میزان مصرف استامینوفن در کودکان

یک متخصص فارماکولوژی گفت: پزشکان برای تجویز داروی استامینوفن برای کودکان عواملی مانند سن و وزن را در نظر می‌گیرند.

میزان مصرف استامینوفن در کودکان

سیدعلی فاطمی متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره داروی اظهار کرد: استامینوفن دارویی مؤثر و کم‌عارضه برای تسکین درد و تب از دروان نوزادی تا بزرگسالی است. انواع این دارو را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد.

او بیان کرد: اگر دوز مصرفی داروی استامینوفن به درستی تنظیم نشود، علاوه بر اینکه اثربخشی لازم را ندارد، می‌تواند عوارض کبدی خطرناکی را هم برای فرد ایجاد کند، بنابراین پزشکان جهت تجویز این دارو برای کودکان عواملی مانند سن و وزن را در نظر می‌گیرند.

فاطمی افزود: امروزه اشکال دارویی متنوعی از استامینوفن (قطره، محلول خوراکی، سوسپانسیون، قرص جویدنی و معمولی، شیاف و آمپول) در داروخانه‌ها وجود دارند که این تنوع گاهی اوقات انتخاب فرآورده و تعیین دوز مناسب را دشوار می‌کند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تأکید کرد: پزشک و داروساز برای تنظیم (Dosage) مقدار مصرفی دارو عوامل مختلفی مانند سن و وزن کودک، نوع قطره چکان و پیمانه کارخانه را در نظر می‌گیرند.

مصرف استامینوفن در کودکان

میزان مصرفی داروی استامینوفن برای کودکان کمتر از یک سال

او تصریح کرد: از بین اشکال دارویی مختلف استامینوفن، قطره برای کودکان زیر یک سال مناسب است؛ کودکان کمتر از سه ماه باید هر چهار تا شش ساعت یکبار ۱۰ قطره از استامینوفن و کودکان بین سه ماه تا یک سال باید ۲۰ قطره از این دارو را مصرف کنند.

میزان مصرف داروی استامینوفن برای کودکان یک تا دو سال

فاطمی گفت: برای کودکان یک تا ۲ سال از بین اشکال داروی مختلف استامینوفن، شربت پیشنهاد می‌شود؛ این کودکان باید یک قاشق مرباخوری شربت (محلول یا سوسپانسیون ۱۲۰ میلی‌گرم در پنج میلی‌لیتر) در شرایط عادی استفاده کنند و برای وقتی که به حالت تهوع دچار هستند یک شیاف مخصوص کودکان هر چهار تا شش ساعت یکبار مصرف کنند.

میزان مصرف داروی استامینوفن برای کودکان دو تا چهار سال

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: این کودکان باید ۱.۵ قاشق مرباخوری شربت یا ۱.۵ شیاف مخصوص کودکان هر چهار تا شش ساعت یکبار استفاده کنند.

میزان مصرف داروی استامینوفن برای کودکان چهار تا شش سال

او بیان کرد: کودکان چهار تا شش سال باید ۲ قاشق مرباخوری یا دو شیاف مخصوص کودکان هر چهار تا شش ساعت یکبار مصرف کنند.

میزان مصرف داروی استامینوفن برای کودکان شش تا نه سال

فاطمی یادآوری کرد: کودکان شش تا نه سال می‌توانند از (قرص ۳۲۵ میلی‌گرمی) استفاده کنند برای این منظور آنها باید هر چهار تا شش ساعت یکبار، یک قرص یا ۲.۵ قاشق مرباخوری شربت را میل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها