واعظی: فکر می‌کنند اگر به دولت حمله کنند مردم به ‌آنها اقبال نشان می‌دهند

رییس دفتر رییس جمهوری با انتقاد از بیانیه تبلیغاتی شهردار پیشین تهران در جریان ثبت نام در انتخابات مجلس گفت: به جای این که برنامه‌های خود را بگویند، فکر می‌کنند اگر به دولت حمله کنند مردم به آنها اقبال نشان می‌دهند.

واعظی: فکر می‌کنند اگر به دولت حمله کنند مردم به ‌آنها اقبال نشان می‌دهند


محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال ایرنا درباره بیانیه محمد باقر قالیباف بعد از ثبت نام در مجلس و استفاده از تعابیر و اتهاماتی چون «دوقطبی سازی دروغین» و «موج سواری» و «وعده‌های کاذب» و این که می خواهند تمام هم و غم خود را بر «کنترل دولت» و «وادار کردن» آن به کار و فعالیت در این یک سال و نیم باقیمانده از عمرش قرار دهند، گفت: من صحبت های آقای قالیباف را اصلا نشنیدم اگر این حرف‌ها را زده باشد ایشان باید به گذشته وعملکرد خود برگردد.
وی ادامه داد: این که نه خودش جوان است و نه عملکرد آنچنانی دارد. اگر عملکردی هم در شهرداری داشته خیلی روشن است. این همه بدهکاری که در آنجا به بار آورده با این دولت که در این تحریم‌ها این همه پروژه‌ها انجام می دهد قابل مقایسه نیست.
واعظی گفت: به نظر می‌رسد چون حرفی برای مردم ندارند و این گونه حرف زدن تبلیغات انتخاباتی است. به جای این که برنامه و سیاست‌های خود را بگویند و از خودشان حرف بزنند فکر می‌کنند که اگر به دولت حمله کنند مردم به آنها اقبال نشان می دهند در حالی که اشتباه می کنند چون مردم ما مردم فهیمی هستند و یادشان نرفته است که دیگران در مسوولیت بودند چه کار کردند بنابراین این روش ها جواب نمی‌دهد.

سفر به ژاپن اواخر هفته‌آینده انجام می‌شود

واعظی همچنین درباره سفر رییس جمهوری به ژاپن گفت: دوستان در حال مذاکره هستند، زمانی که نخست وزیر ژاپن به تهران آمد، از رییس جمهوری دعوت کردند که به توکیو بروند، ما نیزچون قررا است در اجلاسی در مالزی شرکت کنیم، اعلام کردیم اگرهمه شرایط فراهم شود آمادگی داریم سفر به ژاپن را نیز انجام بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: فرستاده ویژه ژاپن نیز قرار بوده به تهران بیاید یا هم اکنون در تهران است؛ که اگر هماهنگ شود امیدواریم این سفرها اواخر هفته آینده انجام شود.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است پیغامی از سوی آمریکا در این سفر بررسی شود، گفت: خیر؛ این سفر در چهارچوب سفرها و دیدارهای دوجانبه بین مقامات تهران و توکیو انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که اعلام شده کانال مالی بین ایران و سوییس جهت مبادله کالاهای بشر دوستانه در چه مرحله ای است، گفت: مذاکراتی بین بانک ایران و سوییس برای دارو و کالاهای بشردوستانه و معیشتی و اساسی شده است اما هنوز این کانال شکل نگرفته است.

در شرایط سخت روش‌ها صدتا نیست

واعظی درباره اظهارات منتقدان مبنی بر اینکه دولت با استفاده از کارت سوخت و بحث مسکن بازگشت به عقب داشته و از روش دولت قبل استفاده می‌کند، گفت: در شرایط عادی هیچ یک از ما دنبال این روش‌ها نبودیم و نیستیم. وقتی شرایط خاصی بوجود می‌آید باید از روش‌های مختلف استفاده کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه مسئله ما معیشت مردم است، اظهارداشت: روش‌های مواجهه با شرایط سخت در دنیا صدتا راه نیست. همین روش‌هایی است که یک بار هم امتحان کردیم بنابراین حتما باید از خانواده‌ها حمایت‌های معیشتی کنیم که می‌توانید به گذشته هم ارتباط بدهید.

وی ادامه داد: وقتی مصرف سوخت سال‌ها با یک سرعتی بالا می رود مجبور می‌شوید سهمیه بندی کنید. در این شرایط دو حالت دارد؛ یا آن قدر قیمت سوخت را بالا ببرید که فشار به عده ای می‌آید و یا اگر می‌خواهید دونرخی کنید باید برای عده ای سهمیه در نظر بگیرید.
واعظی تصریح کرد: هدف ما این است که مشکل مردم حل شود. اگر در گذشته این روش‌ها اجرا شده ما الان هم نمی گوییم که تنها راه است.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: اگر همین امروز هم مساله تحریم حل شود روش ما همان روشی است که در ۶ سال گذشته کشور را اداره کردیم. بدنبال این که سهمیه بندی به این معنا باشد نیستیم، به گونه ای باید کار کنیم که وضعیت مردم آن‌قدر خوب شود که نیاز به حمایت‌های معشیتی نباشد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای ارجاع منطقه و برخی از کشورهای اروپایی برای اتفاقات آبان ماه ایران خیلی حساب باز کرده بودند، برنامه ویژه درست کرده بودند و مصاحبه کرده بود و این که این حوادث ظرف ۴۸ ساعت پایان پیدا کرد، آنها بهم ریختند

دکتر سلیمانی به دلیل خدماتی که به کشور کرده با ارزش است

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و تکرار آن به عنوان الگو در سایر مسائل، اظهار داشت: بحث تنش‌زدایی و اینکه به دنبال دشمن‌تراشی نباشیم همواره جزو سیاست‌های اصلی ما بوده است و با حفط اصول و منافع و امنیت ملی خود در رابطه با همه کشورها دنبال می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری، حساب مسائل انسان دوستانه را با سایر مسائل متفاوت دانست و گفت: ممکن است وقتی با کشوری کار انسانی و تبادل افراد انجام می‌شود بر افکار عمومی بر مردم دو کشور تاثیر داشته باشد، اما به مفهوم این نیست که این مساله به سایر مشکلاتی که وجود دارد تسری داده شود.

وی گفت: دکتر سلیمانی برای ما به عنوان دولت و هم برای دانشگاهیان و هم به دلیل خدماتی که به کشور کرده بود بسیار با ارزش است، ما آمادگی داشتیم از همه امکانات خود برای آزادی وی و بازگشت به کشور و نزد خانواده وی استفاده کنیم و این کار را هم انجام دادیم.

دشمنان بر روی حوادث آخر آبان ماه حساب باز کرده بودند

واعظی درباره حمایت برخی از کشورها و مقامات اتحادیه اروپا از حوادث اخیر در ایران گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای ارجاع منطقه و برخی از کشورهای اروپایی برای اتفاقات آبان ماه ایران خیلی حساب باز کرده بودند، برنامه ویژه درست کرده بودند و مصاحبه کرده بود و این که این حوادث ظرف ۴۸ ساعت پایان پیدا کرد، آنها بهم ریختند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: آنها پس پایان یافتن آن مسائل باید حرف‌های گذشته خود را اصلاح می کردند لذا به یک سری اظهارات متوسل شدند که مملو از پراکنده گویی است و هیچ پایه و اساسی هم ندارد.

واعظی گفت: از همه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و نهادها سپاه و بسیج که در یک زمان کوتاه اقدامات بسیار خوبی انجام دادند، تشکر می کنیم، ‌البته کار بزرگتر را مردم انجام دادند و میلیونی در سراسر کشور به میدان آمدند و مخالفت خود را با روش‌های تخریبی اعلام کردند که اقتدار کشور و مردم نظام ما را می رساند. از طرف دیگر در مقابل دشمنان ما منفعل شدند که این مطالب را می گویند.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان این که موضع ما در مقابل دشمنان همواره روشن است و افزود: ما کشورها در این نوع شرایط می شناسیم و مراودات خود را نیز بر اساس همین موضوعات و در همین شرایط تنظیم می کنیم.

مسیر تبادل زندانی با هیچ کشوری بسته نیست، اما ساز وکار خود را دارد

وی همچنین درباره درخواست رییس جمهوری فرانسه مبنی بر بازگرداندن دو تبعه این کشور گفت: اگر کسی از اتباع فرانسه در ایران باشد به طور طبیعی رییس جمهوری آن کشور درخواست خود را انجام می‌دهد، اما قوه قضاییه ایران هم باید مراحل حقوقی و قضایی خود را انجام دهد که هر زمان نتیجه آن مشخص شد به دولت فرانسه منعکس می‌کنیم.
واعظی با بیان اینکه مکانیزم تبادل فرایند موضوع جدیدی نیست و سازو کار خود را دارد، اظهارداشت:‌ در ۴۰ سال گذشته بارها تبادل زندانیان اجرا شده است و مسیر آن به هیچ کشوری بسته نیست اما این گونه هم نیست که اگر کسی در جایی خلاف کرده، قوه قضاییه رسیدگی نکند.
رییس دفتر رییس جمهوری موضوع برجام و لوایح مرتبط با FATF را دو موضوع مجزا از یکدیگر دانست و گفت: زمان یک ماه برای برجام زمان نسبتا زیادی است که باقیمانده است، اما کارها در حال انجام است؛ اما درباره زمان باقیمانده برای لوایح FATF با مجلس شورای اسلامی دراین زمینه در تعامل هستیم و لایحه ای هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است که امیدواریم در این شرایط خاص مجلس و مجمع به این مساله نگاهی داشته باشند که مشکل حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت خود را در قضیه اطلاع‌رسانی سهمیه‌بندی بنزین مقصر می‌داند یا خیر، گفت: ما برای همه این ها مکانیزم داریم. مسوول همه اینها دولت است؛ وقتی آقای رحمانی‌فضلی فرمانده این مسائل می‌شوند و جلسات متعددی را در این ۶ تا ۷ ماه برگزار می‌کنند، کمیته تعیین کرده‌اند از جمله کمیته اطلاع‌رسانی بنابراین موضوع مشخص است.
وی افزود: صداوسیما نیز در کمیته اطلاع‌رسانی حضور دارد اما با این حال، ما که نمی خواهیم مسئولیت خود را گردن صداوسیما بندازیم ولی وقتی کمیته‌ای تشکیل می‌شود، کمیته‌ها متناسب با موضوع کار می‌کنند. به نظر می‌رسد این وسط چند موضوع باهم قاطی شده است، صداوسیما کار خودش را انجام داده است و دیگران هم کار خودشان را انجام داده اند البته اگر منظور از اطلاع‌رسانی این باشد که ما پنجشنبه ساعت ۱۲ شب را اطلاع رسانی کنیم، اینها هیچ قراری نبوده که اطلاع رسانی شود.

رییس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: بنده شاهد برنامه‌های صدا و سیما در قبل بوده‌ام و صدا و سیما در دولت‌های گذشته و در این دولت، همین مقدار کار کرده بود. حالا این که اتفاقی افتاده و ظرف دو روز جمع شد به جای اینکه همه ما به اصل موضوع بپردازیم و تحت تاثیر آن قرار نگیرند و اینکه ما جلوی این را گرفتیم که دیگر واردکننده بنزین نشویم و این که از نتیجه این کار به ۶۰ میلیون کمک معیشتی کنیم را مورد توجه قرار دهیم، به حاشیه‌ها می‌پردازیم.
وی گفت: کسانی که این روزها بیشتر دم از اقناع مردم می زنند، مگر خودشان در کارهایشان مردم را اقناع می کنند؟ حالا هرکسی هستند. کاری که دارند انجام می دهند حرف هایی برای آینده می زنند آیا مردم را قانع می کنند؟ در حالی که دولت که شفاف تر از بقیه بوده و بیشتر از هرکس دیگری با مردم صحبت می کند. امیدواریم صدا و سیما همان کاری که برای برخی دیگر می کند برای دولت هم انجام دهد آن وقت مردم خیلی خوب اقناع می شوند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها