معاون اسبق رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛

تاثیر ناآرامی‌های عراق بر بازار ارز ایران چیست؟

معاون اسبق رییس کل بانک مرکزی می‌گوید؛ تصمیم اتخاذ شده در خصوص قیمت بنزین در کنار تحولات و ناآرامی های عراق دست به دست هم داده و سبب شده است بازار ارز ایران با روندی افزایشی مواجه شود.

تاثیر ناآرامی‌های عراق بر بازار ارز ایران چیست؟

قیمت ارز در دوره ای کوتاه از کانال 11 هزار تومان به کانال 14 هزار تومان وارد شده است . نوسان نرخ ارز و رشد سریع قیمت ها این گمانه را در افکار عمومی تقویت کرده است که روند افزایشی قیمت ها تداوم خواهد داشت.با این حال به رغم تلاش دلالان و امادگی جو روانی برای افزایش نرخ ارز، کارشناسان معتقدند بازار ارز ایران مستعد شوک ارزی نیست.

حیدر مستخدمین حسینی، گفت: افزایش قیمت ارز ناشی از واقعیات اقتصاد نبود زیرا روندی که در بازار حاکم بود از کاهشی نسبی خبر می‌داد . این روند تا آنجا پیش رفت که انتظار داشتیم تا عید قیمت دلار به حدود ۱۰ هزار تومان برسد. با این همه تصمیم گیران تصمیماتی را اتخاذ کردند که وضعیت دگرگون شد.

وی گفت: از یک سو در داخل کشور با اجرای طرحی در خصوص افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن روبرو بودیم . از سوی دیگر مهمترین مقاصد صادراتی ما یعنی عراق و افغانستان با وضعیتی نامساعد روبرو هستند . شرایطی که می تواند در روند صادرات غیر نفتی ایران تاثیر بگذارد .

این کارشناس اقتصادی به موضوع تحریم ها ینز اشاره کرد و گفت: وقتی تحریم ها نفت را نشانه می گیرد، صادرات غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار می شود، حالا در زمانی که مهمترین بازارها با بحران روبرو هستند، طبعا صادرات غیر نفتی کشور با مشکل مواجه می شود و چشم انداز ورود ارز به کشور نیز دیگر چندان روشن نیست .

وی گفت: در این فضا به نظر می رسد زمان مناسبی برای افزایش نرخ بنزین انتخاب نشد چرا که این تصمیم نیز بازارهایی که ار قبل شرایط منطقه ای ، تحت فشار بودند، را با یک شوک تازه مواجه کرد، در عین حال تاکید چند باره بر اینکه این افزایش قیمت تاثیری بر سایر بازارها ندارد، این جو را تشدید کرد.

تاثیر ناآرامی‌های عراق بر بازار ارز ایران چیست؟

وی در پاسخ به این سئوال که آیا جو کنونی را در بازار ماندگار می بینید یا خیر ؟ گفت: معتقدم در همین فضا امکان مدیریت بازار وجود دارد،بررسی ها نشان می دهد بازار ارز ایران مستعد جهش تازه ای نیست و در نتیجه می توان انتظار داشت که قیمت ها از محدوده های فعلی عقب نشینی کند و این شرایط با پایان دوره تسویه حساب های بین المللی و تخلیه فضار بنزین بر بازارها تغییر کند.

مستخدمین حسینی افزود: وقتی رییس کل بانک مرکزی گفتند انتظار روند کاهشی در بازار را می‌کشند من هم چنین باوری دارم و فکر می‌کنم در مجموع بازار نمی‌تواند به این روند ادامه دهد و نهایتا دوباره به ثبات خواهد رسید. این میان باید توجه داشت که حتی حجم تقاضا برای ارز هم بالا نرفته چرا که واردات ایران از ابتدای سال جاری شدیدا کاهش یافته و به همین دلیل تقاضای موثر در بازار هم تغییر نکرده است. به همین اعتبار فکر می‌کنم نهایتا بازار پس از چندی به این رویه خود خاتمه خواهد داد و دوباره ثبات بازخواهد گشت.



منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    این ارز ما عجب عرضی دارد هر جای دنیا ترقه ای در برود روی ارز ما تاثیر می گذارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها