مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار:

نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار گفت: عده ای می گویند نوآوری از تحلیل بیرون می آید اما واقعا اینطور نیست نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید.

نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید

رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که شامگاه گذشته با موضوع «آیا مدارس، کارآفرین تربیت می کنند» روی آنتن شبکه آموزش رفت، رفت با بیان اینکه باید بپرسیم آیا اصولا مکانیک و جوشکار ماهر وجود دارد، گفت: سال هاست این فرایند و سوال ادامه دارد و کسی نیست که بگوید لباسی تن این پادشاه نیست.

وی ادامه داد: نکته مهمی است که می توانیم از دانش آموز وارد شده به دوره دبستان که تا پایان دوره دوازدهم درس می خواند هرچیزی بسازیم اما این افراد توانمندی مهارتی ندارند من منظورم نظام آموزشی اکنون نیست ما از ابتدا سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم.

سرهنگی افزود: این هزینه سالانه در کشور می شود و به نظر وقت دانش آموزان در سر کلاس تلف می شود پدر مادرهایی که برایشان مهم است اجازه نمی دهند بچه ها به مدرسه بروند این موضوع خیلی تلخ است.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اینکه اگر در مدارس مهارت زندگی به بچه ها یاد می دادیم دلم نمی سوخت، افزود: ما در مدارس چیزی به دانش آموزان یاد نمی دهیم. باید یادگیری آنان در کلاس درس شامل مهارت های ساده و پیچیده مانند کارآفرینی باشد اما این موضوع محال است.

وی تصریح کرد: برای آموزش ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز که آقای بهمنی گفت آموزش و پرورش خیلی موافق نیست درصورتی که این درصد پایلوت است اما باید تفاهم نامه آن با معاونت متوسطه امضا شود.

سرهنگی در پاسخ به اینکه برای آموزش ۷ هزار معلم چه کاری می توانید انجام دهید، گفت: ما ۵ هزار معلم کارآفرین و تسهیل گر را آموزش می دهیم این آموزش از نظر محتوا خواهد بود چراکه توان این کار را داریم اما یک تفاهم نامه این موضوع را شکل می دهد.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار افزود: این کتاب نسبت به کتاب قبلی جهش بزرگی داشته و گام بزرگی بوده است. در کارآفرینی ما قائل به معنای ارزشیابی به معنی نمره نیستیم ارزشیابی باید حتما حذف شود.

سرهنگی کارآفرین را فرد نوآوری دانست که کسب و کار متفاوت انجام می دهد و ارزش آفرین است. وی معتقد است کشور این افراد را کم دارد.

وی در ادامه افزود: در کلاس های کارآفرینی و مهارت محور باید رفتار دانش آموز تغییر کند اینجا معلم محور نیست سبک کلاس دانش محور و معلم تسهیل گر است.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار گفت: براساس تئوری های یادگیری باید ببینیم دانش آموز آن چیزی که اسمش مهارت است را از کجا یاد گرفته است. یادگیری مبتنی بر تجربه است. چرخه ای که باید کامل شود یک چتر نظری است که دانش آموز نوآوری را بفهمد که از کجا شکل می گیرد.

سرهنگی افزود: عده ای می گویند نوآوری از تحلیل بیرون می آید اما واقعا اینطور نیست نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید. همانطور که از کتب دینی و بینش انسان بااخلاق نتوانستیم بیرون بیاوریم از دل کتاب کارآفرینی هم با این سبک کارآفرین بیرون نمی آید.

وی افزود: وقتی می گوییم کارگاه نوآوری و کارآفرینی می خواهیم رفتار کارآفرینانه ایجاد کنیم ِدا شروع کتاب از پایه ۱۱ خیلی دیر است این موضوع باید از دوره ابتدایی باشد.

سرهنگی به فهرست و پودمان های کتاب اشاره کرد و گفت: کارآفرین و نوآور ۵ مهارت دارد او مهارت پرسشگری، مهارت مشاهده گری، آزمایشگاه گری، شبکه سازی و تفکر ترکیبی دارد.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار اضافه کرد: باشگاه نوآورانه در ۵ استان راه اندازی شده است و برای پیش بردن نوآوری و خلاقیت با به انجام رساندن تفاهم نامه ۵ هزار مربی را در قالب بندی اضافه می کنیم.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها