خبرفوری بررسی می‌کند؛

لشگر بی‌رمق اصلاح‌طلبان / ناامیدی یا ترس از آینده؛ دلیل حضور کم‌رنگ برای ثبت نام در انتخابات بود؟

حضور کم رنگ اصلاح طلبان در میدان ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تحلیل های مختلفی با خود به همراه داشت که شاید عدم سازماندهی تشکیلاتی در این ارتباط مهمترین دلیل این حضور کم رنگ بود.

لشگر بی‌رمق اصلاح‌طلبان / ناامیدی یا ترس از آینده؛ دلیل حضور کم‌رنگ برای ثبت نام در انتخابات بود؟

به گزارش خبر فوری ، با اتمام زمان ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور طیف‌های مختلف سیاسی در این بازی سیاسی، چند روزی است که نظرات مختلفی در مورد نحوه حضوراصلاح‌طلبان در این عرصه مطرح می‌شود. برخی معتقدند که این حضور پررنگ بوده ولی برخی دیگر معتقدند اصلاح طلبان با حداقل نیروهای خود آمدند و هیچ برنامه‌ای برای سازماندهی حضور آنان برای ثبت نام وجود نداشت.

کدامیک از شخصیت‌های اصلاح طلب آمدند؟

شهیندخت مولاوردی معاون پیشین رئیس جمهور، مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، الیاس حضرتی عضو ارشد حزب اعتماد ملی، علی شکوری راد و آذر منصوری دبیرکل و قائم مقام حزب اتحاد ملت، فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، جلال جلالی زاده عضو ارشد حزب اتحاد ملت، ابراهیم اصغرزاده و جواد امام از فعالان سیاسی اصلاح طلب، محمدعلی افشانی دبیر جنبش نسل نو ملت ایران(نما) و شهردار سابق تهران ، علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات، قاسم میرزایی نیکو نماینده فعلی دماوند در مجلس و عضو فراکسیون امید، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده فعلی تهران، فاطمه ذوالقدر، سهیلا جلودارزاده،‌ فریده اولاد قباد،‌ طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی از اعضای فراکسیون امید مجلس، سید حسن موسوی تبریزی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و صادق جوادی حصار، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده توس از جمله شخصیت های اصلاح‌طلب بودند که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند.

آیا اصلاح‌طلبان سازماندهی شده آمده بودند؟

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در این ارتباط می‌گوید؛ جریان اصلاح‌طلبی برای پیشا ثبت‌نام در انتخابات مجلس آنچنان که باید برنامه محور نبود که اگر برنامه‌ای داشت حتما چهره‌هایی در انتخابات حضور پیدا می‌کردند که حضور آنها توجه و تعجب همه و لنزهای دوربین را هم برانگیزد و به قول معروف افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد، اما واقعیت این است که اصلاح طلبان آغاز خوبی در انتخابات آتی مجلس نداشتند.

وی ادامه داد : برای ایجاد امید و نشاط انتخابات و بالا بردن مشارکت حتما نیاز بود چهره‌هایی که از تجربه سیاسی بالا و همچنین از رزومه خوب و از محبوبیت برخوردار هستند به میدان می‌آمدند و ثبت نام می‌کردند، اما اصلاح طلبان با ظرفیت کامل خود انتخابات را شروع نکردند. اینجا بخوانید

انتقادات تند قوچانی از شورای عالی اصلاح‌طلبان

محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، به بی‌برنامگی محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتراض کرده و این شورا را در راهبری انتخاباتی اصلاح‌طلبان بی‌کفایت دانست.

وی ادامه داد: این روزها آنقدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی‌خیالی و بی‌برنامه‌گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند. حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی‌دهند حق نداشتیم در برابر آرمان‌های اصلاح‌طلبی این قدر بی‌مسئولیت و باری به هر جهت باشیم. نمی‌شود هم حرف‌های انقلابی زد و هم حرفهای انتخاباتی. نمی‌توان هم اپوزیسیون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت.

قوچانی تصریح کرد؛ این " آغاز یک پایان " است. " آغاز پایان اصلاح‌طلبان‌" خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می‌توانند سیاست ورزی کنند‌. ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح‌طلبی را اصلاح کنیم... ما اصلاح طلب می‌مانیم، حتی اگر در اقلیت باشیم... این بی‌تدبیری است که ما را اقلیت می‌کند، نه رای اکثریت.

سید محمد خاتمی از همه دعوت کرده بود؟

صبح آخرین روز ثبت‌نام نامزدها خبری مخابره شد به نقل قاسم میرزایی نیکو در رسانه‌ها مبنی بر اینکه رییس دولت اصلاحات از اصلاح‌طلبان خواسته است تا حضور پرشور در انتخابات داشته باشند . اینجا بخوانید

چرا همه چهره‌های اصلاح‌طلب حاضر به ثبت‌نام نشدند؟

سابقه ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجالس گذشته یکی از دلایلی است پای برخی از چهره‌ها را برای حضور در ستاد انتخابات کشور لرزانده است اتفاقی که بارها چهره‌های اصلاح‌طلب از آن یاد کرده‌اند.

سخنگوی حزب اعتمادملی چند روز پیش در این ارتباط به خبر فوری گفته بود؛ با این وضعیتی که وجود دارد اگر شورای نگهبان هم مثل دوره‌های گذشته ردصلاحیت‌ها را به شکل سیاسی انجام دهد و یک جریان سیاسی را ردصلاحیت کند و یا اینکه در مقاطع مختلف آنها را رد کند، حتما این موضوع به سردی انتخابات خواهد افزود. متاسفانه شورای نگهبان دست یک جریان را برای برنامه‌ریزی انتخابات و تبلیغات باز می‌گذارد و دست یک جریان را هم می‌بندد و در چنین شرایطی باید همگی نگران کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشند.

اسماعیل گرامی مقدم با بیان اینکه آنچه از ترکیب ثبت‌نامی‌ها می‌توان برآورد کرد این است که همه چهره‌های اصلاح‌طلب وارد عرصه انتخابات نشدند، اظهار داشت: به ویژه آن‌هایی که در دوره‌های گذشته ردصلاحیت شدند وارد عرصه نشدند و این به خودی خود دغدغه اصلی مردم و یک نقطه ناامیدی است. اینجا بخوانید

اصلاح طلبان چوب عملکرد دولت را می‌خورند

علی تاجرنیا نماینده مجلس ششم و چهره ‌سیاسی اصلاح‌طلب در این ارتباط به خبر فوری گفته بود؛ با شرایطی که به وجود آمده است، در انتخابات پیش رو شاهد کاهش مقبولیت اجتماعی اصلاح طلبان خواهیم بود . احساسم این است که اگر اشتباهاتی که هم در مورد مجلس و هم در مجموعه عملکردهای دولت وجود دارد، صادقانه بازگو و نقد شود و در عین‌حال علت تصمیمات گرفته شده به روشنی مطرح شود، می‌تواند اعتماد‌سازی ایجاد کند. اینجا بخوانید

به هر تقدیر نتیجه تایید صلاحیت‌ها و در نهایت نحوه مواجهه مردم با اصلاح‌طلبان در این انتخابات نشان خواهد دارد که تعامل شورای نگهبان و مردم با این جریان سیاسی چگونه خواهد بود.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • عدالت
    0

    اصلاح طلب وطن فروش است

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      وطن فروش شما مفت خورها هستید که ایران را نابود کردید

    • یه نفر
      0

      کاسه لیسی به مزاج شما بدجور ساخته عقلتون رو از کار انداخته!!! شما از همه بیچاره تریدو بیچاره تر خواهید شد!

    • پارسی
      0

      یک کلام : اصلاح طلب و اصول گرا ، دیگه تمومه ماجرا .

  • م
    0

    هدف از ثبت نام این جماعت اولا اینکه اگر رد صلاحیت شدند مظلوم نمایی نمایند و متعاقبا اگر تایید صلاحیت شدند یا انصراف دهند یا وارد مجلس شده برای خود مصونیت در عدم پاسخگویی خسارت وارده به کشور و ملت طی دوره ۶ سال گذشته نمایند..

  • بی طرف
    0

    بنظرم همه مثل هم هستن تمام این نارسایی هاومشکلات بگردن همه است نه جریان خاص این هافقط واژه هستن وگرنه خصلت همه ایرانی ها مثل هم است چند درصد مردم می دانند که اصلاح طلبی چیست یاغیره؟تمام مردم مثل هم هستن اگر نمایندگان آینده هم بی خاصیت باشن چه فرقی داردازچه جریانی باشندیااگرتوانمندباشن بازم هم حاصل توانایی خودشان است اصلاح طلبی فقط یه لوگوی بی خاصیت است

  • افساد طلب
    0

    افساد طلبان خائنین به مردم و کشور ایران هستند که به مراتب پلید تر از اصولگراها هستند چرا که بقول خودشان مثل سوپاپ اطمینان رژیم عمل کرده و پروسه رسیدن به آزادی و برابری و دموکراسی را سالها به تعویق انداختند . اما امسال دیگه این ابزار نخ نما هم از کار افتاده. کاسه لیسان حکومت کفتار صفت .

    نظرات شما -
    • بهلول
      0

      احسنت دمت شماگرم

    • یه ایرانی
      0

      برادران کلاهبردارو...... اصولگرا خائن به ایران و لبنان و سوریه و عراق و یمن و...هستند! کلاهتونو بذارید بالاتر!

  • فرج حمدالهی
    0

    اززمانیکه بافشاروزارت اطلاعات وگروههای خودسر، تهدیدهای حصرخانگی وتهدیدبه قتلهای زنجیره ای ازسوی گروههای خودسرشروع شد،لحن همه آنهاییکه دم ازاصلاحات وتحول به نفع ملت وکشورمیزدندتغییرمحسوسی پیداکردوهمه چیزبه سمت راضی نمودن جناح فشاریون و رادیکال راست نیل نمود.

  • احمد رصا
    0

    میزان رای ملت است

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      به همین خیال باش.شتر.......

    • ایرانی
      0

      البته که میزان رای ملت است ، اما نظر بنده به نظر آقای رئیس جمهور نزدیکتر است.

  • جان
    0

    اصلاح طلب اصول گرا پایداری دیگه به هیچ کدامتون اعتمادی نیست همتون دزد و اختلاس گرید

  • ناشناس
    0

    خیالتان راحت کنیم دیگه به هیچ جناح سیاسی رای نمیدیم اگر چه در عمل هم جناح و حزبی وجود نداره

    نظرات شما -
    • من
      0

      هردوشون یکی شدند شاید درگذشته کمی فرق داشتند ولی الان هردو تو یه مسیر و با یه سیاست پیش میرن فقط اسمهاشون فرق داره و دعواهای زرگریشون مردمو ....ر گیر آورده!!!

  • یکی
    0

    همه سرو ته یه کرباسن فقط با این شعارها بازار انتخابات رو میخواین داغ کنید!

  • جنوبی
    0

    تمام جناهها یکی هستند و در اصول با هم تفاهم دارند .وشاید در فروع اختلافاتی داشته باشند که از لحاظ حاکمیت دعوای طلبه گیست .در حالیکه ما با اصل حاکمیت مشکل داریم .

  • پارسی
    0

    لطفا از این به بعد بجای واژه اصلاح طلبی از واژه استمرا طلبی استفاده کنید که هدف از آن نیز جز رسیدن به مراکز قدرت و منابع ثروت چیز دیگری نمی باشد چرا که پرونده این افراد در چند سال گذشته این مسئله را ثابت کرده و همه مردم به باطن و ذات استمرار طلبان پی برده و دیگر فریب شعار های عوام فریبانه ایشان را نخواهند خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها