کارنامه سیاسی نورعلی تابنده، از حضور در دولت بازرگان تا حمایت از مهدی کروبی

نور علی تابنده، قطب دراویش گنابادی در بیمارستان مهر بستری است و حال وخیمی دارد، هرچند هنوز دستگاه‌ها برای حفظ حیات به او وصل است. زندگی سیاسی او در نیم قرن گذشته پر فراز و نشیب بود.

کارنامه سیاسی نورعلی تابنده، از حضور در دولت بازرگان تا حمایت از مهدی کروبی

قطب دراویش گنابادی از تاریخ ۲۰ آذرماه به دلیل شدت بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شده بود.

هرچند خبرگزاری مهر اعلام‌کرد که او از دنیا رفته اما خبرگزاری تسنیم خبر داده که تنها علائم حیاتی خود را به صورت کامل از دست داده و در همین حال هنوز پزشکان دستگاه‌های مربوطه را از وی جدا نکرده‌اند.

فیلمی از آخرین وضعیت او را اینجا ببینید:

نورعلی تابنده که بود؟

نورعلی تابنده ملقب به مجذوب‌علیشاه زاده ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ در گناباد بود و ۹۲سال داشت. وی قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی است. نورعلی تابنده پس از انقلاب در کابینه دولت موقت مدتی معاون وزارت ارشاد، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود.

جدش ملا سلطان‌محمد گنابادی (سلطان علیشاه) (۱۲۵۱-۱۳۲۷ قمری) قطب وقت سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی بود و به سبب گسترش بسیار زیاد سلسله نعمت الهی در آن زمان (در زمان قطبیت ملاسلطان محمد) این سلسله بعد از او به نام «نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی» مشهور شد.

تعلیم و تربیت اولیه او تحت سرپرستی پدرش «محمد حسن بیچاره بیدختی» ملقب به صالح علیشاه بود. او در موطن خویش، گناباد، مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و همچنین هیئت قدیم و نجوم را نزد پدر آموخت. سپس برای ادامه تحصیلات به تهران آمد و در سال ۱۳۲۴ شمسی از دبیرستان علمیه تهران با رتبه اول دانشنامه دیپلم ادبی دریافت کرد و سال بعد از همان دبیرستان دیپلم طبیعی نیز گرفت. آنگاه در دانشکده حقوق دانشگاه تهرانتحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و در سال ۱۳۲۷ در رشته حقوق قضایی لیسانس گرفت و همزمان مطالعه و تحقیق را در معارف اسلامی خصوصاً فقه و اصول نزد استادان فن بالاخص برادر بزرگ خود حاج سلطان حسین تابنده ملقب به «رضا علیشاه ثانی» آموخت و در کلاس‌های درس محمود شهابی و سید محمد مشکوة و شیخ محمد سنگلجی شرکت کرد.

تابنده که در سال‌های اخیر حصر خانگی‌اش جنجال به‌پا کرده بود، ابتدا در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۲۹ به وزارت دادگستری منتقل شد و مدت‌ها عهده‌دار شغل ریاست اداره سرپرستی دادسرای تهران و به دنبال آن مستشاری دادگاه استان تهران بود.

در اوایل خدمت دادگستری که در دادگستری مشهد مشغول به کار بود، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در آنجا در سال ۱۳۳۶ شمسی درجه دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس اخذ کرد.

او همچنین در رشته زبان فرانسه نیز مشغول به تحصیل بود و دیپلم آن را نیز دریافت کرد.

تابنده در ایام اقامت در فرانسه با اسلام‌شناس مشهور "هانری کربن" که علاقه به عرفان و معارف شیعه داشت، در تماس بود و در کلاس‌های درس وی حاضر می‌شد.

کربن که با بزرگان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی آشنایی داشت و اظهار علاقه می‌کرد، به او توصیه و اصرار کرد که دربارهٔ این سلسله مطلبی بنویسد و به این ترتیب رساله‌ای به زبان فرانسه با موضوع «شرح مکتب و طریقه حاج ملاسلطان محمد گنابادی و یک قرن مکتب او» در انستیتوی تحقیقات عالیه زیر نظر کربن را دردست گرفت و به ثبت رسانید و یادداشت‌های تحقیق را فراهم آورد که البته به انجام نرسید.

وی پس از بازگشت به ایران در مشاغل مختلف قضایی در وزارت دادگستری و تدریس در دانشکده‌های حقوق مشغول شد. بار دیگر در شهریور ۱۳۴۷ با بورس دولت فرانسه جهت مطالعات حقوقی قضایی عازم پاریس شد و در مؤسسه بین‌المللی مدیریت I.I.A.P. مشغول به تحصیل و تحقیق گردید و موفق به اخذ دیپلم مدیریت قضایی از آن مؤسسه شد. پس از بازنشستگی در سال ۱۳۵۵ گاه به شغل وکالت دادگستری نیز اشتغال داشت و در دوران انقلاب ۱۳۵۷، وکالت تعدادی از روحانیون و دانشجویان مورد تعقیب را رایگان پذیرفت. پس از انقلاب هم مدت کوتاهی در دولت مهدی بازرگان به سمت معاونت وزارت ارشاد و معاون وزیر دادگستری منصوب شد و به عضویت هیئت امناء و مدیریت سازمان حج و زیارت درآمد. او دوباره در مهر ۱۳۵۹ خورشیدی، به درخواست خودش بازنشسته شد.

تابنده در کنار تحصیل علوم دینی و دانشگاهی و تحقیق و تألیف، در سال ۱۳۳۱ شمسی توسط پدرش وارد عرصه عرفان شد.

پس از درگذشت قطب وقت سلسله، علی تابنده ملقب به محبوبعلیشاه در ۲۷ دی ماه ۱۳۷۵ با وصیتی که در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۳۷۱ (۲۲ ربیع‌الثانی ۱۴۱۳) توسط وی نوشته شده بود به مقام جانشینی او با لقب طریقتی «مجذوب علیشاه» رسید.

نورعلی تابنده وکالت چهره‌های سیاسی مغضوب پیش از انقلاب را به عهده داشته‌است. از جمله در دوران پهلوی وکالت آیت الله پسندیده، برادر امام خمینی و آیت الله طاهری که بعدها امام جمعه اصفهان شد را بر عهده داشت و همچنین پس از انقلاب، وکالت افرادی چون عباس امیر انتظام در کارنامه وکالتش دیده می‌شود.

تابنده سال‌ها با نیروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی نزدیک بود و از جمله امضاءکنندگان نامه مشهور ۹۰ امضایی به اکبر هاشمی رفسنجانی بود که به دلیل امضای همین نامه بازداشت شد و ۸ ماه در زندان بود. همسر او در همین دوره درگذشت. تابنده پس از کسب عنوان «قطب دراویش گنابادی» نیز در برخی از موضوعات سیاسی فعال بود و در مراسم بزرگداشت چهره‌های ملی-مذهبی شرکت می‌کرد.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد چرا که در میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، کروبی تنها کسی بود که در نامه‌هایی به مقامات مسئول از جمله وزیر اطلاعات وقت و مراجع تقلید به تخریب حسینیه دراویش گنابادی و آزار آن‌ها انتقاد کرده بود.

قطب دراویش گنابادی که پس از آشوب هوادارانش در خیابان پاسداران در انزوا بود، پس از مدتی بیماری درگذشت.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • ناشناس
    0

    خدا باید امثال ایشون رو برای این مملکت نگه داره نه فاسد های درباری رو.کاش خبر کس دیگه ای رو میدادید که همه خوشحال بشن.خبر شایعه است ولی اگر فوت کردن روحشون شاد.

    نظرات شما -
    • سیف. الدین جمالی
      0

      خدایش رحمت کند. چه فرقی میکنه حالا که عمری بابرکت رو طی کرده واازسرچشمه زلال علم ومعرفت سیراب شده ولی غیرمنصفانه مورد بی مهری قرارگرفته.

    • من
      0

      خدا از منحرف وكسي كه جمعي را به انحراف بكشاند نميگذره

  • ثلاث
    0

    خدا رحمتش کند ..روحش شاد

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      روح این آدم نه با دعای تو شاد میشه ونه با نفرین من نا شاد اما من از اهالی اطاف بیدخت هستم شما این رو نمیشناسی توهین به مقام شهادت حضرت زهرا بگیر تا.... از مرگ کسی خوشحال نمیشم اما از مرگ کسانی که دشمن اهل بیت باشند و ذره ای امید به برگشتشون نباشه خوشحال میشم تبرا وتولا از فروع دین ماست

    • ناشناس
      0

      نه فقط تو میشناسی.تو و هم از اون ۲ زاری بگیرای جاعل و جاهلی.خدا لعنت آدمهایی رو که برا ۲ زار پول به دیگران تهمت میزنن.تو مشخص منظورت از اهل بیت کیان.

  • منم
    0

    الحمدلله سقط شد منشا فتنه، داعش وطنی

    نظرات شما -
    • م.ز
      0

      بهتر است تو و امثال تو که فقط خودتان را برحق میدانید و لاغیر،قدری انسانیت یاد بگیرید.زیرا حتی مسلمان و شیعه بودن هم منهای انسانیت بی ارزش و بی معناست...

    • فرج حمدالهی
      0

      حیف ازآدم نماهایی چون شماهاکه دراین جامعه تنفس میکنید.

    • م.ز
      0

      بهتر است تو و امثال تو که فقط خود را برحق میدانید و لاغیر،قدری انسانیت یاد بگیرید.زیرا حتی مسلمان بودن و شیعه بودن هم منهای انسانیت بی ارزش و بی معناست...

    • ناشناس
      0

      مغزخرخوردی لابد که آرزوی مرگ دیگران رو داری

    • م.ز
      0

      بهتر است تو و امثال تو که فقط خود را بر حق میدانید و لاغیر،قدری انسانیت بیاموزید.زیرا حتی مسلمان و شیعه بودن هم منهای انسانیت بی ارزش و بی معناست...

    • آزاد
      0

      فکر کنم حیوانات وحشی هم از تو بهتر هستن

  • سیف. الدین جمالی
    0

    خدایش غریق رحمت الهی بفرماید. حیف از چنین گنجینه هایی که ازمیان ما رخت برمیبندندوآنهمه آموخته هایشان را بهه دل خاک میبرند، وصدافسوس که درزمان حیاتشان مورد بیمهری هاقرارمیگیرندومنزوی میشوند.

  • ناشناس
    0

    هیچ گاه برای درگذشت انسانی خوشحال نه شدم نه میشم!نمیشه بگیم فلانی مخالف سِلیقه منه بمیره!!!شایدمن بد فکرکنم! خدا خودش شفای خیرعنایت فرماید!عجب جامعه ایی داریم !

  • امیر
    0

    دروغه

  • ایلیا
    0

    بالاخره مرد ، هیچکس حق نداره برای خودش سلسله تشکیل بده و خودشو رهبر بدونه وگرنه مرتده و از دین خارج، اینم خیلی وقت بود مرتد شده بود

    نظرات شما -
    • رعد
      0

      احسنت

    • انصاف
      0

      عمو جان کدوم دین مگه اینها دینی هم برا مردم گذاشته اند که بمونه.

    • آزاد
      0

      شما از همه مرتد تری خخخخ

  • عدالت
    0

    شکر خدا

  • علی رضا
    0

    خدا رحمتش کند. کسانی که از مرگ دیگران خوشحال میشن بویی از انسانیت و وجدان نبرده اند. خوب و بد انسانها را خدا تفکیک می کند . ما حق توهین به همنوعان خودمان را نداریم

  • ایران
    0

    خدا رحمتشون کنه ...چه بلاهایی که به سر این بی گناهان نیاورد این حکومت

    نظرات شما -
    • جعفر امیری
      0

      خدا لعنتی کند گور به گور شده را

  • شکور ایرانی
    0

    یک مناظره فنی بین دراویش ومخالفین آنان در رادیو وتلویزیون برگزار نمایید تا مردم دلیل اختلافات را بدانند.

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      روحش شاد و یادش گرامی

  • میلو
    0

    روحش شاد،آدم خوبی بوده شنیدم.کسایی که از مرگ کسی خوشحال میشن مث کرکس و لاشخور میمونن.

  • امیر
    0

    ببینید هر گروهی پس مدتی بهدانحراف کشیده میشه شما فیلم هایی که از مراسماتشون اومده بیرونو ببینید واقعا ازین ادم حمایت نمیکنید

  • زحمتکش
    0

    خدا روشکر امورات اون دنیا دست شما نیس .این دنیا که همش خط کشی میکنین.حتماهر کی تو خط شما نیس خوبش که مرد و جاش تو جهنمه.درحالیکه اصلا اینطور نیس .خداوند عادل وارحم الراحمینه.خدا رحمتش کنه.

  • محسن اویسی
    0

    اکثر فرقه ها صاحب بدعت ها فراوان هستن البته همگی فرق پوسته زیبایی برای خود ساخته اند که جاذبه خوبی دارد ولی با دستورات صریح معصومین ع زاویه دارند بدعت هایشان هم بر اساس حکم صریح اسلام باطل و حرام است

  • شناس
    0

    الهی به ما ایرانیان به ظاهر خدا پرست به اندازه سر سوزنی از خدمت هایی که امثال ادیسون کافر به جامعه بشری کرده است موهبت عنایت فرما . مگر ما که هستیم که بخواهیم برای این بنده خدا شان و جایگاه مشخص کنیم مگر نشنیده اید چه بسا انسانهایی بودند که دائم الخمر ولی با دادن تکه نانی به یک یک گرسنه ویک حیوان گرسنه بالاترین رتبه بهشت راخریدند

  • محمد
    0

    حدودوحصوردین مبین اسلام کاملامعلوم است.هرفردی خودش هم مطلع است ازروشی که پیش گرفته واینکه روشش برحق است یاخیر،همچنان که عمرسعدنیزبرحقانیت حسین ع مطلع بودولی مطامع دنیوی وشهوات مانع ازطرفداری ازحق میباشد.مطالعه ی عملکرداین فردورفتارهای فردی طرفدارانش،کاملا وبه وضوح زاویه ی شدیداین فردبافقه شیعه واسلام راستین راآشکارمی کند.اینجانب به شخصه ازاین عرفان نماهابسیارحشرونشرداشته ام وبی انصافی هاوشقاوتهای باورنکردنی ازعده ای ازآنهادیده ام.به هرحال خدارحمت کنداوراومارا.

  • حبیب
    0

    گر جاهلی با تیر نگاهی ما را بزند.....خود را به غلط به تیر الله زند

  • محمد
    0

    روحش شاد انشالله جایش بهشت

  • a
    0

    شمایی ک از حق و ناحق میگید فرقه میدونید چیه

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      نه بابا همه که مثل شما اطلاعاتشون اینقدر کامل نیست

  • علی
    0

    روحش شاد و یادش گرامی

  • هاجر
    0

    انسانهای خوب و بی ازار را خدا رحمت نماید

  • محمد ج
    0

    خدا همه را بیامرزد این بنده خدا هم بیامرزد ولی تا اونجایی. که. فیلمهای ازاین دراویش دیدم واطلاعاتی ازشون دارم آدمهای خوبی نبودند خدا همه مارا به راه راست هدایت ودر نهایت بیامرزد

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      سلام نخیر آدمهای خوبین من از گنابادم و اونا رو می شناسم

    • نگین
      0

      ای کاش مردم ما ذره ای اهل مطالعه و تحقیق بودن و فقط به دروغ هایی که ۲۰:۳۰ خائن به مردم تزریق میکنه گوش نمیدادن.با این سرانه مطالعه و با این صدا و سیمای بی صفت و با این ... بایدم دید شما اینطوری باشه

  • من
    0

    امام رضا ،: هركس نام تصوف در نزد او برده شود وآنها را با دل وزبان انكار نكند ازمانيست

    نظرات شما -
    • آزاد
      0

      حدیث جعل میکنی برا خودت

    • Merlinmw
      0

      لطفا بدون ذکر منبع احادیث رو به معصومین نسبت ندهید چرا که عارفان از گذشته در میان مردم دارای جایگاه بالاتری نسبت به آخوند های حکومتی داشتند

  • علی صوفی
    0

    روحشان شاد ویادشان گرامی

  • شاه عباس کرمانشاهی
    0

    هیچ انسانی از مرگ کسی خوشحال نمیشه ولی تعجب من از این است که چقد داعش صفت و وطن فروش دربین این نظرات پیدا میشه

  • عباسعلی کارگر
    0

    نظرات را خواندم بسی بود جهالت میدهد ..........خدایان نمرده اند در حال نظر دادنند

  • سعیددالوند
    0

    ای کاش مردم ایران میفهمیدن چه کسی رو از دست دادند.

  • کارکوش
    0

    همه ای ادمها بلخره می می میرند. . چقدر خوب شد که در حصر مرد که همه مردم بفهمند که کی مرد.وچرا مرد.

  • لبو
    0

    متن مرا چرا پخش نکردی؟

  • م ه مقدم
    0

    اگرازدیده کوته نظران افتادم ،نیست غم نظرصاحب نظری مارابس.یاعلی(ع)توآگاه تر ازهرانسانی که بادیدن کامل یک حادثه نمیشود قضاوت کرد،چطور این مسلمانانت!نشناخته براحتی قضاوت میکنندو برجهل خوداسراردارند؟!الهی ماراقرین رحمت وتقرب ایشان قرارده.آمین

  • حسن
    0

    سلام خدارحمت کند ایشان چه کار مفیدی داشتن

  • razieh
    0

    با سلام. خدایش رحمت کناد نظرات دوستان را مطالعه کردم و تاسف خوردم بر افراط و تفریط فراوان. بنده در رشته عرفانی تحصیل میکنم. از کتب تصوف قرن ۴به بعد تا جامی و ... مطالعه داشته ام. شاعران و نویسندگان عارف از ریا و تزویر دوری می کردند که درنتیجه ان از سیاست نیز که جایگاه مقام و قدرت و حب جاه بوده دوری کرده اند. نگاهی به جایگاه حلاج, شبلی, ابوالحسن خرقانی و .. بیندازید به دور از,کسب مقام شهرت در پی زهد بوده اند و رسیدن به فنای در حق. گاها در باب فرقه های عرفانی بسیار دچار شک می گردم ایا تنها یک نام و نشان از این عرفان ناب باقی مانده یا در بطنش عرفانی اصیل تلالو دارد. قضاوت در این شرایط که همه دنیا پر از تزویر و ریا شده سخت است... عادل ترین قاضی خداوند و بس. سخن اخر سعی کنیم قضاوت نکنیم خطابم هم به دوستان دراویش است و هم عموم افراد جامعه.

  • ستار مرادی
    0

    فرقه کثیف و ضاله

  • پروین نادری
    0

    دراویش گنابادی فوت کرده اند چه جور باید ایشون را به شناسیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها