قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان/قیمت جوجه یک روزه دربازار کاهش یافت

چهارآیین از افت ۴۰۰ تومانی قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت:قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به مرز دو هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان/قیمت جوجه یک روزه دربازار کاهش یافت

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گویی ، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۵۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که نسبت به روز‌های گذشته تنها تغییرات جزئی داشته است.

او افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند فعلی قیمت مرغ تا اواخر هفته دربازار استمرار یابد.

چهارآیین از افت مجدد قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: طی روز‌های اخیر قیمت جوجه یک روزه روند کاهشی به خود گرفته به طوری که امروز با افت مجدد ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان به مرز ۲ هزار تومان رسیده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کاهش تقاضای مرغداران برای جوجه‌ریزی به دلیل نبود انگیزه کافی و افزایش تولید جوجه یک روزه را دلیل اصلی افت قیمت در روز‌های اخیر اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به هفته‌های اخیر تغییری نداشته است گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ و ذرت یک هزار و ۴۵۰ تومان است که متأسفانه در بازار آزاد با نرخ‌های یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان به دست مرغدار می‌رسد.

این مقام مسئول با انتقاد از افزایش ۴ برابری قیمت ریز مغذی‌ها و واکسن نسبت به ابتدای سال در بازار بیان کرد: علی‌رغم واردات این نهاده‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اما قیمت آن نسبت به ماه‌های اخیر در سایه کمبود نظارت رشد چشمگیری داشته که این امر بر افزایش قیمت تمام شده تولید تأثیر بسزایی دارد.

چهارآیین درباره آینده بازار مرغ طی ماه‌های آتی گفت: بر اساس سنوات گذشته با کاهش جوجه‌ریزی و نبود انگیزه کافی برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی بازار مرغ دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد به طوری که با استمرار روند فعلی جوجه‌ریزی پیش بینی می‌شود که عرضه مرغ در ماه‌های آتی با مشکلاتی روبرو شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: در هفته‌های اخیر واحد‌های پرورش‌دهنده مرغ گوشتی بدون برنامه‌ریزی اقدام به جوجه‌ریزی کردند که همین امر موجب شد قیمت جوجه به بالای ۴ هزار تومان برسد و در روز‌های اخیر با افت تقاضا و افزایش تولید جوجه یک روزه قیمت روند کاهشی به خود گرفته است.

به گفته وی در شرایط فعلی پرورش دهندگان مرغ گوشتی در فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومانی و تولیدکنندگان جوجه یک روزه با فروش هر قطعه جوجه ۵۰۰ تومان متضرر هستند که برای خروج از این بحران نیازمند ورود شک به بازار هستیم.

چهارآیین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ اظهار کرد: هم اکنون پشتیبانی امور دام خرید وتضمینی مرغ در برخی استان‌ها را به منظور تأمین ذخایر استراتژیک و جلوگیری از زیان مرغداران آغاز کرده‌اند، اما خرید فعلی نمی‌تواند بر کاهش زیان مرغدار و تعادل بازار تأثیرگذار باشد چرا که برای رسیدن به نرخ واقعی مرغ نیازمند شک به بازار هستیم که این امر تنها با خرید روزانه یک هزار تن تا یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ به صورت مستقیم از مرغدار محیا می‌شود در غیر این صورت خرید مرغ از کشتارگاه خدمتی به مرغدار نیست.

نبود نظارت کافی بر مرز‌ها و تصمیمات ناگهانی دولت بر قاچاق مرغ دامن زد

او با بیان اینکه خبری از صادرات رسمی مرغ نیست گفت: با توجه به اخذ تعرفه و عوارض بالای صادراتی امکان ورود به بازار‌های هدف وجود ندارد و تا زمانی که مسئولان امر تدابیری برای کاهش عوارض صادراتی نیاندیشند نمی‌توان در بازار‌های صادراتی ورود پیدا کرد.

به گفته چهارآیین با وجود راه‌های متعدد زمین و گسترده بودن مرز‌ها به سمت کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل و نظارت کافی قاچاق مرغ در حال انجام است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با تأکید بر کاهش تعرفه و عوارض صادراتی به منظور پایان دادن به موضوع قاچاق مرغ تصریح کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مبنی بر ممنوعیت‌ها و افزایش تعرفه‌ها اجتناب کنند تا با به کارگیری حداکثری ظرفیت تولید بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها