیر شدند و احساس کردند زندگی آنها متاثر از اتفاقی است که از آن بی اطلاع بودند اعتراض کرده باشند، در هر صورت این مسئله ای ملی است و جناحی و سیاسی نیست.

مازنی با اشاره به سخنان روز جمعه خطیب نماز جمعه تهران در این ارتباط گفت: خطیب محترم از دکتر روحانی سوال داشتند که چرا برای گرانی بنزین تدریجی اقدام نکردید و چرا به مردم اطلاع ندادید؟ یا رییس محترم قوه قضاییه به عنوان فردی که این طرح را امضا کردند اعلام کردند که من نظرم این بوده که تمهیدات لازم باید اندیشیده شود. نوعا شخصیت‌ها و مقامات کشور این پرسش را دارند و اینکه مسئله را جناحی تعریف کنند منصفانه نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان به دنبال تحت تاثیر قرار دادن انتخابات هستند، گفت: من و همکارانم در مجلس ما به هیچ وجه بنا نداریم کشور دچار مشکل شود. ما می‌خواهیم از مشکلی که پیش آمده سوال کنیم و چه بسا در پاسخ به سوال و استیضاح، نمایندگان مردم قانع شوند و یا اساسا طرح استیضاح به صحن نیاید تا به رای گذاشته شود و اگر هم به رای گذاشته شود رای مثبت به وزیر داده شود. دلیل ندارد که با این قبیل اتهامات بخواهند اساس ان مسئله را زیر سوال ببرند.

وی در عین حال ادامه داد: اگر این اقدام نمایندگان تاثیری روی جابجایی مقام وزارت هم داشته باشد بارها اتفاق افتاده است. در کشور ما که در آستانه بازگشایی مدارس وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود و نظام آموزشی ما با سرپرست اداره شده است. فکر می‌کنم این ادبیات منظقی نیست و دوستان ما در رسانه ها منافع ملی را وسیله موج سواری جناحی قرار ندهند و حق و وظیفه نمایندگان مجلس را محترم بشمارند‌. اتفاقا برخی اوقات همین دست رسانه ها و اشخاص نمایندگان مجلس را به بی کفایتی متهم می‌کنند. نماینده مجلس اگر سوال و استیضاح نکند بی‌کفایت معرفی می‌شود، اگر سوال کرد می‌خواهد به کشور لطمه بزند. پس نماینده مجلس چه باید بکند؟ فکر می‌کنم ما در مجلس به هیج وجه تحت تاثیر این سخنان قرار نمی‌گیریم وظیفه ما هرچه باشد به آن عمل می‌کنیم .

نمیانده تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که فضای مجلس در این ارتباط چگونه است؟ گفت: قابل پیش بینی نیست که نتیجه استیضاح چه می‌شود، رایزنی‌های خیرخواهانه زیاد هست که به جای استیضاح سوال در دستور قرار گیرد یا استیضاح به نحوی مدیریت شود که مشکلی برای انتخابات پیش نیاید و حتما نمایندگان مردم منافع ملی فدای مسایل مقطعی نخواهند کرد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • مطهری
    0

    بله رهبر مخالف استیضا است ...اگر مسئولین عزیز وگرامی واز جان بهتر بزرگواری کنند چند ماهی انتخابات مجلس را به عقب بی اندازند ....مردم از ««خش وخاشاک “”واشوبگر “” اغتشاشگر “”وفریب خورده “”»»به ملتی فهیم وبا بصیرت وهمیشه در صحنه “”””تبدیل شوند اگر یه دفعه.این عمل شود حتما مردم ،،تسمه تایم می برند

  • یک شهروند
    0

    مسولیت باخودرییس جمهوره واقعاشمامردموچی فرض کردین وزیرکشوربدون دستوررییس جمهورآب نمیتونه بخوره

  • محمد
    0

    نگران نباشید این مجلس ناتوان تر از این حرفهاست برای باج گرفتن این کارها را میکنند نه برای حل مشکلات مردم.

  • احمد
    0

    باز هم مردم سرکارند . حالا انتخابات را بهانه کرده اند فردا چیز دیگری را. و یا دستور از جای دیگری

  • آنا
    0

    رائفی پور صدای مردم است دشمن رائفی پور دشمن مردم است

  • علی
    0

    مسخره ترین و کمدی ترین رییس جمهور جهان حسن کلید سازه- وقتی میاد با ریش خند میگه من خودم خواب بودم پاشدم دیدم بنزین گرون شده یا وقتی میگه سال 99 سال مقاومته و به قشر ضعیف فشار زیاد وارد میشه - مردم فشار رو تحمل کنن تا ما به اهدافمون برسیم. یعنی مقصر اصلی خودشه- روحانی حیا کن

  • اسماعیلی
    0

    پیروزی از آن ملت است نه ....

  • ا. ع
    0

    سلام فقط یک مسئله بنظربنده نامشخص است آنهم دفاعیه اقتصاددانان محترم ازتصمیم اخیردولت است بنظرشما هزینه هایی راکه برگرده ملت تحمیل شد مانند 1‌‌ خسارات بلیاردی که به بیت المال مسلمین ومردم واردشد2 تألمات روحی برملت3 مشگلات امنیتی که کشور ناخواسته متحمل شد البته لازم بذکراست شاید بگویند این شورش ضدانقلاب سازماندهی شده ازقبل بوده که این مربوط نهادهای امنیتی کشوراست که؟! 4 گرانی‌های مثلا ناخواسته که اکثر ارگانهای ذیربط را برای مهارکردن آن بسیج کرده که اینهم هزینه های معنوی ومادی مضاعف است 5 مثلا مجبور شدن دولت برای دادن یارانه مضاعف 6 گازسوزکردن خودرو ها مثلا کمک بلاعوض مضاعف به ملت مظلوم و... که بنظربنده این یک سیاه بازی بانکی است 7 نوسانات ارزی درسیستم بانکی 8 ثأثیرات منفی درروابط بین المللی وهزینه های تحمیلی، بنظر شما این مطالب ساده ازمنظر تان آنقدربعید وغیر پیش بینی بود... بنظرم اگرمسلمانیم توجه به آیه شریفه وقفوا هم آنهم مسئولون و اگر..؟ باید از وجدان درد بمیریم. انسانم آرزوت

  • ملت
    0

    ملت خرن اگر باور کنن بخاطر ملت کردید چرا تا الان که هشت ساله رو کم کم دارن تموم میکنن بفکر افتادید یه عده مفت خور اختلاسگر و کار چاخ کن و چپاول گر شدن تصمیم گیر برای ملت حالا که دوسال مونده دارن استیضاح میکنن چرا دلارربیست هزاررشد دهنتون بسته بود چرا وقتی که بازار دلالی دلار بالادرفت همه شماها بفکررجمع کردن دلار گرفتن ارز چهار هزاری بودید حالا تموم داره میشه فیلم در میارید؟باید ملت هوشیار باشن تا لحظه اخررشما باشید وقضاوت با مردم

  • شهروند
    0

    لطفاً محض رضای خدا رحمانی فضلی رو استیضاح کنید چه باشد چه نباشد هیچ فرقی نداره اگه نباشه بهتر چون بی سواد بی کفایت و بی لیاقت تر رحمانی فضلی کسی نیست اگه یه کار درست انجام بشه استیضاح رحمانی و روحانی تو خدا هر دو این دروغگوها رو استیضاح کنید اگه مملکت داری اینجوری یه بچه دوساله می‌تونه مملکت داری کنه

  • باران
    0

    مسئولیتش شما اصلاح طلبان خائن هستین که روحانی رو با فریب و حقه سر کار اوردین حالا میخوایین راحت ازش عبور کنین#افسادطلبان#محاکمه#شوند#

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها