با انحلال کنست، اسرائیل برای سومین بار در یک سال انتخابات برگزار می‌کند

به دنبال ناکامی احزاب رژیم صهیونیستی از تشکیل دولتی ائتلافی، برای سومین بار ظرف یک سال در اسرائیل انتخابات سراسری برگزار خواهد شد.

با انحلال کنست، اسرائیل برای سومین بار در یک سال انتخابات برگزار می‌کند

اکنون انتظار می رود قانونگذاران روز دوم مارس را به عنوان تاریخ رای گیری تازه اعلام کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از حزب راستگرای لیکود و بنی گانتس از ائتلاف آبی - سفید در انتخابات ماه سپتامبر از رسیدن به اکثریت بازمانده بودند.

هیچ یک از آنها در این فاصله موفق به تشکیل ائتلاف اکثریت نشدند و بر سر تشکیل دولت جدید هم به توافق نرسیدند.

حزب آبی و سفید در انتخابات ۳۳ کرسی و حزب لیکود ۳۲ کرسی کسب کرده بودند. کنست ۱۲۰ کرسی دارد و تشکیل دولت نیازمند ۶۱ کرسی است.

با توجه به ناتوانی دو طرف برای تشکیل ائتلاف اکثریت روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی از آنها خواست دولت ائتلافی تشکیل دهند.

اما گفتگوها برای تقسیم قدرت بر سر این که چه کسی باید نخست وزیر شود به بن بست رسید.

دادستان کل اسرائیل ماه گذشته نتانیاهو را به تبادل رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد در ارتباط با سه پرونده متهم کرد. نخست وزیر اسرائیل هرگونه تخلفی را رد می کند و اتهامات را "تلاشی برای کودتا" می خواند.

نتانیاهو هنوز اعلام نکرده که آیا از پارلمان خواهد خواست در برابر محاکمه به وی مصونیت دهد یا نه، اما انتظار می‌رود چنین کند.

نتانیاهو و گانتس سه شنبه شب بار دیگر تاکید کرده بودند که مایل به تشکیل دولت ائتلافی و پرهیز از انتخابات دیگری هستند.

اما روز چهارشنبه با نزدیک شدن ضرب الاجل تشکیل دولت، قانونگذاران از حزب لیکود و "آبی و سفید" لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات در تاریخ دوم مارس را مطرح کردند.

قرائت اول این لایحه با ۵۰ رای در مقابل صفر تصویب شد.

با این حال معلوم نیست که انتخابات تازه به شکستن این بن بست منجر شود. یک نظرسنجی توسط کانال ۱۳ خبری اسرائیل در روز سه شنبه نشان داد که حزب آبی و سفید برنده ۳۷ کرسی و لیکود ۳۳ کرسی خواهند بود.

نتانیاهو همچنین در داخل حزب لیکود به چالش کشیده خواهد شد. این حزب چهارشنبه اعلام کرد روز ۲۶ دسامبر انتخابات تعیین رهبری برگزار خواهد کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها