ماجرای خواندنی انتقال ۳ تن تربت پاک کربلا به مشهدمقدس

با خودم فکر می کردم که مطابق قراردادهای جاده ای، وقتی قرار است باری حمل شود، برای آن بارنامه صادر می کنند. بارنامه زده اند خاک تربت کربلا

ماجرای خواندنی انتقال ۳ تن تربت پاک کربلا به مشهدمقدس

حرم مطهر رضوی یکی از مهمترین کانون های تجمع شیعیان است. همه ساله میلیونها زائر از اطراف و اکناف ایران و جهان در مناسبت های مختلف در مشهد حضور یافته و عالم آل محمد(ص) را زیارت می کنند. هر زائری را که ببینی در گوشه ای با این امام رئوف خلوت کرده و در حال ذکر و دعا است و یا با خواندن قرآن و نماز پروردگارش را عبادت می کند. به خصوص اینکه عبادت خداوند پس از زیارت ثامن الحجج(ع) در قالب نماز زیارت بسیار سفارش شده است. همچنین تاکید شده است که در نماز سعی کنید بر مهری سجده کنید که از تربت کربلا تهیه شده باشد. بنا به فرمایش علمای دین، حال که باید در مقابل خداوند بر خاک افتاد و سجده کرد چه بهتر که آن خاک، تربت شهیدان باشد و کدام تربت شهید بالاتر از تربت شهیدان کربلاست؟
امروزه مدیران آستان قدس رضوی با رایزنی های زیادی که با مقامات عراقی داشته اند ، توانستند موافقت آنها را برای انتقال ۳ تن خاک تربت سیدالشهدا(ع) به مشهد مقدس جلب کنند. این حجم از خاک متبرک به مشهد منتقل شده و به زودی مهرهای جدید حرم مطهر رضوی ترکیبی از تربت کربلای معلی را در خود خواهند داشت. جزئیات بیشتر را از زبان حجت الاسلام والمسلمین محمد علی موحدی محصل، مدیر مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی بخوانید.

خاک برداری اطراف ضریح مطهر اباعبدالله الحسین(ع)
چندی پیش که در کربلای معلی حضور داشتم متوجه شدم که مسئولان عراقی قصد دارند که حجم زیادی از خاک های اطراف مرقد مطهر امام حسین (ع) را به دلیل فعالیت های عمرانی بردارند. به همین دلیل شروع به رایزنی کردیم تا بتوانیم این خاک ارزشمند و متبرک را به مشهد منتقل کنیم وبتوانیم از این پس مهرهای حرم مطهر رضوی را با مخلوطی از خاک متبرک تربت حسینی بسازیم. پس از گفت و گوهای بسیار بالاخره توانستیم مسئولان عراقی را برای انتقال سه تن از این خاک به مشهدالرضا(ع) متقاعد کنیم.

قرعه به نام دلسوخته اباعبدالله افتاد
انتقال این حجم خاک متبرک به مشهد نیز داستان شنیدنی دارد. حجت الاسلام والمسلمین عبدالصمد سپهری که بازنشسته دادگستری است و اصالتی آذری دارد یکی از دلسوختگان خاندان عصمت و طهارت است. زمینی در کربلای معلی از گذشتگانش به ارث رسیده و به جای فروش و کسب درآمد، تصمیم گرفته آنرا به حسینیه ای تبدیل کندواز زائران امام حسین(ع) در کربلای معلی پذیرایی نماید. او برای کاهش هزینه ها اقدام به خرید یک دستگاه تریلی کرده و گواهینامه پایه یک خود که سالها پیش موفق به اخذ آن شده بود را دوباره فعال کرده و خود رانندگی می کند تا وسایل و مصالح مورد نیاز را جابجا نماید . انتقال خاک تربت کربلا به مشهدالرضا(ع) بر عهده او بوده است.

ادامه ماجرا را از زبان عبدالصمد سپهری راننده کامیون حامل تربت پاک سید الشهدا (ع) به مشهد نقل می کنیم.

فرستنده حسین(ع)، گیرنده رضا(ع)
در کربلای معلی و نزدیکی حرم سید الشهدا(ع) مالک زمینی هستم که از گذشتگانم به ارث رسیده است. پس از اوج گرفتن حضور زائران ایرانی در عراق به ویژه در ایام اربعین حسینی(ع) تصمیم گرفتم آن زمین را از حالت متروکه خارج کرده و تبدیل به حسینیه کنم. به دلیل انجام کارهای عمرانی حسینیه روزهای زیادی را در عراق و کربلا حضور دارم. در روز عرفه امسال یک پیشنهاد خاص و باورنکردنی از سوی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات به دست من رسید.
موضوع از این قرار بود که طبق توافقاتی که بین آستان مقدس حسینی و آستان قدس رضوی صورت گرفته ، مقرر شده بود که حدود ۳ تن خاک از اطراف مرقد مقدس سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) برداشته شده و به مشهد حمل شود تا در ساخت مهرهای حرم امام رضا(ع) از آنها استفاده شود.
از این موضوع بسیار خوشحال و شگفت زده شدم. با خود می گفتم که ماشین آلات ایرانی بسیاری در عراق مشغول به کار هستند. از بین این تعداد زیاد، چرا من انتخاب شده ام؟ حمل خاک تربت به مشهدالرضا(ع)، آن هم خاکی که در مجاورت مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) قرار دارد و بسیار متبرک است برای من یک موضوع رویایی بود. با خودم فکر می کردم که مطابق قراردادهای جاده ای، وقتی قرار است باری حمل شود، برای آن بارنامه صادر می کنند. بارنامه خاک تربت شاید اینگونه باشد "فرستنده: حسین(ع)، گیرنده: رضا(ع)، بار: خاک تربت، کرایه حمل: محفوظ پیش حسین(ع) و رضا(ع) " این اتفاق برای من فرصتی بسیار ارزنده و ویژه بود.
اما به ناگاه خبری آمد که باعث شد رویاهای من از بین برود. خبر حاکی از این بود که به دلیل پاره ای از مشکلات و ناهماهنگی های مسئولان عراقی، تا اطلاع ثانوی حمل بار مقدور نیست.


اطمینان قلبی داشتم
از این موضوع ناراحت شدم اما امیدوار بودم که در اولین فرصت این فیض دوباره نصیب من شود. دوباره در عاشورای حسینی موضوع حمل خاک تربت حسینی به مشهدالرضا(ع) مطرح شد اما مدتی نگذشت که مجددا این موضوع لغو گردید. اما من همچنان به الطاف ائمه اطهار (ع) امیدوار بودم. به اعتقاد من تقدیر هرچه باشد همان خواهد شد. حتی اگر زمین و زمان دست به دست هم دهند ،کاری که مقدر شده اتفاق خواهد افتاد. اطمینان قلبی داشتم که فیض حمل خاک تربت نصیبم خواهد شد.
تا اینکه در اربعین امسال این موضوع بسیار جدی تر از دفعات قبلی مطرح شد و خبری از لغو سفر نبود. محموله را بار کردیم. تولیت آستان مقدس امام حسین برای حمل بدون مشکل بار تا مرز نامه ای را خطاب به پلیس عراق در جهت مساعدت های لازم نوشت. همچنین آقای سراجان، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا معلی نیز نامه ای برای بعد از مرز تا مشهد برای مسئولان ایرانی نوشت تا خاک تربت بدون مشکل به حرم قدس رضوی برسد. هرچند که به لطف ائمه اطهار (ع)استفاده از این نامه ها چندان لازم نشد.

اشک شوق، پشت فرمان
روز بعد از اربعین حرکت کردیم. سعی کردم بدون توقف و فوت وقت خودم را به مشهد برسانم و این محموله ارزشمند را تقدیم آستان قدس رضوی نمایم. در طول مسیر بسیار خوشحال و مسرور بودم و گاهی از شدت اشتیاق اشک در چشمانم حلقه می زد. با خودم فکر می کردم که در ایام اربعین، کامیونهای کوچک و بزرگ زیادی از مشهد و خراسان به عراق آمده اند و کالا حمل کرده اند. اکنون و پس از اتمام مراسم بسیاری از آنها این امکان را دارند تا محموله را در مسیر برگشت به حرم امام رضا(ع) برسانند. اما باز هم ائمه اطهار (ع) این لطف را به من داشته و من را لایق این کار دانسته اند. این نگاه ویژه اولیای الهی به من برایم بسیار لذت بخش و روحانی بود. خدا را شکر می کنم که این توفیق نصیب من شد و توانستم بار را صحیح و سالم به حرم هشتمین پیشوای شیعیان برسانم.

لازم به ذکر است که به پاس قدردانی از زحمات حجت الاسلام سپهری، در پایان کار، پرچم متبرک گنبد مطهر ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) تقدیم ایشان شد.

منبع: قدس آنلاین

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها