روسیه: نشست چهارجانبه استانبول درباره سوریه بدون حضور مسکو موفقیت آمیز نخواهد بود

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه تاکید کرد، نشست چهارجانبه درباره سوریه که قرار است به میزبانی رئیس جمهور ترکیه در فوریه 2020 در استانبول برگزار شود، هرگز بدون حضور روسیه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

روسیه: نشست چهارجانبه استانبول درباره سوریه بدون حضور مسکو موفقیت آمیز نخواهد بود

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در پایان چهاردهمین دور مذاکرات آستانه در نور سلطان، پایتخت قزاقستان در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: در صورت بررسی هر یک از مسایل مربوط به سازش در سوریه، روسیه باید حضور داشته باشد چراکه روسیه بازیگر اصلی در سوریه است و روابط خوبی با دولت دمشق دارد.

لاورنتیف با اشاره به اینکه هنوز روسیه برای حضور در نشست سران در استانبول دعوت نشده است، گفت: احتمالا این مساله در جریان سفر پوتین به ترکیه در اوایل ژانویه 2020 میلادی مطرح می‌شود و فکر می‌کنم اردوغان به این نکته خواهد پرداخت.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه تاکید کرد: در سایه نبود روسیه، تلاش‌ها به اندازه‌ای که باید نتیجه بخش نخواهد بود و درست نیست انتظار داشته باشیم چنین کنفرانسی نتیجه مثبتی داشته باشد.

اردوغان در پایان نشستی که اوایل ماه جاری میلادی با سران فرانسه، انگلیس و آلمان در حاشیه نشست ناتو داشت، گفته بود: نشست چهارجانبه دوم با همین ساختار در فوریه برگزار خواهد شد و استانبول میزبان آن خواهد بود.

روسای هیات‌های ایران و سوریه در مذاکرات آستانه پیشتراعلام کرده بودند که برای نشست استانبول دعوت نشده‌اند.

لاورنتیف افزود: توافق‌های روسیه و ترکیه درباره منطقه امن در شمال شرق سوریه در پی عملیات چشمه صلح ترکیه در آن منطقه در حال اجراست و به شکل چشمگیری در برقراری صلح در منطقه نقش دارد.

وی درباره حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضد داعش در سوریه بر لزوم عقب‌نشینی این نیروها تاکید کرد و گفت: چنین اقدامی به منزله تنها راه حل قطعی برای رفع اختلافات موجود میان کردها و دمشق است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها