چین بدترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۹

بر اساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران که امروز چهارشنبه منتشر شد، چین در سال ۲۰۱۹ بیشتر از هر کشور دیگری در جهان خبرنگاران را به زندان انداخته و جای ترکیه را به عنوان سرکوبگرترین کشور برای خبرنگاران گرفته است.

چین بدترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۹

بر اساس این گزارش "کمیته حفاظت از خبرنگاران"، در سال جاری میلادی دست کم ۲۵۰ خبرنگار در سراسر جهان به زندان افتاده‌اند در حالی که در سال گذشته میلادی مجموع خبرنگاران به زندان افتاده در جهان ۲۵۵ تن بوده است.

جمع خبرنگاران به زندان افتاده در چین در سال جاری میلادی نیز نسبت به رقم سال گذشته، به اندازه یک نفر افزایش یافته است.

در این گزارش تصریح شده، از زمانی که "شی جینپینگ" کنترل سیاسی خود در چین را تثبیت کرده، تعداد خبرنگاران زندانی شده در چین به صورت پایدار روند افزایشی داشته است.

در ادامه این گزارش که به وصورت سالانه از سوی کمیته مذکور تهیه می‌شود، آمده است: سرکوب در استان سین‌کیانگ چین (جایی که حدود یک میلیون نفر از اقلیت مسلمان به اردوگاه‌های بازداشت دسته‌جمعی فرستاده شده‌اند) منجر به بازداشت ده‌ها خبرنگار شده و از میان آنها برخی حتی به خاطر فعالیتهای مربوط به حرفه خبرنگاری که سالها قبل انجام داده بودند، به زندان افتاده‌اند.

در عین حال ترکیه در سال ۲۰۱۹، ۴۷ خبرنگار را به زندان انداخته در حالی که در سال ۲۰۱۸، ۶۸ خبرنگار را زندانی کرده بود. طبق این گزارش، بعد از چین و ترکیه، در رده‌های بعدی عربستان و مصر هر یک با زندان کردن ۲۶ خبرنگار، اریتره با زندانی کردن ۱۶ خبرنگار و ویتنام با زندان انداختن ۱۲ خبرنگار در طول سال ۲۰۱۹ قرار دارند.

به نوشته تهیه‌کنندگان این گزارش، "استبداد، بی ثباتی و اعتراضات" در سال جاری میلادی منجر به افزایش تعداد خبرنگاران به زندان افتاده در خاورمیانه شده‌اند.

از سوی دیگر طبق این گزارش، حدود هشت درصد از خبرنگاران به زندان افتاده در سال ۲۰۱۹ در جهان، زن بوده‌اند در حالی که سال گذشته میلادی ۱۳ درصد از آنها زن بودند. این گزارش نتیجه گرفته که سیاست، حقوق بشر و فساد موضوعاتی بوده‌اند که پرداختن به آنها بیشتر از بقیه موضوعات باعث به زندان افتادن خبرنگاران شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها