زنان، قدرت اصلی در فنلاند هستند؛

زنی که جوان‌ترین نخست وزیر دنیا شد/ از بزرگ شدن در یک خانواده هم‌جنس‌گرا تا نمایندگی مجلس در سن 27 سالگی + تصاویر

با انتخاب

زنی که جوان‌ترین نخست وزیر دنیا شد/ از بزرگ شدن در یک خانواده هم‌جنس‌گرا تا نمایندگی مجلس در سن 27 سالگی + تصاویر

به گزارش خبر فوری ، با انتخاب "سانا مارین" ۳۴ ساله از حزب سوسیال دموکرات فنلاند، جوان‌ترین نخست وزیر دنیا انتخاب شد. مارین که وزیر حمل و نقل این کشور بود با رأی موافق شورای حزب حاکم سوسیال دموکرات برای این سمت انتخاب شد. سانا مارین در شرایطی به قدرت اول فنلاند تبدیل می‌شود که "انتی رینه" نخست وزیر سابق، از مقام خود استعفا داده است.

دولت خانم مارین با چهار حزب دیگر یک دولت ائتلافی تشکیل خواهد داد.

شرایط سیاسی فنلاند؛ نخست وزیر جوان با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود؟

مارین در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی چند روزه بوده و باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را 500 میلیون یورو تخمین زده است.

ائتلاف احزاب چپ میانه در فنلاند که از شش ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، توافق کرده است که برنامه سیاسی خود را با محوریت به صفر رساندن انتشار کربن ادامه دهد.

دشواری دیگری که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبه‌رو شده، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال 2019 و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ها برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌تر خواهد کرد.

رینه که حدود شش ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، در پی افزایش فشارها به وی در داخل دولت ناچار به استعفا شد.

دختری از خانواده هیپی؛ سانا مارین کیست؟

سانا مارین در نوامبر 1985 به دنیا آمده است. او تنها فرزند یک خانواده همجنس گرا است؛ سرپرستان سانا هر دو زن هستند و طبق گفته خودش او اکنون در آپارتمانی اجاره‌ای با مادرش و زنی که شریک زندگی مادرش بوده زندگی می‌کند. سانا مارین درمصاحبه‌اش با رسانه‌های فنلاندی گفته است که در یک خانواده شبیه به هیپی‌ها ( rainbow) بزرگ شده و اولین عضو خانواده است که وارد دانشگاه شده است.

مارین بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه به سرعت وارد سیاست شد. او طی مدت کوتاهی در حزب سوسیال دموکرات ترقی کرد و در سال 2015 میلادی و در سن 27 سالگی از شهر تامپره نماینده پارلمان شد. سانا مارین بعد از این به سرعت ارتقا یافت به طوری که توانست از اوایل تابستان سکان وزارت حمل و نقل فنلاند را به دست آورد. او همچنین بین سالهای 2010 تا 2012 معاون نخست وزیر فنلاند بود.

سانا مارین متاهل است. او چند سال پیش با مارکوس رایکونن (Markus Räikkönen) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک دختر به نام "اما"است. این کودک 22 ماه دارد.

سانا مارین خیلی دوست ندارد درباره سنش با رسانه‌ها صحبت کند. او یک بار در یک مصاحبه درباره سنش گفت: "من هرگز درباره سن یا جنسیتم فکر نمی‌کنم. من به دلایل ورودم به سیاست فکر می‌کنم. به این فکر می‌کنم چرا شهروندان به ما رای داده‌اند. "

فنلاند؛ بهشت زنان فعال

فنلاند کشوری حزب محور است که به خصوص زنان فعال و سیاستمدار بسیاری را در خود پرورش می‌دهد. سانا مارین سومین نخست وزیر زن فنلاند است و پیش از او دو زن دیگر بر این کشور کوچک اروپایی حکم رانی کرده اند.

هم اکنون پنج حزب اصلی در کشور شمال اروپایی فنلاند فعال هستند که هر 5 حزب توسط بانوان اداره شده و در راس تمام این احزاب، زنان قرار دارند. نکته جالب این است که اکثر این زنان که رهبران احزاب قدرتمند فنلاند هستند مانند مارین کم سن و سال هستند. لی اندرسون(رهبر حزب چپ) فقط 32 سال دارد و از این حیث، از خانم نخست وزیر هم جوان‌تر است. همچنین، کَتری کولمونی( رهبر حزب مرکز ) هم بسیار جوان است و 32 سال دارد. سایر رهبران هم به همین صورت هستند و سن و سال زیادی ندارند.

گرایش به سیاستمداران جوان در دل اروپا

اخیرا کشورهای اروپایی به نخست وزیران و روسای جمهور جوان روی آورده اند. به جز مارین، چند رهبر دیگر هم وجود دارند که سن و سال بسیار پایینی دارند. الکسی هونچاروک (نخست وزیر اوکراین) فقط 35 سال سن دارد و از این حیث در بین مردان سیاست در شرق اروپا رکورد دار است.

به جز نخست وزیر اوکراین، رهبران دیگری هم وجود دارند که سن و سال زیادی ندارند. کشورهای شمال و شرق اروپا به سرعت در حال جوان سازی دولت و مجلس خود هستند و بعید نیست تا سالهای بعد شاهد جوان سازی کابینه برخی دولتهای قدرتمند اروپا مانند فرانسه و آلمان هم باشیم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • علیرضا لایقخواه
    0

    با سلام و احترام، واقعا باید چنین خانم قدرتمندی رو بخاطر داشتن این اراده و لیاقت تحسین کرد، و همچنین نظام سیاسی و اداری فنلاند رو بخاطر این سیاستهای خردمندانه ستایش کرد و الگو قرار داد.

  • س سجادی
    0

    خوش به حالشون من حاضرم هرچه این دروغ گفت بپذیرم ووعده های پوشالیش را همچنین

  • س احمدی
    0

    خوشا به سعادت آن کشوری که میتواند به نخست وزیر جوانش اعتماد کن

  • ناشناس
    0

    خلایق هرچه لایق؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    مثل اینکه فقط ایران مدینه فاضله است و اتباع دیگر کشورها همجنس گرا و جنایتکار و ناهنجار. به هر صورت در این حد لیاقت و پشتکار داشته که نخست وزیر شده و جایی زندگی میکنه که دموکراسی واقعی وجود داره ما جهان سومیها هم فقط برچسب فاسد و کافر به بقیه مردم میزنیم و روز به روز هم از تمدن و فرهنگ فاصله بگیریم .یه آمار دقیق بگیرید چقدر مفاسد اخلاقی پنهان تو جامعه داریم

  • آنا
    0

    انسان آفریده شده تا آدم بشه، اینها موفقیت های دنیایی است که ممکنه پشت پرده هایی داشته باشه، الان بازیگران زن موفقن ثروتمندن ولی به چه قیمتی، این زنان هم پشتوانه شون مردان هستند شاید شاید این زنان بازیگر سیاسی هستند. از اونجایی که خدا زنها رو با احساس آفریده فعالیت در نقش اول سیاست جواب نمیده مگه اینکه خوی مردانه داشته باشن، ولی زنان چون منظم هستن میتونن برنامه ریزان و مشاوران و معاونان خوبی برای مردان باشن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟